معرفی کتاب؛

چهل منزل با حسین (ع) از چهل مقتل رایج

«چهل منزل با حسین (ع)» ۴۰ مقتل با موضوعات خاص و کاربردی درباره عاشورا و بر اساس آنچه در مجالس روضه‌خوانی ایام محرم رایج است، روایت شده است.
کد خبر: ۶۷۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸ - 17July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، کتاب «چهل منزل با حسین (ع)» مقتلی است گردآوری شده توسط حجت‎الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رنجبران و نظارت حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان که در ۲۸۱ صفحه توسط انتشارات آرام دل روانه بازار نشر شده است. 

اولین مرثیه و اولین مرثیه‌خوان؛ خروج از مدینه‌ی منوره و مکه‌ی مکرمه؛ مقتل مسلم و جناب هانی بن‌عروه؛ در مسیر کوفه و ورود به کربلا؛ بستن آب به روی امام حسین (ع) و اصحابش؛ وداع شب عاشورا؛ آزمایش اصحاب؛ امان‌نامه؛ آغاز جنگ و قتل جناب حر بن یزید ریاحی؛ مقتل حضرت علی‌اکبر (ع)؛ مقتل فرزندان حضرت زینب (س)؛ مقتل قاسم به الحسن (ع)؛ مقتل حضرت عباس (ع)؛ مقتل علی اصغر (ع)؛ وداع امام حسین (ع) در عصر عاشورا؛ غربت و عطش امام حسین (ع) در عصر عاشورا؛ مقتل حضرت عبدالله‌بن حسن (ع)؛ مقتل امام حسین (ع)؛ حمله به حرم و غارت خیمه‌ها بعد از شهادت امام (ع)؛ حمله به زنان حرم امام حسین (ع)؛ غارت بدن مطهر امام حسین (ع)؛ جنایت ساربان امام حسین (ع) و غارت او؛ عبور عترت امام حسین (ع) از کنار مقتل شهدا؛ ورود اسرا به شهر کوفه؛ خطبه‌ی حضرت زینب (س) در کوفه؛ خطبه فاطمه‌ی صغری (ع) در کوفه بعد از خطبه‌ی حضرت زینب (س)؛ خطبه ام‌کلثوم (س) در کوفه بعد از خطبه فاطمه‌صغری (س)؛ خطبه‌ی امام زین‌العابدین (ع) در کوفه بعد از خطبه‌ی ام‌الکثوم (س)؛ دفاع حضرت زینب (س) از امام زین‌العابدین (ع)؛ چوب خیزران بر دندان‎‌های مبارک امام حسین (ع)؛ سر مطهر امام حسین (ع) در صومعه‌ی راهب؛ دروازه‌ی شام؛ جسارت به ساحت فاطمه دختر امام حسین (ع)؛ خطبه‌ی حضرت زینب (س) در مجلس یزید؛ خطبه‌ی امام زین‌العابدین (ع) در مجلس شام؛ مقتل حضرت رقیه (س) زیارت جابر در روز اربعین؛ بازگشت به مدینه؛ حزن دایم امام سجاد (ع) و اهل بیت (ع) و نوحه‌های جان‌سوز ام‍البنین (س) از عنوان این چهل‎گانه‌ی این مقتل می‌باشند. 

چهل منزل با حسین (ع) از چهل مقتل رایج

در بخشی از این مقتل آمده است؛
رویداد کربلا یک مصیبت به‌تمام معنا بود، مصیبتی برای اهالی آسمان و زمین؛ مصیبتی که در نوع خود بی‌مانند بود و لذا در اخبار هم آمده است که فرشتگان و انبیا همه برای آن حضرت مجلس سوگواری برپا کردند و گریستند.... و بنابراین شیعه حق داشت که تلاش کند یاد و خاطره‌ی این رویداد را حفظ کند و علاوه بر همراهی با انبیا و فرشتگان‌الهی در سوگواری برای حسین (ع)، آن را به عنوان یک درس، یک عبرت، یم حادثه‌ی مهم که عمق دنائت و پستی امویان و هواداران آنها را نشان می‌دهد، حفظ کند. 

در این میان بسیاری از مورخان اهل سنت که اهل بیت دوست بودند، در این زمینه همراهی کردند و متونی را برای پاسداری از حرمت امام حسین (ع) نوشتند و در جهت ثبت تاریخ کربلا تلاش کردند. 

اکنون که کاوشگری به نظاره مکتوبات عاشورایی در طول تاریخ می‌نشیند، حتی با یک نگاه‌بود مختصر، در می‌یابد که دایره‌ی این معارف تا چه اندازه گسترده و قابل اعتناست. 

اگر تأثیر این معارف در جامعه اسلامی به خصوص شیعی هم در نظر گرفته شده و بر آن افزوده شود، به‌راحتی «معارف حسینی» می‌تواند به‌عنوان یک گرایش علمی مهم در حوزه‌ی تاریخ‌نگاری اسلامی طرح شده و مراکز دانشگاهی در بخش تاریخ، قسمتی را به تربیت محققان و تولید دانش در این زمینه اختصاص دهند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رنجبران گردآورنده این مقتل درباره هدف خود از تالیف این کتاب گفت: هدف اصلی من برای تالیف این کتاب بیان مقاتلی بود که در ایران رایج است.

وی بیان داشت: در این کتاب ۴۰ مقتل با موضوعات خاص و کاربردی درباره عاشورا و بر اساس آنچه در مجالس روضه‌خوانی ایام محرم رایج است آورده شده، البته این موضوعات نسبت به موقعیت مکانی و زمانی حال حاضر گزینش شده و مخاطبان اصلی خطبا و روضه‌خوان‌ها هستند. با این وجود، مخاطب عام هم می‌تواند از کتاب استفاده کند.

رنجبران تصریح کرد: کتاب «چهل منزل با حسین (ع)؛ مقتل» تلاشی در چند دهه بوده است. با توجه به اینکه رویداد کربلا یک مصیبت به تمام معنا، برای اهالی آسمان و زمین است، مصیبتی که در نوع خود بی‌مانند بود و در اخبار هم آمده که فرشتگان و انبیای همه برای آن حضرت مجلس سوگواری برپا کردند و گریستند از این رو شیعیان تلاش کردند تا یاد و خاطره این رویداد را حفظ کنند و علاوه بر همراهی با انبیای و فرشتگان الهی در سوگواری برای حضرت سیدالشهدا (ع) آن را به عنوان یک درس، یک عبرت و یک حادثه مهم حفظ کنند.

وی افزود: در طول تاریخ اسلام نگاشته‌های فراوانی در حوزه تاریخ اسلام نوشته، اما در طول تاریخ تعدادی از منابع اصلی از دسترس خارج شده همچنین در طول تاریخ ایران تعدادی از مقتل‌ها به‌سمت داستانی شدن جعل اخبار نادرست و تلفیق با بسیاری از مسایل عاطفی و احساسی پیش رفته است.

چهل منزل با حسین (ع) از چهل مقتل رایج

رنجبران با اشاره به اساسی‌ترین بخش مدیحه‌سرایی و مرثیه خوانی اظهار داشت: اساسی‌ترین بخش آن محتوای مدح و مرثیه است بنابراین از جمله نقد‌هایی که به مجالس مرثیه سرایان عزای سیدالشهدا (ع) وارد شده ارایه شدن مقتلی غیرمعتبر و غیرقابل اعتماد است.

 استاد حوزه و دانشگاه اعلام کرد: از آنجایی که مقتل‌های زیادی در کشور‌های عربی وجود دارند و در مجالس عزادر و روضه‌خوانی از این مطالب استفاده می‌شود، لذا سعی شده که محتوی کتاب برای اهل منبر و مرثیه سرایان به صورت آسان بیان شود تا ذاکرین بتوانند با صرف زمان اندک مقتلی معتبر گویا و مفید را در دست داشته باشند و با ذکر منبع آنها بتوانند مرثیه خوانی معتبری را ارایه دهند.

وی گفت: تمایز این اثر با دیگر مکتوباتی که با موضوع مقتل نگاشته شده این است که متقن بودن این اثر وجه تمایز آن با دیگر آثار این حوزه است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها