امام جمعه اردبیل:

قلمی که به دروغ آلوده شود، دیگر حرمت نخواهد داشت

آیت‌الله «عاملی» گفت: قلمی که به دروغ و بیان مطالب غیرواقعی آلوده شود، دیگر حرمت نخواهد داشت و ضروری است اصحاب خبر و رسانه در گزارش‌دهی و بیان عملکرد دستگاه‌های مختلف راه را به خطا نرفته و نقش خطیر خود را در بازگو کردن واقعیت‌ها به انجام برسانند.
کد خبر: ۶۸۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹ - 11August 2024

به گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، آیت‌الله «سید حسن عاملی» امام جمعه اردبیل شامگاه (شنبه) در نشست با جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران در اردبیل، اظهار داشت: رسانه‌ها آئینه تمام نمای نمایش عیوب و کاستی‌های یک جامعه و مسئولان و مدیران هستند که بهتر است فعالان این عرصه قدر و حرمت مسئولیت خطیر خود را بدانند و استقلال کاری و عملکردی خود را مورد توجه قرار دهند.

قلمی که به دروغ و بیان مطالب غیرواقعی آلوده شود، دیگر حرمت نخواهد داشت

وی تصریح کرد: باید خبرنگاران و اصحاب رسانه از دروغ و انعکاس غیرواقعی موضوعات و مسائل پرهیز کنند و حقایق را به مردم بیان کرده تا تصمیم‌گیری‌ها به خطا و اشتباه نرود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: قلمی که به دروغ و بیان مطالب غیرواقعی آلوده شود، دیگر حرمت نخواهد داشت و ضروری است اصحاب خبر و رسانه در گزارش‌دهی و بیان عملکرد دستگاه‌های مختلف راه را به خطا نرفته و نقش خطیر خود را در بازگو کردن واقعیت‌ها به انجام برسانند.

آیت‌الله عاملی ضرورت تأمین امنیت شغلی و حفظ حریت خبرنگاری را به فعالان عرصه رسانه یادآور شد و خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها کارکرد خود را به درستی انجام ندهند کشور در سراشیبی آسیب و خطر استبداد قرار می‌گیرد.

وی نمونه این حرکت‌ها را در برخورد با فعالان رسانه‌ای و طرفداران دموکراسی، حکومت پدر و پسر قلدرماب قبل از انقلاب توصیف کرد و افزود: همین پدر و پسر با نشان دادن حق به جای باطل و باطل به جای حق سعی کردند تا چشم و گوش ملت را نابینا و ناشنوا جلوه دهند.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: فعالان عرصه رسانه با قدر دانستن جایگاه خود باید در بیان کلمات و جملات به نحوی دقت کنند تا تأثیرگذاری حرکت آنها در جامعه ظهور و بروز پیدا کند.

این مسئول بیان داشت: در همین حوادث اخیر شهادت مظلومانه مردم غزه و فلسطین ما افشاگری خبرنگاران شبکه الجزایری را از پشت پرده‌ها شاهد هستیم که به همین خاطر ده‌ها خبرنگار در ۱۰ ماه اخیر به شهادت رسیده و یا در انعکاس اخبار و رویدادها دچار مصدومیت و مجروحیت شدند.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: آنچه که خبرنگاران آرمانی در رسیدن به اهداف را تهدید می‌کند، برخی نگاه‌های بغض‌آلود و تهدیدآمیز است که زمینه توقف حرکت رسانه‌ای را فراهم می‌آورد.

وی افزود: فعالان این عرصه باید به این موضوع آگاه باشند که حرکت آنها و نوشته خطیر و حساس خبرنگاران همچون حرکت کردن در لبه پرتگاهی است که می‌تواند با یک کلمه سقوط کرده و یا با یک کلمه جامعه را نجات دهد.

امام جمعه اردبیل حفظ حریت خبرنگار و دور بودن از وابستگی‌های حزبی، جناحی و سیاسی را یادآور شد و گفت: اگر شرافت خبرنگار به حریت و آزادگی او است، قطعاً در این عرصه باید با اخلاص و شایستگی عمل کرده و بداند هر لحظه کار او عبادت محسوب می‌شود.

آیت‌الله عاملی متذکر شد: خبرنگاران و فعالان فضای مجازی باید از غیبت، تهمت و بی‌آبرو کردن افراد پرهیز کنند و در عین حال زمینه عزت مؤمنان و حفظ حریم و حرمت افراد جامعه را رعایت کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی خبرنگاران به دور از در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی و استانی سعی دارند تا با فضاسازی کاذب ضربه‌ای مهلک به امنیت جامعه وارد کنند که در این زمینه بهتر است هم در انتخاب کلمات و هم بیان موضوعات دقت بیشتر، حساسیت و وسواس بهتری را از رسانه‌ها شاهد باشیم.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: هر چند امروز فناوری‌های نوین و تلویزیون‌های اینترنتی دنیا را تسخیر کرده ولی ضرورت دارد به دور از محوریت رسانه‌ای در اردبیل، از ظرفیت رسانه‌های ملی و حتی بین‌المللی برای انعکاس موضوعات و مسائل بیشتر بهره بگیریم.

وی ابراز داشت: ما اصحاب رسانه و خبر را همراه و هم‌قدم خود در پیگیری مسائل و موضوعات می‌دانیم و انتظار می‌رود در بحث تخریب جنگل، مرتع و ویلاسازی‌های نامناسب در گردنه حیران با احساس مسئولیت بیشتر و انعکاس موضوعات و مسائل واقعی جلوی تخریب‌ها گرفته شود.

امام جمعه اردبیل یادآور شد: در بحث رود ارس و آلودگی قره‌سو نیز ورود پیدا کردیم و امیدواریم با راهکارهای مناسب در این حوزه‌ها شرمنده مردم نشویم.

در این نشست «حبیب احمدی» مدیر خانه مطبوعات استان اردبیل نیز با قدردانی از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از اصحاب رسانه و خبرنگاران، به مجوز نشریات استان به تعداد ۲۲۱ نشریه اشاره کرد و ادامه داد: ۱۰۶ مورد از آنها چاپی، ۶۴ مورد پایگاه خبری و ۵۴ مورد رسانه‌های الکترونیکی بر خط هستند.

حبیب احمدی به فعالیت دو دهه خانه مطبوعات به عنوان تشکل فرهنگی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: این مجموعه ۲۱۴ عضو رسمی و افتخاری دارد و ۶۳ نفر نیز متقاضی عضویت در خانه مطبوعات هستند.

وی رسانه گریز بودن برخی از مدیران استانی و عدم همراهی در انعکاس اخبار و رویدادها را از طریق مجموعه‌های خبری مکتوب و برخط استان از دغدغه‌های جدی اصحاب رسانه برشمرد.

در این نشست تعدادی از اصحاب رسانه و خبرنگاران دغدغه‌ها و مشکلات خود را نظیر نبود امنیت شغلی، عدم پوشش بیمه تأمین اجتماعی، عدم استقلال در انجام وظایف، تجهیز نبودن دفتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و دیگر مشکلات و دغدغه‌های معیشتی خود را مطرح و خواستار حل این مشکلات و نارسایی‌ها شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار