یادداشت/ سرهنگ حمید طهماسبی

تولید و پایایی امنیت با توسعه سرمایه اجتماعی!

جایگاه نقش‌آفرینی شهروندی با مهندسی کارکردی در عملیاتی کاربردی نتیجه‌بخش خواهد بود و این مهم در سازمان انتظامی که نیروی محرکه برای چرخ موتور امنیت، سرمایه‌های اجتماعی می‌داند حائز اهمیت است.
کد خبر: ۶۸۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱ - 27July 2024

تولید و پایایی امنیت با توسعه سرمایه اجتماعی!گروه استان‌های دفاع‌پرس - سرهنگ «حمید طهماسبی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی؛ گستره سازمان‌ها، نهاد‌ها و سیستم‌ها در ابعاد مختلف مطالعاتی و پژوهشی، برنامه‌ریزی، اجرایی و عملیاتی نیازمند ارزش‌گذاری به یک مفهوم کاربردی است که ارتباطات درون و مابین گروهی را برقرار می‌سازد.

سرمایه اجتماعی در سیر تفکر مدیریت، هدایت و صیانت برای پیشبرد تکالیف و حل مسائل و مشکلات جامعه مدرن باید بازخوانی و بازنگری شود چراکه با توسعه شبکه‌های اجتماعی، قدرت و توان افزون و متفاوت بر تصور و پیش‌بینی‌های علمی و تحقیقی مراجع مربوط، سرمایه‌های اجتماعی را درگیر خود می‌سازد. 

آنچه در بهره‌گیری از اصل سرمایه اجتماعی جایگاه مهمی دارد تمرکز بر هنجارها، اصل اعتماد و شناخت خاستگاه‌ها و دغدغه‌های افکار عمومی است و گاه انزوای فکری در جغرافیای برخی مسائل و مباحث که تحت تاثیر هجمه‌های دشمن، گروه‌ها و افکار را متاثر می‌سازد مانع دستیابی و تحقق اهداف مورد نظر می‌شوند. 

بی‌تردید دشمنان با تمرکز و بزرگ‌نگاری هنجار‌هایی که اصل و اساس پایداری نظام اجتماعی بوده ولی از آن به هنجار‌های «محدود و بازدارنده» یاد می‌کنند سعی در بی‌اثرسازی نقش حضور سرمایه‌های اجتماعی دارند. 

در این عرصه روشنگری و تبیین بر اساس شناخت واقعی «آزادی»، ایجاد فرصت ابتکار عمل و خلاقیت‌های فردی که به زیستی شهروندی را حاصل می‌کنند بسیار مهم است. 

در بهره‌وری از سرمایه‌های اجتماعی دو محور پیش‌بینی و پس‌بینی حائز اهمیت هستند. پیش‌بینی با در نظر داشتن منافع، فرصت‌ها و امکانات به تداوم راهبرد‌های اجرایی حاصل از گذشته می‌پردازد.

پس‌بینی بر تلاش برای توسعه تعاملات بهینه، دانش‌افزایی و ایجاد بستر‌های مشارکتی مبتنی است و فرصت‌های حضور خلاقانه با اعمال سلایق و شناخت دقیق مطالبات و خواسته‌ها و انتظارات را مهیا می‌کند. 

اینجا است که جایگاه نقش‌آفرینی شهروندی با مهندسی کارکردی در عملیاتی کاربردی نتیجه‌بخش خواهد بود و این مهم در سازمان انتظامی که نیروی محرکه برای چرخ موتور امنیت، سرمایه‌های اجتماعی می‌داند حائز اهمیت است.

نکته مهم در این راهبرد، نباید از اجتماعات «درهم شکسته» مانند فضا‌هایی - واقعی و مجازی- که افراد آسیب‌دیده در آن ترویج انحراف می‌کنند غافل شویم. در این عرصه نیز مطالعه و کنترل آسیب‌های اجتماعی با توجه و برنامه‌ریزی درست و روزآمد می‌تواند رهیافت کارآمدی برای نیل به اهداف باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها