استاد حوزه و دانشگاه:

توجه به مسئله «ظهور» محتوای ایام اربعین را می‌سازد/ شوق زیارت امام حسین (ع) در دل چه کسانی می‌افتد؟ + صوت

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با بیان اینکه در زیارت اربعین باید بحث ظهور مطرح باشد، گفت: اگر در زیارت اربعین، دیگر امام (عج) را نداشته باشیم، بحث ظهور مطرح نباشد و فقط تعدادی عزاداری برگزار شوند و اربعین و زیارت امام حسین (ع) تنها تبدیل به عزاداری شود، اربعین محتوای خودش را از دست می‌دهد.
کد خبر: ۶۸۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸ - 15August 2024
به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، برنامه تلویزیونی «محفل» در ایام اربعین حسینی (ع) در کانال تلگرامی خود پادکستی منتشر کرد که در آن حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا قاسمیان» استاد حوزه و دانشگاه و یکی از میزبانان این برنامه به بیان نکاتی در مورد اربعین و پیاده‌روی اربعین بیان کرد. در ابتدای این پادکست نیز «حامد شاکرنژاد» قاری بین‌الملل کشورمان به قرائت آیه ۹ سوره اسراء پرداخت.
 
این آیه بیان می‌کند: «إِنَّ هذا القرآن یهدی للتی هی أقومُ و یبشِّر المؤمنین الّذین یعملونَ الصالحات أَنَّ لهم أجراً کبیراً/ همانا این قرآن به استوارترین راه هدایت می‌کند و به مؤمنانی که کارهای شایسته انجام می‌دهند، بشارت می‌دهد که برایشان پادش بزرگی است.»
استاد حوزه و دانشگاه: اگر در زیارت اربعین به ظهور توجه نکنیم، اربعین محتوای خودش را از دست می‌دهد/ پیاده‌روی اربعین مانند حج یک عمل دسته‌جمعی است+ صوت
 
حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به اینکه رچزیارت اربعین، گزینه‌ای برای بحث ظهور است، اظهار داشت: در پیاده‌روی اربعین، حتماً به یاد غزه باشید و به نیابت از امام زمان (عج) کارتان را انجام دهید. زیارت‌الاربعین گزینه‌ای برای بحث ظهور است.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اربعین‌گیری تنها در مورد امام حسین (ع) مطرح می‌شود، افزود: مهم این است که در جریان زیارت‌الاربعین باشید. «زیارت‌الربعین» تنها در جریان امام حسین (ع) مطرح می‌شود و در مورد هیچ پیامبر (ع) و امامی (ع) مطرح نشده است. 
 
وی با بیان اینکه زیارت اربعین مانند حج، خاص است، گفت: «زیارت‌الاربعین» نیز مانند «حج تمتع» که نمی‌توان آن را در ایام غیر ذی‌الحجه به‌جای آورد، یک مسئله خاص است و باید هم در مورد امام حسین (ع) به‌صورت خاص باقی بماند. 
 
حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان در ادامه ضمن اشاره به ثواب زیارت امام حسین (ع) که ائمه (ع) در کتب معتبر نقل کرده‌اند، با بیان حدیثی از امام صادق (ع) گفت: کسی که خدا خیرش را بخواهد، شوق زیارت امام حسین (ع) را در دلش می‌گذارد و اگر بدی کسی را بخواهد، بغض ایشان و زیارتشان را در دلش می‌اندازد. 
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از مقایسه‌هایی که در روایات انجام می‌شود، قیاس ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) با حج است، ادامه داد: مسئله زیارت امام حسین (ع) و زیارت ایشان در روز اربعین، رزمایش حج است. تمام حج برای دیدار امام با پای پیاده است و اگر مسئله امام، امامت و ولایت را از محتوای اعمال دینی خارج کنیم، نه نمازمان، نماز است؛ نه روزه‌مان، روزه؛ نه حج‌مان، حج است و نه هیچ کاری مان، کار است؛ بلکه ما به‌دنبال زیارت به‌سمت امام (ع) هستیم. 
 
وی افزود: اگر قرار است زیارت امام حسین (ع) را با حج مقایسه کنیم، باید برخی عناصر که در حج وجود دارند را هم در زیارت اربعین لحاظ کنیم؛ برای مثال با پای پیاده، به‌سمت امام حرکت کنیم. اگر به‌سمت امام حرکت نکنیم، حج، حج نیست و فقط یک معماست. حجی مهم است که در آن به‌سمت امام حرکت کنیم. 
استاد حوزه و دانشگاه: اگر در پیاده‌روی اربعین به مسئله «ظهور» توجه نکنیم، اربعین محتوای خودش را از دست می‌دهد/ پیاده‌روی اربعین مانند حج، یک عمل دسته‌جمعی است+ صوت
 
حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به اینکه در پیاده‌روی اربعین به‌سمت امام حاضر (عج) حرکت می‌کنیم، اظهار داشت: با آنکه در زیارت اربعین به‌سمت قبر امام حسین (ع) حرکت می‌کنیم، اما درواقع داریم به‌سمت امام حاضر (عج) حرکت می‌کنیم؛ کما اینکه در حج هم به‌سمت بیت‌الله‌الحرام (خانه) حرکت می‌کنیم، اما این خانه روح دارد و ما به‌سمت روح داریم حرکت می‌کنیم.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر در زیارت اربعین به امام (عج) توجه نداشته باشیم، از محتوای خودش خالی می‌شود، گفت: ما یک امام حاضر داریم. زمانی که داریم به‌سمت کربلا حرکت می‌کنیم، درواقع داریم به‌سمت امام زمان (عج) حرکت می‌کنیم. اگر در زیارت اربعین، دیگر امام (عج) را نداشته باشیم، بحث ظهور مطرح نباشد و فقط تعدادی عزاداری برگزار شوند و اربعین و زیارت امام حسین (ع) تنها تبدیل به عزاداری شود، اربعین از محتوای خودش خالی می‌شود. من نمی‌گویم عزاداری برگزار نشود!
 
وی با اشاره به اینکه اگر نام رزمایش را روی حج بگذاریم، سخن گزافی نگفته‌ایم، ادامه داد: در حج، این حرکت‌ها و شکل و ریخت آن، که اساساً یک عبادت حرکتی است، باید به‌صورت پُرحرکت و پُرجنب‌وجوش دیده شوند. عبادت حج، یک عبادت حرکتی_بإیستی است و اگر اسم رزمایش و عملیات را روی آن بگذاریم، سخن گزافی نگفته‌ایم. حج‌گزار در جایی حرکت می‌کند، در جایی می‌ایستد و... و مانند یک لشکر حرکت می‌کند. 
 
حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین مانند حج جای پُرجنب‌وجوشی است، گفت: حاجی باید بداند در جایی طواف می‌کند، در جایی می‌دود، در جایی سنگ می‌زند، در جایی وقوف می‌کند و... این، حالتِ یک عبادت پُرجنب‌وجوش است و همین محتوا هم باید در مسئله اربعین لحاظ شود. اربعین جای پُرجنب‌وجوشی است و جای عبادت تمرکزی نیست. 
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اعمال اجتماعی با پشتیبانی یک امام انجام می‌شوند، اظهار داشت: در حج واجب، یک حج عمره وجود دارد و پس از آن، همه با هم در روز هشتم ذی‌الحجه، حج تمتع را انجام می‌دهند. در هر عبادتی که اجتماعی است، یک امام وجود دارد که این اعمال را پشتیبانی می‌کند و این اعمال به‌امامتِ امام دارند انجام می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه در زیارت اربعین، همه با هم دارند این زیارت را انجام می‌دهند، افزود: مسئله اربعین نیز همینطور است. در زیارت امام حسین (ع) کار‌های فردی هستند که انجام می‌شوند و هرکس برای خودش به زیارت می‌رود، اما زیارت اربعین طور دیگری است. در این زیارت همه دارند با هم یک کاری را انجام می‌دهند که مانند «حج واجب» می‌ماند. در اینجا هم عنصر امام (عج) جدی می‌شود. عنصر ظهور و تبیین آن را در اربعین جدی بگیرید.
انتهای پیام/ 118
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار