استاد حوزه و دانشگاه: 

ندای «هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی» امام حسین (ع)، یک ندای فطری است/ قرآن و اهل بیت (ع) هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند+ صوت

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با بیان اینکه ندای «هل مِن ناصرٍ ینصرنی» یک ندای فطری است، گفت: ندای «هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی» امام حسین (ع) در روایات ما به‌عنوان یک ندای فطری آمده و همه انبیاء (ع) باید به این ندا جواب می‌دادند و بر اساس این ندا رشد می‌کردند. زیارت‌الاربعین همه را به‌سمت این ندا جذب می‌کند.
کد خبر: ۶۸۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳ - 16August 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، برنامه تلویزیونی «محفل» در ایام اربعین حسینی (ع) در کانال تلگرامی خود پادکستی منتشر کرد که در آن حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا قاسمیان» استاد حوزه و دانشگاه و یکی از میزبانان این برنامه به بیان نکاتی در مورد اربعین و پیاده‌روی اربعین بیان کرد.

پادکستی که منتشر می‌شود، دومین قسمت پادکست اربعین است که نخستین قسمت آن، روز گذشته منتشر شد و حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان در آن به اهمیت توجه به ظهور در پیاده‌روی اربعین اشاره کرد.

در ابتدای این پادکست نیز «حامد شاکرنژاد» قاری بین‌الملل کشورمان به قرائت آیه ۹ سوره اسراء پرداخت. این آیه بیان می‌کند: «إِنَّ هذا القرآن یهدی للتی هی أقومُ و یبشِّر المؤمنین الّذین یعملونَ الصالحات أَنَّ لهم أجراً کبیراً/ همانا این قرآن به استوارترین راه هدایت می‌کند و به مؤمنانی که کارهای شایسته انجام می‌دهند، بشارت می‌دهد که برایشان پادش بزرگی است.»

ندای «هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی»، یک ندای فطری است/ قرآن و اهل بیت (ع) از هم جدا نمی‌شوند+ صوت

این استاد حوزه دانشگاه با اشاره به اینکه زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین تمرینی برای حج است، اظهار داشت: زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین، زیارتی است که باید هر سال تمرین و اصل آن در موسم حج پیاده شود. ظهور در آنجا اتفاق می‌افتد و برای همین است که مانند یک رزمایش نیاز به تمرین دارد.

وی افزود: امام حسن عسکری (ع) فرمودند که مؤمن چند علامت دارد که اگر به اینها دقت شود، فهمیده می‌شود که ایشان دارند پایگاه شیعیان برای ظهور، شیعیان حول امام زمان (عج) و تجمیع شیعه را درست می‌کنند.

حجت‌الاسلام قاسمیان با بیان اینکه چرا یکی از ویژگی‌های مؤمن این است که انگشتر در دست راست می‌کند، گفت: بعد از ماجرای حکمیت، انگشتر را در دست چپ می‌کردند و برای اینکه شیعیان همدیگر را پیدا کنند، امام (ع) فرمودند که انگشتر در دست راست کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی بعدی مؤمن که «جهر به بسم الله» اظهار داشت: ویژگی بعدی مؤمن که «جهر به بسم الله» است، وجود داشته، اما توده مسلمانان مدت‌ها تا زمان امام حسن عسکری (ع)، جهر به «بسم الله» نداشتند؛ یعنی این عبارت را بلند نمی‌گفتند. آنها عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» در سوره را یا اصلاً نمی‌گفتند یا اگر هم در صورت لزوم می‌گفتند، به‌صورت آهسته به‌زبان می‌آوردند و همین الآن هم در ایام حج، «بسم الله» را بلند نمی‌گویند.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین اجتماع‌ساز است، گفت: یکی از کمپین‌های اجتماع‌ساز، زیارت اربعین است. نکته مهم در این زیارت، این است که ملت دارند از اطراف عالَم اسلام، رفته‌رفته وارد این فضای پیاده‌روی می‌شوند که خصوصیاتی شبیه حج دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با بیان اینکه ندای «هَل مِن ناصرٍ ینصرنی» امام حسین (ع) یک ندای فطری است، افزود: ندای «هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی» امام حسین (ع) در روایات ما به‌عنوان یک ندای فطری آمده و همه انبیاء (ع) باید به این ندا جواب می‌دادند و بر اساس این ندا رشد می‌کردند. آنها بر اساس این سفره ابتلا و بلائی که امام حسین (ع) پهن کردند، رشد کردند و تمامشان باید سر همین سفره می‌نشستند و اربعین هم به‌عنوان ندای فطری همه را دور هم جمع می‌کند.

در ادامه حامد شاکرنژاد آیه سوم سوره توبه را تلاوت کرد:

«و اذانٌ مِن اللهِ و رسولِه الی الناسِ یومَ الحجِّ الاکبرِ أَنَّ اللهَ بریءٌ مِن المشرکین و رسولُه فإن تُبتُم فهو خیرٌ لکم و إن تَوَلَّیتم فاعلموا أنَّکم غیرُ مُعجِزِی اللهِ وَ بَشِّرِ الذین کفروا بعذابٍ ألیمٍ/ (و این آیات، اعلامی است) از سوی خدا و پیامبرش (به مردم) در روز حج اکبر (عید قربان یا روز عرفه) که خدا و رسولش از مشرکان بیزارند. (با این حال) اگر توبه کنید (و دست از شرک و کفر بردارید،) این برایتان بهتر است و اگر روی بگردانید، پس بدانید که (کاری از شما ساخته نیست و) هرگز نمی‌توانید خدا را ناتوان کنید و کافران را به عذابی دردناک بشارت ده.»

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اتفاقی از صبح تا بعد از ظهر در یک گوشه دنیا در بیابانی افتاده و این صدا ازلاً و ابداً دارد می‌پیچد و همان ندای فطری است که همه را رفته‌رفته به‌سمت امام حسین (ع) جذب می‌کند.

ندای «هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی»، یک ندای فطری است/ قرآن و اهل بیت (ع) از هم جدا نمی‌شوند+ صوت

وی افزود: این نیست که فقط شیعیان در پیاده‌روی اربعین حرکت کنند؛ بلکه همه آزادی‌خواهان از جمله اهل سنت، مسیحیان، یهودیان، بودایی‌ها و... نیز در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند و رفته‌رفته همه دارند به‌سمت امام (ع) حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به اینکه زیارت اربعین همه را به‌سمت ندای «هَل مِن ناصر» امام حسین (ع) جذب می‌کند، اظهار داشت: زیارت‌الاربعین، کمپینی است که همه را دارد به‌سمت ندای «هل مِن ناصرٍ ینصرنی» جذب می‌کند. 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به «وهب نصرانی» که شهید مسیحی کربلا بود، ادامه داد: در کربلا «وهب نصرانی» شهید مسیحی این قیام بود و اینکه مسیحیان هم در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند، نشان‌دهنده ندای فطری «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) است. 

در ادامه حامد شاکرنژاد به تلاوت آیه ۱۸۹ سوریه بقره پرداخت:

«یسألونک عن الأهِلَّةِ قل هی مواقیتُ للناسِ و الحج؛ و لیس البِرُّ بأن تأتوا البیوتَ مِن ظهور‌ها و لکن البِرَّ مَن التقی. وأتوا البیوتَ مِن أبوابِها و اتَّقوا اللهَ لعلّکم تفلحونَ/ درباره (حکمت) هلال‌های ماه از تو سؤال می‌کنند، بگو: برای آن است که مردم اوقات (کارهای خویش) و زمان حج را بشناسند. (ای پیامبر! به آنان بگو:) نیکی آن نیست که (در حال احرام حج) از پشت خانه‌ها وارد شوید؛ بلکه نیکی آن است که تقوی پیشه کنید و از درها وارد خانه‌ها شوید. از خدا بترسید؛ باشد که رستگار شوید.»

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به اینکه قرآن و اهل بیت (ع) هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند، گفت: قرآنی که اهل بیت (ع) نداشته باشد، قرآن نیست و اهل بیتی (ع) که قرآن نداشته باشد، اهل بیت (ع) نیست و این دو هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند.

انتهای پیام/ ۱۱۸

نظر شما
پربیننده ها