عباس موزون مطرح کرد؛

تفسیر سجده زیارت عاشورا/ کسی که زیارت عاشورا می‌خواند، در پایان از خدا چه می‌خواهد؟+ فیلم

مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» که میهمان قسمت هفتم از فصل چهارم برنامه «مهلا» بود، طی سخنانی به تفسیر سجده زیارت عاشورا پرداخت.
کد خبر: ۶۸۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵ - 27July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، «عباس موزون» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» که میهمان قسمت هفتم از فصل چهارم برنامه «مهلا» بود، طی سخنانی به تفسیر سجده زیارت عاشورا پرداخت. وی اظهار داشت:

تفسیر سجده زیارت عاشورا+ فیلم/ منتشر نشود

«در پایان زیارت عاشورا، آخرین دعا این است:

«اللهم ارزقنی شفاعةَ الحسین یومَ الورود» خدایا! روز قیامت شفاعت امام حسین (علیه‌السلام) را می‌خواهم.

«ثَبِّت لی قَدَمَ صدقٍ عندَکَ معَ الحسین و اصحابِ الحسین (علیهم‌السلام)» خدایا! کاری کن که گام‌های من در این دنیا نزد تو صادقانه باشد و تا (زمانی که) هستم با امام حسین (علیه‌السلام) و اصحاب ایشان (علیهم‌السلام) بمانم.

عبارت «الّذین بَذَلوا مُهَجَهم دونَ الحسینِ علیه‌السلام» در زیارت های عاشورا اینگونه ترجمه شده است: «کسانی که جانشان و خونشان را بذل امام حسین (علیه‌السلام) کردند» در صورتی که اینطور نیست؛ نه جانشان و نه خونشان؛ بلکه این مفهوم را دارد:

(درون قلب (قلب محل ارسال خون است) زمانی که رگی از بدن بریده می‌شود، قلب، خون را پمپاژ می‌کند و خون از آنجا خارج می‌شود تا تمام شود. زمانی که این خون خارج می‌شود، اکسیژنی که باید به بدن برسد، قطع می‌شود و درواقع ما با خون‌ریزی، خفه می‌شویم... داخل قلب خونی باقی می‌ماند که لخته می‌شود و در زبان عربی به آن «مُهَج» می‌گویند.)

اصحاب حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) در روز «عاشورا» یک‌به‌یک به میدان می‌رفتند و هرکه می‌آمد، می‌دانست که اگر لشکر دشمن از «من» و «ما» بگذرد، به خیمه‌ها، حرم و امام (علیه‌السلام) می‌رسد و با خود می‌گفت که من اینجا هستم و تلاش می‌کنم، زمان می‌خرم، مبارزه می‌کنم و به هر نحوی شده، سرِپا می‌ایستم...

در پایان زیارت عاشورا آمده است: خدایا! کمک کن همراه کسانی بمانم که «مُهَج» خود را به‌پای حسین (علیه‌السلام) بذل کردند.

کسی که در صحرای کربلا دست و پا می‌زد، تا جایی که خون در بدن داشت، مبارزه می‌کرد تا از پا می‌افتاد و با آخرین تلاش‌هایش آنقدر ادامه می‌داد که این مُهَج هم خارج شود و از رگ بیرون بیاید؛ در صورتی که اینطور نیست و این کار، میزان تلاش اصحاب امام حسین (علیه‌السلام) را تا آخرین لحظه نشان می‌دهد.»

گفتنی است؛ برنامه «مهلا» ویژه‌برنامه محرم است که با اجرای «محمدحسین پویانفر» در اپلیکیشن روبیکا تقدیم مخاطبان می‌شود و امسال فصل پنجم آن پخش می‌شود.

در این برنامه افراد مختلفی دعوت می‌شوند و با آنها در مورد محرم، هیئت، دستگاه امام حسین (علیه‌السلام)، تأثیراتشان در زندگی شخصی و... گفتگو می‌شود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار