کدام رؤسای جمهور آمریکا ترور شدند؟

ترور و سوء قصد به جان رؤسای جمهور آمریکا، تاریخی طولانی دارد که به تازگی پس از تیراندازی به‌سوی ترامپ دوباره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
کد خبر: ۶۷۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸ - 14July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بررسی تاریخ آمریکا از گذشته تا به امروز نشان می‌دهد که این کشور گورستان چندین رئیس جمهور و نامزدی است که در نقاط مختلف آن ترور شده‌اند. در این تاریخ، چهار رئیس جمهور آمریکا و یک نامزد از زمان تأسیس ایالات متحده به دست افراد و گروه‌های مختلف مورد سوءقصد و ترور قرار گرفتند.

رئیس‌جمهور‌های ترورشده ایالات متحده آمریکا

نخستین رئیس جمهور آمریکا که هدف ترور قرار گرفت «آبراهام لینکلن» شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او توسط «جان ویلکس بوث» در تاریخ ۱۴ آوریل سال ۱۸۶۵ و هنگام شرکت در نمایشی در تئاتر فورد در واشنگتن دی سی ترور و کشته شد.

رئیس جمهور دیگر ایالات متحده آمریکا که مورد سوءقصد و ترور قرار گرفت «جیمز گارفیلد» بیستمین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او در تاریخ ۲ ژوئیه سال ۱۸۸۱ و در حالی که منتظر قطار در ایستگاه راه‌آهن بالتیمور و پوتوماک در واشنگتن دی سی بود، توسط «چارلز جی» ترور شد.

دیگر رئیس جمهور آمریکا که ترور شد «ویلیام مک کینلی» بیست و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او توسط «لئون فرانک چولگوس» در تاریخ ۶ سپتامبر سال ۱۹۰۱ و هنگام شرکت در نمایشگاه پان-آمریکن در بوفالو، نیویورک، هدف گلوله قرار گرفت.

اما معروف‌ترین رئیس جمهور آمریکا که هدف ترور قرار گرفت «جان اف کندی» سی و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او توسط «لی هاروی اسوالد» در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳، در حالی که سوار بر خودروی روباز در یک موتورسیکلت در دالاس، تگزاس بود، هدف گلوله قرار گرفت.

البته سریال ترور‌های رؤسای جمهور آمریکا به همین تعداد ختم نشد و «رابرت اف کندی» نامزد ریاست جمهوری و سناتور ایالات متحده از نیویورک، توسط «سیرهان سیرهان» در تاریخ ۵ ژوئن سال ۱۹۶۸ در هتل سفیر در لس آنجلس، کالیفرنیا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

در این گزارش همچنین، به هفت نفر می‌پردازیم که با سوءقصد مواجه شده‌اند. این افراد شامل موارد زیر هستند.

نخستین فردی که با سوءقصد روبرو شده «فرانکلین دی. روزولت» بود. او در آن زمان در حال مبارزات انتخاباتی بود. «جوزپ زنگرا» چندین گلوله شلیک کرد، اما روزولت را از دست داد و به جای آن «آنتون سرماک» شهردار شیکاگو را کشت. ضمن اینکه در این اقدام سوءقصد به روزولت آسیبی نرسید.

دومین فرد «هری اس ترومن» بود که در تاریخ ۱ نوامبر سال ۱۹۵۰ توسط دو ملی‌گرای پورتوریکویی، به نام‌های «اسکار کولازو» و «گریسلیو تورسولا» ترور شد. آنها در این اقدام سعی کردند رئیس‌جمهور «هری اس. ترومن» را در بلر هاوس، محل اقامت موقت رئیس‌جمهور در واشنگتن دی سی ترور کنند. آنها از کنار ماموران سرویس مخفی عبور کردند و به ترومن رسیدند، اما ناکام ماندند و دستگیر شدند.

دیگر مقام سیاسی که هدف ترور قرار گرفت «جرالد فورد» رئیس جمهور وقت آمریکا بود. او در تاریخ ۵ سپتامبر سال ۱۹۷۵ و در حالی که از رستورانی در سانفرانسیسکو خارج می‌شد، هدف شلیک «سارا جین مور» قرار گرفت. در این ترور، گلوله فقط با فاصله چند اینچ از سر فورد رد شد. خانم مور بعداً به اتهام تلاش برای ترور محکوم شد.

رئیس جمهور دیگر آمریکا که ترور شد «رونالد ریگان» بود. او در تاریخ ۳۰ مارس سال ۱۹۸۱، توسط «جان هینکلی جونیور» در خارج از هتل واشنگتن هیلتون در واشنگتن دی سی هدف تیراندازی قرار گرفت و ترور شد. ریگان از ناحیه قفسه سینه زخمی شد و تحت عمل جراحی اضطراری قرار گرفت.

دیگر رئیس جمهور آمریکا که هدف تروری ناموفق قرار گرفت «جورج دبلیو بوش» بود. او در تاریخ ۱۰ می سال ۲۰۰۵، توسط «ولادیمیر آروتیونیان» در جریان سخنرانی در میدان آزادی تفلیس در گرجستان، با یک نارنجک دستی مورد ترور و سوءقصد قرار گرفت. البته نارنجک به دلیل مکانیزم معیوب منفجر نشد و بوش آسیبی ندید.

حال اگر بازهم به گذشته بازگردیم به کاندیدای آن زمان «تئودور روزولت» مبرسیم که در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۱۲، توسط «جان شرانک» و در حالی که به عنوان نامزد حزب مترقی در میلواکی، ویسکانسین برای انتخابات ریاست جمهوری مبارزه می‌کرد، هدف گلوله قرار گرفت. روزولت از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما قبل از مراجعه به پزشک، نزدیک به یک ساعت به سخنرانی خود ادامه داد؛ و دست آخر به «جورج والاس» می‌رسیم که در تاریخ ۱۵ می‌سال ۱۹۷۲، توسط «آرتور برمر» در لورل، مریلند به ضرب گلوله به شدت مجروح شد. والاس در آن زمان برای نامزدی دموکرات‌ها مبارزه می‌کرد.

در پایان باید گفت بر اساس این فهرست ارائه شده، ترور «دونالد ترامپ» اولین مورد ترور و سوءقصد به روسای جمهور آمریکا نبود و با توجه به وضعیت و شرایط سیاسی جامعه آمریکا و میزان بالای خشونت موجود در میان مردم این کشور، آخرین مورد ترور هم نخواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها