گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفنظر از جایگاه رهبری خود در کسوت جامعه شناسی مجرب و انسان شناسی برجسته همواره بر تحکیم خانواده و ارج نهادن به مقام «زن» به عنوان مهمترین رکن خانواده تاکید دارند. شناخت استعدادها و تواناییهای زنان و به کارگیری آنان در جایگاهی که سزاوار آنان است یکی از دغدغههای همیشگی زنان است.
امام خامنهای زنان را ابدا جنس دوم در کنار مردان نمیداند، بلکه این قشر بزرگ از جامعه را شخصیتی مستقل از مردان دانسته که نقشی حیاتی در اقتدار نظام اسلامی داشته و در تحقق تمدن نوین اسلامی کاملا موثر هستند. زنان نه تنها خود در حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی میتوانند کارآمد باشند بلکه با تربیت نسل آینده در بوجود آوردن نسلی پویا، معتقد، مومن، انقلابی و امیدوار بیمانند و بیبدیل هستند، امری که به زحمت از عهده مردان برمیآید.
عبارت «زن نه شرقی نه غربی» یک کلیدواژه مهم در ادبیات و منظومه فکری امام خامنهای است که باید زن ایرانی به آن دست پیدا کند و با رسیدن به آن الگوی زنان هم عصر خود شوند. چنین زنانی نه تنها در خانواده به عنوان همسر و مادر به درستی ایفای نقش میکنند بلکه در جامعه نیز در چارچوب حدود اسلام و در کسوت زن مومن انقلابی به رسالت اسلامی خود عمل میکند.
نوشتاری که قسمت اول آن را در ادامه میخوانید برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در طی چهار دهه زعامت جهان اسلام ایراد شدهاند. بیاناتی که هر فراز آن میتواند محل بحث و نظر فراوان باشد.
بالنده شدن جامعه مرهون زنان است
«عنصر اصلی تشکیل خانواده [و حافظ آن]زن است، نه مرد. بدون مرد، ممکن است خانوادهای باشد. یعنی اگر فرض کنیم در خانوادهای، مرد خانواده حضور نداشته باشد، یا از دنیا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانهدار باشد، خانواده را حفظ میکند؛ اما اگر زن از خانوادهای گرفته شد، مرد نمیتواند آن را حفظ کند.
علت اینکه اسلام این قدر به نقش زن در داخل خانواده اهمیت میدهد، همین است که زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داد، برای آنها آذوقههای فرهنگی فراهم کند، نسلها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد. این، هنر زن است و منافاتی هم با درس خواندن و درس گفتن و کار کردن و ورود در سیاست و امثال اینها ندارد.»
«بیانات در اجتماع زنان خوزستانی ۲۰ اسفند ۱۳۷۵»
زن حافظ کیان خانواده
«عنصر اصلی تشکیل خانواده [و حافظ آن]زن است، نه مرد. بدون مرد، ممکن است خانوادهای باشد. یعنی اگر فرض کنیم در خانوادهای، مرد خانواده حضور نداشته باشد، یا از دنیا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانهدار باشد، خانواده را حفظ میکند؛ اما اگر زن از خانوادهای گرفته شد، مرد نمیتواند آن را حفظ کند. علت اینکه اسلام این قدر به نقش زن در داخل خانواده اهمیت میدهد، همین است که زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داد، برای آنها آذوقههای فرهنگی فراهم کند، نسلها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد. این، هنر زن است و منافاتی هم با درس خواندن و درس گفتن و کار کردن و ورود در سیاست و امثال اینها ندارد.»
«بیانات در اجتماع زنان خوزستانی ۲۰ اسفند ۱۳۷۵»
شغل مادری
«کمال زن در غلبه عواطف اوست و این به دلیل این است که شغل اول زن تربیت فرزند است. [نه اینکه]شغل دیگر نداشته باشد. اسلام مانع نیست، اما اولین و اساسیترین و پراهمیتترین شغل زن، مادری است. مادر خوب بودن، اهمیت و ارزشش از ریاست جمهوری هم بالاتر است. برای این کار عاطفه لازم است. خدا این موجود را با این عواطف خروشان آفریده تا مادری کند. اگر مادری لنگ بماند، نسل انسان منقطع میشود. یا انسانهایی که به جامعه وارد میشوند، انسانهای کاملی نخواهند بود.»
«بیانات در جلسه پرسش و پاسخ در مسجد ابوذر تهران ۶ تیر ۱۳۶۰»
چشمه جوشان عاطفه
«زن با نقاط قوت زنانه خود که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته است همراه با ایمان عمیق، با استقرار ناشی از اتکاء به خداوند، با عفت و پاکدامنی که فضای پیرامون او را نورانیت میبخشد میتواند در جامعه یک نقش استثنایی ایفا کند؛ [که] هیچ مردی قادر به ایفای [آن] نیست. مثل کوه استواری از ایمان، در عینحال مثل چشمه جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، [خانواده] را از چشمه صبر و حوصله و عاطفه خود سیراب میکند.
انسانها در چنین آغوش [مادرانه زن] تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالم وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمیکرد. این، معنای ارزش زن و زن است؛ چیزی که مغز متحجر مادی غربیها نمیتواند آن را بفهمد. کسانی که از دین و معنویت بهرهای نبردهاند، نمیتوانند چنین عظمتی را درک کنند. آنهایی که شاخصه زن را در زیور و آرایش و سبکسری و بازیچه قرار گرفتن در دست مردان میدانند، نمیتوانند اساس هویت زنانه را در منطق اسلام و در نظر اسلام درک کنند. زن به یک جایگاه مصنوعی و تشریفاتی احتیاج ندارد؛ جایگاهی که دون شأن متانت و سکینه و آرامش روحی اوست. زن، میتواند محیط پیرامون خود را در چه داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد به طرف معنویت، پیشرفت و علو مقامات علمی و عملی سوق دهد.»
«بیانات در دیدار اقشار مردم ۲۵ خرداد ۱۳۸۴»
حق و باطل در شعار برابری جنسی
«اگر میخواهیم نگاه ما نسبت به مسئله زن، نگاه سالم و دقیقی باشد، شرط اول آن این است که باید ذهنمان را از حرفهایی که غربیها در مورد زن میزنند در مورد اشتغال، مدیریت، برابری جنسی به کلی تخلیه کنیم. یکی از بزرگترین خطاهای تفکر غربی در مورد مسئله زن، همین عنوان «برابری جنسی» است.
عدالت یک حق است؛ برابری گاهی حق است، گاهی باطل است؛ چرا باید انسانی را که از لحاظ ساخت طبیعی چه از لحاظ جسمی، چه از لحاظ عاطفی برای یک منطقه ویژهای از زندگی بشر ساخته شده، از آن منطقه ویژه جدا کنیم. این چه منطق عقلایی دارد؟ چرا باید کاری که مردانه است به زن داده شود؟ این چه افتخاری است برای زن که کاری را انجام بدهد که مردانه است؟
من متاسفم که گاهی خود خانمها روی این مسئله حساسیت نشان میدهند که ما با مردها چه فرقی داریم؟ خب بله، در خیلی از مسائل هیچ تفاوتی نیست. نگاه اسلام نسبت به زن و مرد، نگاه انسان است؛ در مسئله انسانیت، سیر مقامات معنوی، استعدادهای فراوان فکری و علمی هیچ تفاوتی نیست، اما قالبها دو قالب است: یک قالب برای یک کار و یک صنف کار است، یک قالب برای یک کار دیگر است؛ البته کارهای مشترکی هم وجود دارد.
[آیا] این خدمت است که ما بیاییم یکی از این دو قالب را از منطقه اختصاصی خودش بکشیم بیرون، ببریم در منطقه اختصاصی آن قالب دیگر؟ این کاری است که غربیها دارند میکنند. خیلی از این کنوانسیونهای بینالمللی و جهانیشان ناظر به همین مسائل است. روی این فکر غلط، زندگی بشریت را تباه کردند، خودشان را تباه کردند، دیگران را هم میخواهند تباه کنند.»
«بیانات در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور ۳۰ فروردین ۱۳۹۳»
حجاب امری انسانی است نه صرفا مذهبی
«به نظر من بزرگترین ضربه، بزرگترین اهانت، بزرگترین حقکشی که در زمینه مسئله زن انجام گرفته، همین است. در محیط اجتماعی، فرهنگی شکل بگیرد که زن به عنوان یک طرف مورد انتفاع، برای استفاده یک طرف ذینفع مطرح شود؛ متاسفانه این [نگاه]در فرهنگ غربی وجود دارد. دیگران هم از آنها تقلید کردند، در راهش کوشش کردند، تلاش کردند و این در دنیا جا افتاده [است]. اگر کسی خلاف این را بگوید، علیه او جنجال میکنند؛ لذا شما میبینید در غرب با حجاب تدریجا به صورت علنی دارد مخالفت میشود. عنوانی که برای این مخالفت ذکر میکنند، این است که میگویند حجاب نماد یک حرکت مذهبی است؛ این دروغ است؛ بحث مذهب و غیر مذهب نیست؛ بحث این است که سیاست راهبردی اساسی بنیانی غرب بر عرضه شدن و هرزه شدن زن است و حجاب مخالف آن است.»
«بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه ۱ خرداد ۱۳۹۰»
امر ثانوی جنسیت
«در زمینه مسائل اصلی انسان زن و مرد هیچ فرقی ندارند. شما ببینید در تقرب الیالله، یک زنی مثل حضرت زهرا (س)، مثل حضرت زینب (س)، مثل حضرت مریم (س) هستند؛ رتبهشان، رتبههای فوق تصور است. [در آیات قرآن]زن و مرد هیچ فرقی با هم ندارند؛ شاید اصلاً این هم به خاطر همین است که خواستند آن تصورات جاهلی مربوط به زن را بکوبند، از اسلام تا ذکر، یک فاصلهای است. یک سلسله مدارک متدرجی هم وجود دارد.
آدم در این تعبیرات دقت کند، این را پیدا میکند. حتی یک جا برای کوبیدن اندیشههای جاهلی، زن را از مرد بالا میکشد که یک چنین حالتی را جز در مورد اشخاص، انسان در قرآن دیگر پیدا نمیکند. جنسیت یک امر ثانوی است، یک امر عارضی است؛ در کارکردهای زندگی معنا پیدا میکند، در سیر اصلی بشر هیچ تأثیری ندارد و معنایی پیدا نمیکند.»
«بیانات در سومین نشست اندیشههای راهبردی ۱۴ دی ۱۳۹۰»
حد زن مسلمان
«[باید] حد زن مسلمان را درست تشخیص دهیم. نیاز جامعه ما به این است که بداند مادری یعنی چه؟ زن خانه بودن یعنی چه؟ کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمه زهرا (س) با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یک خانم خانهدار است؛ این تحقیر او نیست؛ او که با آن عظمت قابل تحقیر نیست، مگر این عظمت را میشود کوچک شمرد؟ این عظمت به جای خود محفوظ است، اما یکی از شئون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانهداری کردن؛ با این چشم به این مفاهیم نگاه کنیم.»
«بیانات در دیدار مداحان اهل بیت (ع) ۲۹ اسفند ۱۳۹۵»
انتهای پیام/ 161