مدیرعامل کانون در جمع فعالان کودک و نوجوان:

جریان اربعین در حوزه کودک و نوجوان نیازمند اطلس جامع موضوع‌ها و محصولات است

«علامتی» از آمادگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای همکاری با فعالان حوزه اربعین خبر داد و گفت: جریان اربعین در حوزه کودک و نوجوان نیازمند یک اطلس جامع در حوزه موضوع‌ها و محصول‌هاست.
کد خبر: ۶۷۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰ - 22July 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «حامد علامتی» مدیرعامل کانون در جمع فعالان کودک و نوجوان در بیست و دومین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان و اربعین حضور یافت و ضمن تسلیت ایام ماه محرم، اظهار داشت: اربعین یک رخداد بزرگ عالم است که در آن بزرگ‌ترین اجتماع و گردهم‌آیی عالم شکل می‌گیرد. این اجتماع که در نوع خودش بی‌نظیر است، ظرفیت‌های جدید و ناشناخته‌ای را در درون خودش دارد که ما باید آن‌ها را شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کنیم که یکی از آن‌ها حضور کودکان و نوجوانان در این فضاست.

جریان اربعین در حوزه کودک و نوجوان نیازمند یک اطلس جامع موضوع‌ها و محصولات است

مدیرعامل کانون در جمع فعالان کودک و نوجوان، با بیان این‌که این فضا که با حضور همه مردم از ادیان مختلف شکل می‌گیرد، یک فضای تربیتی و یک فضای پرورشی است، گفت: ما نمونه‌هایی از همین پیاده‌روی مذهبی را در اروپا و در کشور آرژانتین در منطقه لوخان داریم. در این منطقه کلیسایی هست و مردم برای رسیدن به این کلیسا که داستان خاصی هم دارد، ۶۰ کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند تا خودشان را به این کلیسا برسانند؛ اما فضای این پیاده‌روی را که مشاهده می‌کنید، اصلا فضای تربیتی‌ای که در اربعین هست، ندارد.

وی افزود: شما این ایثار، بخشش، لطف و مهربانی‌ای که در راهپیمایی اربعین می‌بینید، اصلا آن‌جا نمی‌بینید. آنجا شما باید آب را بخرید. تغذیه و مواد غذایی را بخرید؛ اما شما در اربعین چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنید.

علامتی بیان کرد: چند سالی است که شماری از شیعیان در راهپیمایی لوخان شرکت می‌کنند و به سبک اربعین از افراد حاضر در راهپیمایی پذیرایی می‌کنند. آنجا پلاکارد و پرچم اربعین را می‌زنند و مردم متوجه جریان اربعین می‌شوند. این یک ظرفیت عجیب است. پیاده‌روی اربعین حرکت عشق و ایمان است. همین پیاده‌روی یک نعمت پایدار است و چه‌قدر تحول و تغییر در انسان‌ها ایجاد می‌کند که بسیاری از آن‌ها حتی  به گوش ما نمی‌رسد. پیاده‌روی اربعین مظهر عشق همراه با بصیرت است. یا بهتر است بگوییم نماد عزت اسلامی است.

مدیرعامل کانون در جمع فعالان کودک و نوجوان در ادامه عنوان کرد: این‌ها همه ظرفیت‌های اربعین است که می‌توان ساعت‌ها درباره آن صحبت کرد؛ اما یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها بخش کودک و نوجوان است که شما امروز با همین دغدغه کنار هم جمع شده‌اید که جلسه مبارکی است. از همین رو چند نکته است که لازم می‌دانم به آن‌ها اشاره کنم؛ نخست توجه به حوزه کودک و نوجوان در حوزه اربعین است که بسیار مهم و ضروری است. این موضوع یک نقشه جامع می‌خواهد. مشکل اساسی در این بخش این است که نمی‌دانیم متولی اصلی این جریان برای هدایت و راهبری کیست؟ البته ما نباید مردمی بودن این ظرفیت را از دست بدهیم. باید به هر شکل ممکن آن را حفظ کنیم اما از طرف مقابل باید متوجه باشیم که جریان اربعین در حوزه کودک و نوجوان نیازمند یک اطلس جامع موضوع‌ها و محصول‌هاست. ما باید بدانیم در چه بخش‌هایی برای کودکان و نوجوانان محصول داریم و  در چه بخش‌هایی دست‌مان خالی است. این یکی از آن کارهایی است که باید برایش با همت شما گام برداریم.

وی گفت: نکته دیگر این است که مدل تعامل بین فعالان حوزه کودک و نوجوان در این بخش باید طراحی و تنظیم شود. کار در حوزه کودک و نوجوان برای اربعین باید یک حرکت مستمر باشد. نباید فقط یک ماه مانده به اربعین به این مسأله بپردازیم در طول سال باید دبیرخانه‌ای داشته باشیم تا همه کارهای این مجموعه را در طول سال راهبری کند. این هم از کارهای لازم است شاید یک بخشی از این کار در حال انجام است و برخی دوستان انجام دهند، اما باید در این زمینه حمایت لازم صورت گیرد.  این مدل تعامل باید در این دبیرخانه شکل بگیرد. در این زمینه هم ما آماده همکاری هستیم.

علامتی با اشاره به اینکه باید جایی باشد تا هر کسی محصولی، ایده‌ای، اقدامی اگر داشت به آنجا مراجعه کرده و عرضه کند، اظهار کرد: نکته دیگر این است که کانون پرورش فکری واقعا یک سرمایه ملی است. کانون را یک نهاد اجرایی نبینید، بلکه اینجا سرمایه‌ای متعلق به همه است. ما به دنبال این هستیم که این سرمایه در اختیار همه باشد و بتواند جریان‌ها را در سطح ملی دنبال کند.  در بخش اربعین، ما حاضریم حمایت‌های جدی‌ای داشته باشیم.

مدیرعامل کانون گفت: سال گذشته ما در حوزه اربعین ۲۰ هزار جلد کتاب از بخش خصوصی برای اربعین خریداری کردیم؛ اما نگاه ما فقط بحث اقتصادی و مالی نیست. شما بیایید و کانون را مرکز تحولات و برنامه‌ریزی و پشتیبانی حوزه اربعین کنید؛ ما هم این همکاری را خواهیم داشت.  ۲ سال است که ما سوم محرم را در کشور گردهمایی کودکان عاشورایی اعلام کردیم. باید شما هم در این زمینه به ما کمک کنید تا  از این ظرفیت استفاده کنیم. تماشاخانه سیار کانون یک ظرفیت است که در اربعین مورد استفاده قرار می‌گیرد این بخش را هم از آن خودتان ببینید. امکان بهره‌برداری برای بخش‌های خصوصی در این حوزه فعال است؛ البته امسال ما در ایام اربعین تماشاخانه سیار را در داخل کشور استفاده می‌کنیم و در مرزها موکب پشتیبانی کودک و نوجوان خواهیم داشت و تنها در مرز میرجاوه که زائران پاکستانی می‌آیند، تماشاخانه سیار ما حاضر خواهد بود.  این جلسه یک شروع است برای همدلی و همراهی برای یک هدف مشترک که آن هدف، اربعین است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار