استاد حوزه و دانشگاه:

امنیت در حکومت جهانی اهل بیت (ع) فراوان است/ اربعین باید با برائت از دشمنان اسلام همراه باشد+ صوت

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان در مورد امنیت در حکومت جهانی اهل بیت (ع) گفت: امنیت در حکومتی که حکومت جهانی اهل بیت (ع) خواهد بود، فراوان است. وقتی قلوبی متوجه امام (ع) می‌شوند، امنیت تولید و ثمرات، به آن سمت حرکت می‌کنند و ما یک حکومت جهانی مهدوی (عج) را در همین تراز با مدل اربعینی خواهیم داشت.
کد خبر: ۶۸۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰ - 17August 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، برنامه تلویزیونی «محفل» در ایام اربعین حسینی (ع) در کانال تلگرامی خود پادکستی منتشر کرد که در آن حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا قاسمیان» استاد حوزه و دانشگاه و یکی از میزبانان این برنامه به بیان نکاتی در مورد اربعین و پیاده‌روی اربعین بیان کرد.

پادکستی که منتشر می‌شود، سومین قسمت پادکست «اربعین» است که دو قسمت پیشین آن در دو روز گذشته منتشر شد و حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا قاسمیان» استاد حوزه و دانشگاه در آنها به اهمیت توجه به ظهور در پیاده‌روی اربعین اشاره کرد.

در ابتدای این پادکست نیز «حامد شاکرنژاد» قاری بین‌الملل کشورمان به قرائت آیه ۹ سوره اسراء پرداخت. این آیه بیان می‌کند: «إِنَّ هذا القرآن یهدی للتی هی أقومُ و یبشِّر المؤمنین الّذین یعملونَ الصالحات أَنَّ لهم أجراً کبیراً/ همانا این قرآن به استوارترین راه هدایت می‌کند و به مؤمنانی که کارهای شایسته انجام می‌دهند، بشارت می‌دهد که برایشان پادش بزرگی است.»

امنیت در حکومت جهانی اهل بیت (ع) فراوان است/ اربعین باید با برائت از دشمنان اسلام همراه باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به اینکه زیارت اربعین با جابربن‌عبدالله انصاری آغاز می‌شود، اظهار داشت: جابر جزء اصحاب سِر حضرت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) بود و همراه با «عطیه عوفی» خود را برای زیارت امام حسین (ع) در اربعین به قبر امام حسین (ع) می‌رسانند. 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه زیارت اربعین به جابر تعلیم داده شده است، گفت: جابر این مطالب را از حضرت امیر (ع) و حضرت زهرا (س) گرفته است. در عباراتی که جابر خطاب به امام حسین (ع) و قبر ایشان در زیارت اربعین خود می‌گوید، عباراتی است که بعد‌ها توسط امام صادق (ع) در زیارت عاشورا و زیارت اربعین آمده است و پیداست که زیارت اربعین به جابر تعلیم داده شده است. جابر مسئول این است که پدیده‌ای به نام زیارت اربعین را در مورد حضرت ابا عبدالله (ع) شروع کند. 

وی افزود: جابر در محل شهادت امام حسین (ع) گفت: و الذی بَعَثَ محمداً (ص) بالحقِّ نبیاً، لقد شارَکناکم فی ما دَخَلتُم فیه/ ما در زیارت کربلا و قیام شما، با شما مشارکت کردیم. سپس در پاسخ به تعجب عطیه از این عبارت، گفت: من از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمودند که هرکه قومی را دوست داشته باشد، با او محشور می‌شود و هرکه عمل قومی را دوست داشته باشد، با آن شریک می‌شود. مهم این است که انسان چه نیتی داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به خطبه ۱۲ نهج‌البلاغه در مورد اصطلاح «یا لیتنی کنتُ معکم فأفوز فوزاً عظیماً» اظهار داشت: فردی بعد از جنگ جمل به حضرت امیرالمؤمنین (ع) گفت که برادر من دوست داشت در این جنگ همراه شما باشد و حضرت فرمودند که حتماً با ما بود. سپس فرمودند که کسانی در این جنگ با ما بودند که هنوز به دنیا نیامده‌اند. زمان، اینها را بیرون خواهد داد و ایمان‌ها به‌واسطه اینها تقویت خواهد شد. 

وی افزود: اگر کسی دنبال تقویت ایمان خودش و دیگران و به‌دنبال پیشبرد راه اهل بیت (ع) باشد، حتماً در اصحاب سیدالشهدا بوده است. 

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به «حج اکبر» که در آیه سوم سوره بقره آمده و با بیان به اینکه ماهیت اصلی حج، برائت است، ادامه داد: اعلان حج اکبر این است که خدا و رسول (ص) از مشرکین بیزارند. حج اعلان برائت و نه فقط اعلان برائت درونی. در آیه چهارم سوره ممتحنه نیز آمده است که اسوه حسنه برای شما حضرت ابراهیم (ع) و همراهان ایشان هستند. اسوه حسنه آنها، این است که ما هم از شما و هم از آنچه می‌پرستید، بیزاریم. میان ما و شما تا ابد بغض وجود دارد تا آنجا که پرچم توحید بالا برود. 

«و اذانٌ مِن اللهِ و رسولِه الی الناسِ یومَ الحجِّ الاکبرِ أَنَّ اللهَ بریءٌ مِن المشرکین و رسولُه فإن تُبتُم فهو خیرٌ لکم و إن تَوَلَّیتم فاعلموا أنَّکم غیرُ مُعجِزِی اللهِ وَ بَشِّرِ الذین کفروا بعذابٍ ألیمٍ/ (و این آیات، اعلامی است) از سوی خدا و پیامبرش (به مردم) در روز حج اکبر (عید قربان یا روز عرفه) که خدا و رسولش از مشرکان بیزارند. (با این حال) اگر توبه کنید (و دست از شرک و کفر بردارید) این برایتان بهتر است و اگر روی بگردانید، پس بدانید که (کاری از شما ساخته نیست و) هرگز نمی‌توانید خدا را ناتوان کنید و کافران را به عذابی دردناک بشارت ده.» (بقره/۳)

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به اینکه همانگونه که حج برائتی است، اربعین هم باید برائتی باشد، اظهار داشت: ما از طاغوت‌هایی که می‌خواهند به ما ضربه بزنند و راه انبیا (ع) را سد کنند، بیزاریم و رزمایش آن، اربعین است.

وی افزود: اگر اربعین برائتی نشود و فراموش کنیم که غزه‌ای هست و اینها را نگوییم (که در قرآن به نام «گناه کتمان» از آن یاد شده)، حضورمان بی‌تأثیر است. ما می‌خواهیم در راه ابا عبدالله (ع) باشیم و گریه کردن برای ایشان، حُبّی است که ما را به جریان حضرت ابا عبدالله (ع) وصل می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در تفسیر عبارت «أنا قتیل العبرات» گفت: ائمه کشته اشک هستند و این اشکی است که دارد را را جلو می‌برد. 

امنیت در حکومت جهانی اهل بیت (ع) فراوان است/ اربعین باید با برائت از دشمنان اسلام همراه باشد

وی در مورد مسائلس که بر تربیت مؤثر است، ادامه داد: یکی از مسائلی که بر تربیت مؤثر است، فضا و جریان است. بهترین وسیله برای تربیت کردن انسان‌ها، قرار دادن آنها در فضا و جریان تربیت است. در حج، پوشیدن لباس احرام اصل و حرف اول، وصل شدن به خدا، تقوا و اعمال حج است. در اربعین نیز همینگونه است و هیچ مفاخره‌ای نباید تولید شود چون اساس اربعین بر عدم تفاخر است؛ یعنی موکب‌ها نباید به‌گونه‌ای بنا شوند که در آن تفاخر کنیم و هویت همه بر عشق به امام حسین (ع) است. هرکه عاشق‌تر و محب‌تر است، بالاتر است. 

در ادامه حامد شاکرنژاد به تلاوت آیه ۵۷ سوره قصص پرداخت:

«و قالوا إن  نَتَّبعِ الهدی معکَ نُتَخَطَّف مِن أرضِنا أَوَلَم نُمَکِّن لَهُم حَرَماً آمِناً یُجبَی الیهِ ثمراتُ کلِّ شیءٍ رزقاً من لَّدُنّا ولکنَّ اکثرَهم لایَعلَمونَ/ و (کفار مکه) گفتند: اگر ما با (قبول برنامه‌های) تو، هدایت را بپذیریم، (بزودی) از سرزمینمان آواره خواهیم شد. (بگو:) آیا ما آنان را در حرم امنی قرار ندادیم که بهره‌های هر چیزی به‌عنوان روزی از جانب ما به‌سوی آن سرازیر می‌شود؟ ولی بیشتر آنان نمی‌دانند.»

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امنیت مربوط به امام است، اظهار داشت: کعبه حرم امن الهی است که به‌واسطه وجود این امنیت، همه ثمرات و خوبی‌ها به آن سمت گردآوری می‌شوند. در اربعین هم، اینطور است و ثمرات همه‌چیز به‌سمت موکب‌ها گسیل می‌شود. همه یک سال زحمت می‌کشند تا بتوانند مواکب امام حسین (ع) را اداره کنند و این به‌واسطه حرم امن بوده و امنیت مربوط به امام (ع) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به اینکه امنیت در حکومت جهانی اهل بیت (ع)، فراوان است، گفت: امنیت در حکومتی که حکومت جهانی اهل بیت (ع) خواهد بود، فراوان است. وقتی قلوبی متوجه امام (ع) می‌شوند، امنیت تولید و ثمرات، به آن سمت حرکت می‌کنند و ما یک حکومت جهانی مهدوی (عج) را در همین تراز با مدل اربعینی خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار