یادداشت/ سرهنگ حمید طهماسبی

ارتباط کلید واژه اعتبار!

آنچه در مدیریت برنامه‌ریزی بر پایه رویکرد‌های فرهنگی و اجتماعی فرایند‌های سازمانی در زمینه ارتباط موثر می‌توان در نظر داشت کامل بودن، اندازه بودن توجه به نیازها، روشنی و شفافیت، احترام و نزاکت و صحت است که می‌تواند با بصیرت و معرفت دینی جامعه ما استحکام ارتباط را ایجاد کند.
کد خبر: ۷۰۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱ - 24November 2024

گروه استان‌های دفاع‌پرس - سرهنگ «حمید طهماسبی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی؛ مهم‌ترین بخش و زمانی که هر فردی در زندگی شخصی و اجتماعی و شغلی‌اش صرف آن می‌کند و مورد تایید یافته‌های روانشناسی نیز هست ارتباطات انسانی است.

ارتباط کلید واژه اعتبار!

بر این اساس می‌توانیم بگوییم کیفیت زندگی به سطح شیوه و کیفیت ارتباط بستگی داشته و کسی از فرصت‌ها به بهترین نحو استفاده می‌کند که قدرت ارتباطی موثر و مهارت ارتباط برقرار کردن بالاتری داشته باشد.

فعالیت افراد در محل کار شامل عمل و عکس‌العمل‌هایی است که از تبادل دانسته‌ها، ایده‌ها، اندیشه‌ها، تصمیم‌ها، دستورات، قوانین و توقعات و همین کنش‌ها و واکنش‌ها شکل گرفته و ارتباط انسانی درون سازمانی هستند.

در بررسی منصفانه‌ای درمی‌یابیم خطا‌ها و ناتوانی در مدیریت فرایند‌ها از ضعف روند‌ها و کمبود مهارت‌های ارتباطی ناشی می‌شوند که هزینه‌ها و خسارت‌های بی‌شمار مستقیم یا غیرمستقیم بر پیکره یک مجموعه ایجاد می‌کند.

پس هرچه بیشتر نیازمند مهارت‌آموزی ارتباط هستیم و این مهارت به زبان ساده با ارسال و دریافت اطلاعات به شکل گویشی و غیرگویشی تعریف می‌شود و تاثیر آن زمانی است که نشانه‌هایی از عکس‌العملی دلی و معرفتی و انسانی ایجاد کند.

در مهارت‌آموزی ارتباط، تبادل اطلاعات باید دوسویه باشد و به همین سبب زمینه ارتباط در فضای مجازی گسترده، سهل و تاثیرگذار است.

آنچه در مدیریت برنامه‌ریزی بر پایه رویکرد‌های فرهنگی و اجتماعی فرایند‌های سازمانی در زمینه ارتباط موثر می‌توان در نظر داشت کامل بودن، اندازه بودن توجه به نیازها، روشنی و شفافیت، احترام و نزاکت و صحت است که می‌تواند با بصیرت و معرفت دینی جامعه ما استحکام ارتباط را ایجاد کند.

البته در این مهارت‌افزایی، آمادگی برای پذیرش و درک توانایی برقراری ارتباط با ارزیابی‌های موثر و اصولی در یک نظام ارزشیابی فعال باید در نظر داشته شود.

واقعیت این که برای ایجاد تغییر مطلوب رفتاری یا نگرشی در افراد باید بر پایه رفتار‌های تاثیرگذار مستقیم که با صداقت و احترام و اطمینان تعریف می‌شوند و با شناخت خواسته‌ها، نیاز‌ها و حقوق افراد، موقعیتی «برنده برنده» خلق می‌کنند، پیش برویم.

در این وضعیت طرف مقابل نیز آزادانه برای برنده شدن وارد میدان عمل می‌شود.

در واقع اهمیت کلید واژه ارتباط در پلیس هوشمند است چراکه در دو سطح سازمانی و برون‌سازمانی و دارای اعتبار جایگاه‌ساز بوده و هر یک دچار نقص و ضعف شوند بر سطح دیگر اثرگذار خواهند بود.

شاید یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این اصل توان‌افزایی آستانه صبر و تحمل افراد، توجه به خاستگاه‌هایی است که بر پایه نیازسنجی، سطح‌سنجی و اثرسنجی تعریف می‌شود.

برای تحقق سنجش نیاز سطح و اثر ارتباط‌های فردی و سازمانی بی‌تردید باید از نظام پیشنهادات و تعامل و احساس مسئولیت شهروندی برای ارائه نکته نظرات و پیشنهادات بهره‌مند شویم.

مدیریت شایسته در این عرصه توجه، تمرکز و تعهد بر ارتباط است و نمونه عینی و واقعی آن در عزم راسخ رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس و جهادگران امنیت که نمایی آشکار ازجان‌گذشتگی عصر حاضر می‌تواند باشد دیده می‌شود.

نسخه پایانی به زبانی ساده، برای برقراری ارتباط موثر، بستر و مدار تعاملات و مشارکت‌های اجتماعی و همگانی فعال است و باید از حلقه‌های بسته و زنجیره‌ای که محدودیت‌ها را مقدم بر هر اصل و اساسی می‌دانند و رویکرد‌های تک بعدی دارند پرهیز کنیم.

باید از همه ابزار‌ها و روش‌ها برای دیده شدن و احترام به همه نظرات و دیدگاه‌ها بهره بگیریم تا بتوانیم بهترین در بهترین موقعیت با وضعیت سنجی و نظرسنجی‌های علمی و دانش بنیانی مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار