«فیلمخانه ملی ایران» به بهره‌برداری رسید

آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷ - 25July 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران» با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی کشور، جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و اصحاب رسانه امروز (۴مردادماه) در محل فیلمخانه برگزار شد.

«فیلمخانه ملی ایران» به بهره‌برداری رسید

این برنامه با اجرای حمیدرضا مدقق، آغاز و با یاد و گرامیداشت از هنرمندانی چون مرحوم سعید راد آغاز شد.

در ادامه کلیپی از برخی آثار آرشیوی و فضای بصری فیلمخانه ملی ایران پخش شد.

در ابتدای مراسم لادن طاهری مدیرکل فیلمخانه ملی ایران گفت: ۴۰ سال پیش، محمد حسن خوش‌نویس اولین مدیری بوده که مسئولیت این فیلمخانه را برعهده گرفت این درحالی است که در آن زمان مجموع فیلم‌های ایران بیش از ۱۰۰ فیلم نبوده است‌. اما امروز اهالی سینما مفتخر است که ساختمانی مستقل از سینمای ایران فراهم شده است. ‌ما فراموش نکرده‌ایم که سالها در کنار فیلم‌ها و مدارک ارزشمند آن در گذشته در یک مکان کوچک نگهداری شد اما در حال حاضر ساختمان فیلمخانه ملی ایران و بهره‌برداری از آن نماد سخت کوشی و پشتکاری است که نهایتا امروز به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی افزود: خوشحالم که در مورد گنجینه ۴۰ ساله سینمایی صحبت می‌کنم که راه درازی برای آرشیو آن طی شده است. در دولت سیزدهم روز اولی که رئیس سازمان سینمایی حکم گرفتند به همراه وزیر به این مکان آمده و با پیگیری‌شان بسیاری از مشکلات سالهای قبل مرتفع شده و این نگین سینمای ایران ماندگار شد. حقیقتا همه آثار به درستی و برابر با استانداردهای دنیا حفظ و نگهداری می‌شوند. امروز اهالی سینما، فیلمخانه را مکانی امن برای این آثار ارزشمند سینمای ایران می‌دانند.

مفتخریم فیلمخانه ملی در دولت سیزدهم به ثمر نشسته است
در ادامه این مراسم محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و درگذشت هنرمند گرامی سعید راد، گفت: لازم میدانم از آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی، همکاران ایشان، از مدیر و همکاران فیلمخانه ملی ایران تشکر کنم که این مسیر سخت را با عشق و علاقه دنبال کرده‌اند چرا که ذوق و شوق‌شان را برای حفظ این آثار احساس کرده‌ام این گمنامی در خدمت، تنها برای افراد عاشق به کار و هنر لذت بخش است. بسیار مفتخریم که این اقدام در دولت سیزدهم به انتها رسید.

وی افزود: در این سه سال خدمت به مردم، تلاش‌های بسیاری برای ارتقای زیرساخت‌ها صورت گرفته است. همانند سفر به استان سیستان و بلوچستان که پیش از این دولت، دارای ۲ سالن سینمای فعال بوده که امروز به همت سازمان سینمایی به ۹ سالن سینما رسیده است. این درحالی است که در دولت سیزدهم از وعده ایجاد ۱۰۰۰ سالن سینما در کشور طی ۴ سال، به ۹۰۰ سالن سینمایی در سه سال رسیده‌ایم و این پیشرفت خوبی بوده است ‌و در حوزه های مختلف نیز سند ملی هنر در حال تدوین است.

اسماعیلی ادامه داد: روند صدور پروانه ساخت و نمایش در دولت سیزدهم مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته است. هیچ هنرمندی نمی تواند خارج از سیستم صنفی و فرهنگی هیچ محکمه‌ای را تشکیل دهد چرا که در مواقع تخلفات در هیئت رسیدگی به تخلفات به همه موارد رسیدگی شده و می‌شود همانگونه که مشکلاتی نظیر ممنوع الکاری هنرمندان پیگیری شده است. ما در دولت سیزدهم چیزی در گوشی نداشته‌ایم و مجموعه دفاعیات افراد شنیده شده، اعترافات بررسی و پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: نباید در پیچ و خم دادگاه و دادسرا، آسیبی به تکریم و کرامت هنرمندان وارد شود. جمهوری اسلامی همانند هر کشور دیگری به دنبال منافع ملی کشور است. سیاست شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی در سینما نیز به وضوح انجام شده و رسیدگی‌ها از حرف‌های درگوشی خارج شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت در پیگیری موضوعات را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: باید در طی جریان سینمایی با مدیریت درست، حق افراد را گرفته شود. اتفاقاتی که در این دوره رخ داده است گام‌هایی کوثر در عرصه هنر بوده است. همانند سند موسیقی که پس از ۴۵ سال توسط شهید جمهور شهید، ابراهیم رییسی ابلاغ شد که براساس آن تصویب شد که هیچ نهادی جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد در خصوص موسیقی صحبت کند. در خصوص اجرای کنسرت‌ها این قانون نیز نیز وجود دارد و معتقدم همه این موارد برای حفظ کرامت اهالی سینما و هنر است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها