گردآورنده اولین رساله «توضیح‌المسائل» که بود؟ + فیلم

آیت‌الله «علی‌اصغر کرباسچیان» که از آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) لقب «علامه کرباسچیان» گرفت، اولین کسی است که توضیح‌المسائل را مطابق فتاوای ایشان به زبانی آسان بازنویسی و منتشر کرد.
کد خبر: ۶۷۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱ - 31July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، اولین کسی که توضیح‌المسائل را به نثری ساده و روان نوشت علامه کرباسچیان است؛ فیلمی کوتاه از زندگی این علامه بزرگوار منتشر شده است و در متن آن آمده است: 

«علی‌اصغر کرباسچیان» معروف به علامه کرباسچیان، سال ۱۲۹۳ ه‍. ش در تهران به دنیا آمد. در نوجوانی به مدارس «صدر» و «مروی» رفت و سال ۱۳۱۹ برای ادامه تحصیل به قم رفت و نزد بزرگانی، چون آیت‌الله العظمی «سید حسین طباطبایی بروجردی (ره)» و علامه «سید محمدحسین طباطبایی (ره)» شاگردی کرد. وی اولین کسی بود که به فکر ساده‌نویسی رساله «توضیح‌المسائل» افتاد و رساله مختصری را مطابق فتاوای آیت‌الله بروجردی (ره) به زبانی آسان بازنویسی و منتشر کرد.

گردآورنده اولین رساله «توضیح‌المسائل» که بود؟ + فیلم

آیت‌الله کرباسچیان توسط آیت‌الله بروجردی (ره) «علامه کرباسچیان» خوانده شد و دغدغه پرورش جوانانی باسواد را داشت و این را مرهون روایتی از پیامبر اکرم (ص) بود که می‌فرمودند که اگر خدا به‌وسیله تو یک نفر را هدایت کند، برای تو بهتر است از آنچه که آفتاب بر آن می‌تابد.

علامه کرباسچیان در سال ۱۳۳۵ دبیرستان علوی را تأسیس کرد که برخی از مهم‌ترین سخنرانی‌های امام خمینی (ره) در این مدرسه صورت گرفت.

تألیف و ترجمه آثار مهمی مانند «توضیح‌المناسک» و «خلاصه راه خداشناسی» نیز از خدمات ایشان بود. 

علامه کرباسچیان روز نهم مرداد سال ۱۳۸۲ ه‍. ش دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار