گلایه رئیس اسکودا از برخی نمایندگان مجلس و صدور بی‌ضابطه پروانه وکالت

کوشا گفت: با حذف ظرفیت و اعلام تراز برای قبولی در آزمون وکالت، ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر بدون هیچ گونه ضابطه‌ای پذیرفته شده‌اند.
کد خبر: ۶۸۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳ - 11August 2024

به گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، نشست خبری اعضای هیأت رئیسه اسکودا (اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران) امروز (یکشنبه) با حضور «جعفر کوشا» رئیس اسکودا، «ابراهیم کیانی» نایب اول رئیس و «محمود حبیب» نایب رئیس دوم برگزار شد.

گلایه رئیس اسکودا از برخی نمایندگان مجلس و صدور بی‌ضابطه پروانه وکالت

کوشا در ابتدای نشست اظهار داشت: ایام سوگواری حضرت اباعبدالله را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم در این ایام از امام حسین و حضرت زینب (س) تاسی داشته باشیم. روز خبرنگار مصادف با ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید صارمی است.

رئیس اسکودا خاطرنشان کرد: خبرنگاری شغلی است که باید همواره یک انسان در زندگی خود به آن توجه کند و همواره شفاف زندگی کند. وقتی می‌خواهیم آگاهی و شعور مردم را بالا ببریم قطعا باید با شور و احساسات و هیجانات مقابله کنیم.

کوشا خاطرنشان کرد: مردم که آگاه باشند کمتر مورد صدمات روحی و اجتماعی قرار می‌گیرند و این خبرنگاران ما هستند که خود را موظف به آگاهی بخشی مردم می‌دانند. خبرنگاران با جهل مردم و ظلم‌هایی که بر مردم حاکم است مقابله می‌کنند تا این جهل به ظلمات به نور و آگاهی مبدل شود.

وی افزود: خبرنگار مستقل و آزاد می‌کوشد که مردمش آزاد و مستقل باشند، بنابراین خبرنگاران ما ارزش و جایگاه ویژه‌ای دارند و ما خواهان این هستیم که خبرنگارانمان از آزادی لازم برخوردار باشند.

رئیس اسکودا ادامه داد: امیدواریم که آقای پزشکیان بتواند در وضعیت کنونی که ما در منطقه شرایط حساسی داریم بر مشکلات اقتصادی فائق آیند. همچنین انتخابات مجلس را گذراندیم و خوشبختانه شاهد بودیم که قریب ۴۰ حقوقدان و وکیل در مجلس دوازدهم وارد شدند، اینجا ضرورت دارد گلایه کنیم از برخی نمایندگان که هیچ رغبتی به حضور کمیسیون قضایی ندارند، این مسئله حتی برای نمایندگان حقوقدان صادق است.

کوشا بیان کرد: رسانه‌های ما امروز نیازمند حمایت‌های حقوقی هستند تا به پشتوانه قوی‌تر رسالت خطیر و مهم خود را انجام دهند، ما به عنوان نهاد وکالت خود را ملزم به حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران می‌دانیم. اینجا اعلام می‌کنم خبرنگاران محترم در صورتی که هرگونه حمایت حقوقی نیاز داشته باشند می‌توانند به اسکودا مراجعه کرده و از حمایت‌های نهاد وکالت برخوردار شوند.

رئیس اسکودا تصریح کرد: در مجلس قبل قانونی به نام قانون تسهیل کسب و کار تصویب شد که به موجب آن متاسفانه کانون‌های وکلای و سردفتران در زمره کسب و کار‌ها قرار گرفتند و مقرر شد احکام آن قانون بر این دو نهاد اعمال شود.

وی افزود: با حذف ظرفیت و اعلام تراز برای قبولی در آزمون وکالت امروز ما شاهدیم که حدود ۱۳۷۰۰ نفر بدون هیچ گونه ضابطه‌ای پذیرفته شده‌اند و مرکز مشاوران هم در دو نوبت ده هزار نفر پذیرفته شدند. این در حالی است که برخی منتقدین نهاد وکالت مطرح می‌کنند که کانون‌ها وظیفه خود را برای آموزش کارآموز وکالت انجام نمی‌دهند.

کوشا خاطرنشان کرد: ما باید به شخصی پروانه وکالت بدهیم که توانایی علمی و عمومی دفاع از جان و مال و ناموس مردم را داشته باشند. چگونه می‌توانیم به کسی که نمره ۳ از ۲۰ را کسب کرده است پروانه وکالت بدهیم، در همه کشور‌های دنیا استاندارد علمی با حد نصاب مشخص است.

وی افزود: مملکت ما با تمدنی که دارد در آینده باید با قوانینی که در مجلس مصوب می‌شود به توسعه و پیشرفتی که شایسته ملت ایران است برسیم. ما با توجه به اینکه اتحادیه وکلا هستیم انتظار داریم که در مجلس شورای اسلامی به عنوان کارشناس در جلسات و تصمیم گیری‌ها شرکت کنیم.

کوشا درخصوص آزمون وکالت گفت: آزمون وکالت اسکودا در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۳ انشالله برگزار خواهد شد و ما هیچ ادغامی با آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه نداریم.

در ادامه ابراهیم کیانی در پاسخ به سوالی بیان کرد: همواره مرسوم است که آزمون ها یک الی دو ماه قبل توسط نماینده نهاد مورد نظر با سازمان سنجش منعقد شود ما احتمالا در مهر یا شهریور قرارداد را با سازمان سنجش منعقد خواهیم کرد و انشالله اعلام رسمی خواهد شد.

ادامه دارد....

نظر شما
پربیننده ها