کودتای ۲۸ مرداد سرآغاز سلطه آمریکا بر ایران

با کودتای ۲۸ مرداد شاه که از ایران گریخته بود به ایران بازگشت و سرآغاز سلطه آمریکا بر کشور را فراهم کرد و سایه سنگین دیکتاتوری دست‌نشانده و سلطنت وابسته به غرب، بدتر از گذشته حکمفرما شد.
کد خبر: ۶۸۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸ - 18August 2024

کوتای ۲۸ مرداد سرآغاز سلطه آمریکا بر ایرانگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «سید جلال امینی» مدیر آموزش و پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی؛ شاه که در ۲۵ مرداد سال ۱۳۳۲ از ایران گریخته بود با کودتای انگلیسی آمریکایی ۲۸ مرداد با نام عملیات «تی‌پی‌آژاکس» به ایران بازگشت و سرآغاز سلطه آمریکا بر کشور را فراهم ساخت و سایه سنگین دیکتاتوری دست‌نشانده و سلطنت وابسته به غرب، بدتر از گذشته حکمفرما شد.

این کودتا از مهمترین حوادث در تاریخ معاصر ایران بود که مصیبت‌ها و حوداث تلخ دیگری را رقم زد که کشتار دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲، تسلط مجدد نفتی غرب بر ایران در سال ۱۳۳۳، دستگیری و شهادت سید مجتبی نواب صفوی و یارانش در سال ۱۳۳۴، راه‌اندازی و تاسیس ساواک از سوی سه سرویس جاسوسی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی با هدف سرکوب انقلابیون از جمله آنها است؛ بر همین اساس همانگونه که تاسیس سلطنت پهلوی با کودتای انگلیس سوم اسفند ۱۲۹۹ صورت گرفت تداوم و بقای آن نیز در کودتای آمریکایی انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رقم خورد.

البته این اتفاق تلخ، عبرت‌هایی دارد که باید در تداوم و استمرار راه روشن انقلاب اسلامی مورد توجه باشد که از جمله این عبرت‌ها می‌توان به نادیده گرفتن جریان نفوذ از سوی دولت مصدق، بزرگترین اشتباه مصدق که اعتماد به آمریکا و دلخوش کردن به وعده‌های آمریکا، غفلت از جنگ رسانه‌ای غرب در فضای رهاشده و بدون محدودیت و القای یاس و ناامیدی و اختلاف‌افکنی، آسیب‌رساندن به استقلال ملی با اقدام غیرقانونی مصدق در انحلال مجلس شورای ملی و بی‌تفاوتی نسبت به نصیحت خیرخواهانی همچون شهید نواب صفوی و مرحوم آیت‌الله کاشانی اشاره کرد.

لازم به یادآوری است که امام راحل دقیقا یکصد روز قبل از ارتحالشان، در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۶۷ طی نامه‌ای به روحانیت که به منشور روحانیت معروف است چهار خطر بازگشت لیبرال‌ها، بازگشت انجمن حجتیه، نفوذپذیری خودی‌ها و نفاق را برای آینده انقلاب اسلامی هشدار دادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با ادبیاتی مشابه در خصوص دشمن‌شناسی و خطر جریان تحریف همیشه هشدار‌ها و رهنمود‌های راهگشا را ارائه می‌دهند.

ان‌شاءالله به برکت وجود ولایت فقیه و تمسک به آموزه‌های دینی، عاشورایی و مهدوی آینده این انقلاب و مملکت ایران بسیار روشن می‌باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار