پزشکیان:

قانون‌گذاری‌ها باید بر مبانی علمی استوار باشد

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه یکی از نشانه‌های حکمرانی درست، ایجاد ثبات در رویه‌ها و قوانین در کشور است، گفت: قانون‌گذاری‌ها باید بر مبانی علمی و کارشناسی استوار باشد تا به سرعت، تغییر و کشور را دچار بی‌ثباتی نکند.
کد خبر: ۶۸۷۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲ - 26August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «مسعود پزشکیان» در مراسم معارفه وزیر کشور، ضمن قدردانی از اقدامات و تلاش‌های ارزنده «احمد وحیدی» وزیر سابق کشور اظهار داشت: بنده چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه در معرفی کابینه، ‌در بیان و عمل نشان دادم که به دنبال ایجاد وفاق ملی و تعامل برای به کارگیری همه ظرفیت‌ها در راستای اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه هستم.

باید با کنار گذاشتن اختلافات حول محور اهداف مشترک وفاق کنیم

رئیس جمهور با تشکر از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که کمک کردند، دولت وفاق ملی سریع‌تر شکل بگیرد، افزود: در اداره امور استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها که در وزارت کشور مدیریت می‌شود، باید سه اصل غیرقابل انکار در مدیریت را مدنظر قرار دهیم؛ اول مسئولیت، دوم اینکه هر کس در هر جایگاهی مسئول انجام چه کاری است و سوم پاسخگویی. این سه اصل باید در ساختار مدیریت وزارت کشور از وزیر و مجموعه وزارتخانه، استانداران، فرمانداران و بخشداران رعایت و اعمال شود.

پزشکیان اظهار داشت: باید برای هر استان نقشه راهی داشته باشیم تا بدانیم قرار است بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش به چه نقطه‌ای برسد که بتوان بعد از مثلا ۱۰ سال به شکل دقیق ارزیابی کرد که چه بخشی از مسیر طی شده و چه بخشی باقی مانده است. اگر ما نقشه روشنی برای استان‌ها و همه کشور داشتیم امروز بعد از ۴۵ سال وضعیت فعلی و انبوه متراکم ناترازی‌ها را شاهد نبودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر کس که در کشور مسئولیت می‌گیرد باید بداند برای انجام چه کاری مسئولیت گرفته است، گفت: ما بنا نداریم برنامه جدیدی برای اداره کشور ارائه کنیم، کشور سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه را دارد که باید تلاش کنیم به بهترین شکل آنها را اجرا کنیم. هر آنچه در کشور انجام می‌دهیم باید در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز و با استفاده از به‌روزترین روش‌ها و ابزارها باشد تا ما را به جایگاه اول منطقه برساند، نه روش‌ها و ابزار قدیمی که ما را از دیگر کشورها عقب نگاه دارد.

پزشکیان با اشاره به اینکه یکی از مسئولیت‌های اصلی ما در دولت این است که حق هر کسی را به او بدهیم و اجازه ندهیم حقی از کسی تضییع شود، خاطرنشان کرد: دعوی ما اقامه قسط و عدالت است. باید وظیفه هر فرد مسئولی در دولت وفاق ملی در این زمینه روشن و مشخص شده و اختیارات لازم برای اجرای این مسئولیت‌ها به او اعطا و نسبت به اجرای مسئولیت‌ها پاسخگو باشد.

رئیس جمهور وحدت و انسجام را ستون و عمود جامعه عنوان کرد و با بیان اینکه باید به دنبال جلب رضایت اکثریت مردم و نه معدود خواص باشیم، گفت: در این مسیر هر کس که بتواند در چارچوب اهداف دولت عمل کرده و سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا کند، برای ما ترجیح و اولویت دارد و هرگز به دنبال این نیستیم که صرفا افراد نزدیک به ما مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار شوند؛ در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد. هر کس برای این نظام و اجرای چشم‌انداز تلاش کرده با ماست و معیار با ما بودن و نبودن باور و توانایی افراد در اجرای سند چشم‌انداز است.

پزشکیان یکی از مسئولیت‌های اصلی دولت را تبیین دقیق نقطه هدف بر اساس سند چشم‌انداز و چگونگی دست یافتن به آن دانست و افزود: باید به یک زبان و نگاه مشترک در این زمینه برسیم و بعد با هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی در مسیر اجرای آن بکوشیم. همه کارگزاران دولت از جمله استانداران و فرمانداران باید بر اساس این اهداف، به دنبال کسب رضایت عمومی مردم باشند، چرا که اگر رضایت عمومی مردم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم کارها را به پیش ببریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر قرار باشد همان مسیری که تا امروز طی شده را ادامه دهیم و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نخواهیم رسید. بنده در یکی از نشست‌های انتخاباتی خود به صراحت گفتم که بنده در ابتدا یک اصولگرا هستم که به اصولی پایبندم، اما باور دارم که برای رسیدن به این اصول ناگزیر باید به اصلاحاتی تن دهیم تا عدالت و حق در جامعه اجرا شود.

پزشکیان تصریح کرد: شیعه یعنی پیرو و کسی که خود را شیعه علی‌ابن ابی‌طالب می‌داند باید دستورات و توصیه‌های امام علی (ع) را متناسب با اقتضائات امروز، به‌روز کند. اگر این کار را بکنیم و به درستی به توصیه‌های مولای شیعیان عمل کنیم، هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع رسیدن ما به اهداف‌مان شود. امیدوارم بر این مبنا باقی بمانیم و بر اساس شایستگی‌ها و تقوا افراد را به کار گرفته و به اهداف‌مان برسیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از نشانه‌های حکمرانی صحیح ایجاد ثبات در رویه‌ها و قوانین در کشور است، خاطرنشان کرد: قانونگذاری‌ها باید بر مبانی علمی و کارشناسی استوار باشد تا به سرعت تغییر نکرده و کشور را دچار بی‌ثباتی نکند.

پزشکیان همچنین با بیان اینکه بنده به دنبال آن نیستم که بگویم دولت گذشته چه کرده و ما چه می‌خواهیم بکنیم، گفت: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید به یک زبان و نگاه مشترک بر پایه سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی برسیم و با کنار گذاشتن اختلافات حول محور اهداف مشترک وفاق کنیم. اگر به این شکل به پیش برویم دشمنان را ناامید و در کشور وحدت ایجاد خواهیم کرد، امید به آینده را ارتقا خواهیم داد و اهداف سند چشم‌انداز را عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود از آقای مومنی نیز به دلیل قبول زحمت وزارت کشور تشکر و تصریح کرد: ما تا آخر این مسیر با هم هستیم و خودمان را از کسی برتر نمی‌دانیم. بنده خود را یک تسهیل‌گر می‌دانم تا تفاهم، وفاق و وحدت در کشور تقویت شود و بتوانیم در سایه آن به اهداف بلند خودمان برسیم.

احمد وحیدی وزیر سابق کشور نیز در این مراسم ضمن تبریک انتخاب سردار مومنی از سوی دکتر پزشکیان و نیز رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رای بالای مجلس به همه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور را گواه ثبات و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در دوره مدیریت خود در وزارت کشور به توصیه اکید رئیس جمهور شهید تلاش کردیم به هیچ وجه وابستگی‌های سیاسی را منشا انتخاب افراد قرار ندهیم و از سوی دیگر نیز برای تفویض اختیارات بیشتر به استانداران تلاش کردیم.

اسکندر مومنی وزیر کشور نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به امنیت، آرامش و وفاق نیاز داریم، تصریح کرد: مجموعه بزرگ وزارت کشور و استانداران و فرمانداران می‌توانند مهم‌ترین نقش را در این زمینه داشته باشند. ما اولویت اصلی خود را حفظ و تامین کرامت و عزت مردم در تمام زمینه‌ها می‌دانیم و به استانداران و فرمانداران نیز تاکید کرده‌ام که به هیچ وجه اجازه ندهند خدمت‌رسانی به مردم به هر دلیل متوقف یا کند شود.

در پایان این مراسم، رئیس جمهور با اهدای لوح از خدمات وزیر سابق تکریم و حکم مسئولیت وزیر جدید را نیز به وی اعطا کرد.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها