نماینده ولی فقیه در کردستان:

وضعیت حاشیه نشینی در سنندج یک مشکل و معضل جدی است

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی گفت: وضعیت حاشیه نشینی در سنندج یک مشکل و معضل جدی است و بزرگترین منطقه حاشیه نیشین کل کشور به نام نایسر در این شهر قرار دارد.
کد خبر: ۶۸۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶ - 27July 2024

 به گزارش دفاع‌پرس از کردستان، نماینده ولی فقیه در کردستان در جمع شوراهای مراکز استان‌های کشور در سنندج اظهار کرد: کردستان دارای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۸۸۰ هزار نفر در ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۲۰۰ روستا است که یکی از استثنایی‌ترین استان‌های کشور به لحاظ بافت جمعیتی محسوب می‌شود.

وی افزود: ۸۲ درصد از جمعیت استان را اهل سنت و ۱۸ درصد اهل تشیع هستند که در این استان در عین وحدت در کنار هم زندگی می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در کردستان به وجود ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و مرزی بودن استان و درگیری با دشمنان در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: جنگ تحمیلی برای کردستان تبعات بسیاری داشت و موجب شد این منطقه از روند اجرای برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای عقب ماند.

به گفته وی، اگر چه این استان دارای ظرفیت قابل توجهی در حوزه کشاورزی است، اما در غرب کردستان آب زیاد و با کمبود زمین کشاورزی مواجه هستیم از این رو مردم بیشتر به باغداری مشغول و در شرق استان زمین فراوان و کمبود آب داریم.

نماینده ولی فقیه در کردستان بیان کرد: در سال‌های اخیر خصوصاً در دولت رئیس جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به استان شد، شهید رئیسی سه بار به این استان سفر کرد و هر سه سفر منشأ خیر و برکات زیادی بود تا جایی که بسیاری از کلان پروژه‌ها مانند راه آهن، فرودگاه سقز که چندین دهه از شروع آنها می‌گذشت در این دولت به سرانجام رسید.

وی از حل مشکل ۱۸ ساله آب شرب سنندج در دولت سیزدهم به عنوان اقدام ماندگار دیگر در دولت شهید رئیسی نام برد و گفت: مذدم این استان درگیر یک سری مشکلات هستند برای مثال وضعیت حاشیه نشینی در سنندج یک مشکل و معضل جدی است و بزرگترین منطقه حاشیه نیشین کل کشور به نام نایسر در این شهر قرار دارد.

وی اضافه کرد: کردستان استان وقفی و دارای بیش از ۱۸ هزار رقبه است تا جایی که یک شهر در ۵۰ کیلومتری سنندج به نام حسین آباد کاملاً وقفی بوده و همین مسئله موجب شده یکی از معضلات و پر پرونده‌های مسائل قضائی استان تنازعات با اوقاف باشد که البته این مساله نه تقصیر اوقاف و نه تقصیر مردم است.

وی مشکلات زیرساخت‌های شهری، مهاجرت روستاییان به سمت شهرها و رشد حاشیه‌نشینی و کمبود امکانات مختلف، بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، رفاهی در حاشیه‌شهرها را از آسیب‌ها و مشکلات اصلی در استان کردستان برشمرد.

به گفته وی، استان کردستان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری به واسطه طبیعت زیبا، میراث تاریخی و ظرفیت‌های فرهنگی به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری مورد توجه مسافرین و گردشگران بوده و سالانه جمعیت قابل توجهی در فصول مختلف سال به این استان سفر می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در کردستان در ادامه به ظرفیت‌های دینی و مذهبی در سطح استان پرداخت و افزود: بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ مسجد اهل سنت در کردستان وجود دارد و ۴ هزار طلبه و روحانی اهل سنت در این استان فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، وجود یک‌هزار طلبه تشیع زن و مرد در استان کردستان وجود دارد که این طلاب و روحانیون اهل سنت و تشیع نقش مهمی در بصیرت‌افزایی و روشنگری مردم دارند.

نماینده ولی فقیه در کردستان اضافه کرد: ۱۵ زیارتگاه منتصب به سادات و چندین روستا که کل جمعیت آنها را سادات تشکیل می‌دهد از دیگر ظرفیت‌های دینی در این استان هستند.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار