زندگی به سبک ارزش‌های انسانی/ ۵؛

آیا حجاب، مانع آزادی‌های اجتماعی است؟

حجاب، آزادی فعالیت اجتماعی را محدود نمی‌کند، چه بسیار بانوان محجبه و عفیفی که در رده‌های بالا و مسئولیت‌های مهم اجتماعی و مدارج عالیه تحصیلی ـ حتی در محیط‌های مردانه حجابشان را حفظ می‌کنند و آزادانه چون مردان به فعالیت مشغولند.
کد خبر: ۶۸۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 31August 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس- فرشته حاجی‌زاده؛ حجاب اصولا در اسلام موضوعی است که به زن مسلمان هویت انسانی می‌دهد و در دنیا مظهر عفت و حیای زن تلقی می‌گردد و در اینکه جامعه غربی با دشمنی حجاب و عفاف را مغایر با سلب آزادی زنان معرفی می‌کند تعبیری نادرست و اشتباه است، دین اسلام با حجاب به زنان ارزش و بهای فراوانی داده است.

آیا حجاب، آزادی فعالیت اجتماعی را محدود می‌کند؟
‌در دوران کشف حجاب در زمان رضاشاه بسیاری از زنان و دختران با پافشاری بر حجاب خویش و ممانعت از برداشتن آن، حجاب را وسیله‌ای قرار دادند و در جهت مبارزه و مقاومت در برابر حاکمیت از آن استفاده کردند به طوری که اینقدر این مساله فراگیر و رسانه‌ای شد که تا به امروز هم مورد بررسی قرار گرفته و حتی یک روز به نام روز عفاف و حجاب در تقویم ثبت شده است.

حجاب از دوران پس از انقلاب تا به امروز در ایران و همچنین در دنیا دستخوش تغییرات گوناگونی گردیده است و همواره شبکه‌های معاند به این موضوع اصرار دارند و برنامه سازی‌های متعددی در پی زیر سوال بردن این مقوله ارزشمند انجام می‌دهند و به زنان و دختران مسلمان القا می‌کنند که حجاب محدودیت است و در جامعه جایگاهی ندارد ولی در این میان باید متذکر شویم که مهمترین تمایز یک جامعه انسانی  و سالم  نحوه پوشش و حضور در آن جامعه است اینجاست که گفته می‌شود از نظر فقها حضور یک انسان با پوشش ناسالم ممکن است جامعه را ناپاک و آلوده کند و به سمت ویرانی ببرد.

تاریخ نیز بازگوی این مطلب است که از صدر اسلام تاکنون هیچ زنی با رعایت حجاب آسیبی را متحمل نشده است و حضور پررنگ بانوان در تمامی عرصه‌های اجتماعی موید اعتباربخشی به زنان است و حجاب آنها را تا حد اعلای انسانی اوج می‌دهد.

ما اگر درست به این قضیه بنگریم اعتراف خواهیم کرد حجاب، آزادی را محدود نمی‌کند و شاید به عبارتی آن را رشد می‌دهد و عاملی است برای تبادل آزادتر اندیشه‌ها و رشد استعدادها.

حجاب، آزادی فعالیت اجتماعی را نیز محدود نمی‌کند. چه بسیار بانوان محجبه و عفیفی که در رده‌های بالا و مسئولیت‌های مهم اجتماعی و مدارج عالیه تحصیلی ـ حتی در محیط‌های مردانه ـ حجابشان را حفظ می‌کنند و آزادانه ـ، چون مردان به فعالیت مشغولند.

امروزه غرب، زنان هر جامعه را نشانه گرفته است آنها با زیر سوال بردن بانوان مسلمان به دنبال از هم گسیختگی و به چالش کشیدن خانواده‌ها هستند. زنان در سایه حجاب در اجتماع ارزش و نقش مهمی دارند، بانوان معماران اصلی نهاد خانواده هستند که می‌توانند این بنیان را مستحکم‌تر از همیشه نگه دارند.

انتهای پیام/ 801

نظر شما
پربیننده ها