هشدار شدید یونیسف درباره افزایش دمای زمین؛

«استرس گرمایی» کودکان را تهدید می‌کند

با وجود تضعیف روزافزون شاخص زیست‌پذیری در سیاره زمین، بشر هنوز هم برای نجات آینده فرصت لازم را در اختیار دارد، به شرط اینکه همین امروز دست به کار شود. 
کد خبر: ۶۸۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۵ - 15August 2024

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: افزایش متوسط دمای سیاره زمین به مساله‌ای ملموس برای اغلب جمعیت جهان تبدیل شده است. به دنبال نادیده گرفته شدن هشدار‌های آب و هوایی و زیست محیطی ظرف دهه‌های گذشته، دمای متوسط زمین به وضعیتی نگران کننده نزدیک می‌شود. در این میان قدرت‌های مسلط بر جهان و کشور‌های توسعه یافته با تولید حداکثری گاز‌های گلخانه‌ای و بی‌توجهی به توافق‌نامه‌ها و توصیه‌های زیست محیطی، رفته رفته بخش‌هایی از سیاره زمین را به مناطق غیرقابل سکونت تبدیل می‌کنند.

هشدار شدید یونیسف درباره افزایش دمای زمین/ «استرس گرمایی» کودکان را تهدید می‌کند

با ادامه گرم شدن سیاره زمین، مردم در سراسر جهان با تهدید‌های آب و هوایی نظیر گرمای شدید و امواج گرما دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان کودکان در برابر چنین خطراتی به مراتب آسیب‌پذیرترهستند. تجزیه و تحلیل یونیسف نشان می‌دهد که کودکان در هشت کشور جهان بیش از نیمی از سال را در دمای بالای ۳۵ درجه سانتیگراد سپری می‌کنند. بر اساس استاندارد‌های یونیسف دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد معیار تعیین یک روز «بسیار گرم» است. 

بر اساس این گزارش تقریبا نیم میلیارد کودک در مناطقی از جهان رشد می‌کنند که در آن، تعداد روز‌های گرم در سال نسبت به ۶۰ سال پیش حداقل دو برابر شده است. این بدین معناست که از هر پنج کودک، یک کودک در وضعیت بسیار بد آب و هوایی زندگی می‌کند.

محققان یونیسف می‌گویند کودکان در غرب و مرکز آفریقا بیشترین تماس را با روز‌های بسیار گرم دارند و این منطقه بیشترین افزایش دما را در سیاره زمین تجربه کرده است. در مجموع ۱۲۳ میلیون کودک معادل ۳۹ درصد از کودکان منطقه، دمای بالای ۳۵ درجه سانتیگراد را به طور متوسط در طول چهار ماه از سال تجربه می‌کنند. این ارقام شامل ۲۱۲ روز در مالی، ۲۰۲ روز در نیجر، ۱۹۸ روز در سنگال و ۱۹۵ روز در سودان است.

دیوید کنات، متخصص آب و هوای منطقه‌ای یونیسف در غرب و مرکز آفریقا، می‌گوید: «تحلیل جدید یونیسف هشداری جدی درباره سرعت و مقیاسی است که روز‌های بسیار گرم کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فوراً از دولت‌ها می‌خواهد که از فرصت ارزشمند باقی‌مانده برای کنترل افزایش دما در سیاره زمین استفاده کنند.»

قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می‌تواند منجر به «استرس گرمایی» شود که سلامت کودکان را به طور جدی تهدید می‌کند. استرس گرمایی با سوءتغذیه کودکان و بیماری‌های غیرواگیر مرتبط است و کودکان را در برابر بیماری‌های عفونی مانند مالاریا و تب دنگی که در دمای بالا گسترش می‌یابد، آسیب پذیرتر می‌کند.

دیوید کنات خاطرنشان می‌کند: «کودکان در گرمای شدید مطلقا آسیب پذیر هستند. برخلاف بزرگسالان، بدن آنها سریعتر گرم می‌شود. کودکان کمتر عرق می‌کنند و دیرتر خنک می‌شوند. وقتی بدن کوچک آنها قادر به تنظیم گرما نباشد، منجر به استرس گرمایی می‌شود و احتمال دارد که دچار گرمازدگی یا حتی مرگ شوند».

سال گذشته گرم‌ترین سالی بود که تاکنون در سیاره زمین ثبت شده است. دانشمندان انتظار دارند دمای زمین همچنان به سرعت افزایش یابد و نتایج فاجعه‌باری برای بشریت به همراه داشته باشد. عدم دسترسی به زیرساخت‌های مقاوم در برابر آب و هوا، آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی مناسب تأثیر گرمای شدید را بر کودکان ساکن آنجا بدتر می‌کند. گرمای شدید علاوه بر اثرات فیزیولوژیکی، موجب اختلال در آموزش و یادگیری کودکان می‌شود.

شروتی آگاروال کارشناس ارشد تغییرات اقلیمی می‌گوید: «با افزایش تعداد روز‌های گرم سال، ما شاهد تاثیرگذاری بر یادگیری کودکان هستیم که در بلند مدت پیامد‌های منفی برای توسعه انسانی دارد. گرمای شدید منجر کاهش تولید مواد غذایی می‌شود و افزایش تورم می‌شود و این مساله افزایش سوءتغذیه در جهان را به دنبال خواهد داشت.» 

با وجود تضعیف روزافزون شاخص زیست‌پذیری در سیاره زمین، بشر هنوز هم برای نجات آینده فرصت لازم را در اختیار دارد، به شرط اینکه همین امروز دست به کار شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار