سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان:

منطقه ویژه اقتصادی سرخس نقش مهمی در شکوفایی شرق کشور دارد/ آمادگی وزارت خارجه برای توسعه فعالیت‌های منطقه ویژه

روزبهانی گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس مانند طلای ۱۸ عیار در شرق کشور محسوب می‌شود که توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.
کد خبر: ۶۸۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱ - 23July 2024

منطقه ویژه اقتصادی سرخس نقش مهمی در شکوفایی شرق کشور دارد/ آمادگی وزارت خارجه برای توسعه فعالیت‌های منطقه ویژهبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «علی‌مجتبی روزبهانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان روز گذشته از منطقه ویژه اقتصادی سرخس، پایانه و گمرک مرزی و همچنین سد دوستی در مرز مشترک با ترکمنستان بازدید کرد و بر توسعه همکاری‌ها و گسترش ترانزیت با کشور ترکمنستان تأکید شد.

روزبهانی در این بازدید، یکی از وظایف مهم خود را نظارت بر روند گسترش همکاری‌ها، روابط و نیز رسیدگی به برخی موضوعات و مسائل بین دو کشور عنوان کرد و اظهار داشت: پس از بررسی این موضوعات و تهیه گزارشی کامل، راه‌حل مناسبی برای آن اتخاذ خواهد شد.

وی ترانزیت را موضوعی راهبردی و یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه روابط ایران با ترکمنستان دانست و تصریح کرد: اثرات مثبت توسعه حمل‌ونقل، نه‌تن‌ها بر کشور ایران و ترکمنستان، بلکه بر تمام منطقه تأثیر دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ادامه داد: ایران و ترکمنستان چهار گذر مرزی مهم دارند که سه گذر در خراسان رضوی و یکی در استان گلستان واقع شده است.

روزبهانی، منطقه سرخس را یکی از مهم‌ترینِ این گذرگاه‌ها معرفی کرد و خاطرنشان کرد: باتوجه به حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و نیز عبور مسافر به‌صورت دوطرفه در منطقه، باید مسائل و مشکلات موجود برای ترددکنندگان از این مرز بررسی شده و حتی اگر لازم باشد، این موارد با طرف ترکمنستانی مطرح شود.

وی گفت: ایران و ترکمنستان در کمیسیون مشترک، مصوبات و توافقاتی در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای سرخس داشته‌اند، از همین رو در این سفر‌ها و بازدیدها، موضوعات مختلف را بررسی می‌کنیم و برای توسعه همکاری‌ها، در این کمیسیون به دنبال راه‌حل هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با بیان این‌که هزینه زیادی از طرف آستان قدس برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در منطقه ویژه اقتصادی سرخس صرف شده است، بیان داشت: باتوجه به ظرفیت بزرگ این منطقه، از جمله موقعیت جغرافیایی و نزدیکی آن به کشور‌های آسیای میانه، به نظر می‌رسد باید زمینه‌های بیشتری برای فعال‌تر شدن این منطقه ایجاد شود.

روزبهانی یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل شرایط خاص و فرصت‌های موجود در کشور‌های آسیای میانه، چین و روسیه می‌تواند به یکی از شکوفاترین مناطق اقتصادی کشور تبدیل شود.

وی ابراز داشت: اگر بتوانیم از فرصت‌های ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کنیم، منطقه ویژه سرخس نقش بسیار مهمی، حداقل در شکوفایی اقتصاد شرق کشور خواهد داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، از آمادگی وزارت خارجه برای انجام هر اقدامی که به موفقیت‌های بیشتر در این منطقه منتج شود، خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با طراحی‌های بهتر و متناسب با شرایط منطقه، پروژه‌ها به‌خوبی اجرا شود و این منطقه به جایگاهی شایسته در اقتصاد کشور دست پیدا کند.

در حاشیه این بازدید، همچنین جلسه‌ای با حضور «عبدالحمید کامجو» سرکنسول ایران در شهر مرو ترکمنستان درباره موضوعاتی نظیر کالا‌های مسافری، انجام تشریفات گمرکی، بار مسافری و مشکلات رانندگان در بدو ورود به کشور ترکمنستان برای تردد، برگزار شد و سفیر کشورمان در ترکمنستان قول مساعد برای بررسی و حل مشکلات با طرف ترکمنستانی داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار