بلومبرگ: اسرائیل در بودجه سال آینده به بن‌بست می‌خورد

بلومبرگ گزارش داد، در حالی‌ که همیشه در این زمان از سال بودجه‌بندی رژیم صهیونیستی روند عادی طی می‌کرده، اما اکنون با جنگ غزه و تشدید تنش‌ها با حزب‌الله هنوز بحث بر سر بودجه شروع نشده است.
کد خبر: ۶۸۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸ - 27August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، کابینه بنجامین نتانیاهو در برگزاری مذاکرات مربوط به بودجه سال ۲۰۲۵ در بحبوحه جنگ غزه و تشدید تنش‌ها با حزب‌الله به بن‌بست خورده است؛ شبکه آمریکایی بلومبرگ این را گزارش داد. مقامات وزارت دارایی رژیم صهیونیستی می‌گویند که بودجه‌بندی معمولا تا این زمان از سال به خوبی انجام می‌شد، اما تاکنون تقریبا هیچ بحث اساسی در این مورد صورت نگرفته است.

بلومبرگ: اسرائیل در بودجه سال آینده به بن‌بست می‌خورد

انحلال کابینه در صورت عدم تصویب بودجهطرح‌های بودجه رژیم صهیونیستی معمولا در اوایل تابستان تهیه می‌شوند، تا ماه آگوست برای تصویب به کابینه ارائه می‌شوند و تا پایان سال به تصویب پارلمان می‌رسند. اگر پارلمان تا ۳۱ مارس ۲۰۲۵ بودجه را تصویب نکند، دولت منحل و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

نتانیاهو و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اخیرا در مورد بودجه با یکدیگر دیدار‌هایی داشته‌اند، اما در تاخیر در ارائه آن توضیحی نداده‌اند.

نیاز به تعدیل ۸.۱ میلیاردی بودجهرئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، امیر یارون از نتانیاهو خواسته است تا این روند را تسریع بخشد و می‌گوید که بازار‌های مالی حتی در زمان جنگ به دنبال یک سیاست مالی مسئولانه هستند.

یارون می‌گوید که برای حفظ افزایش هزینه‌های دفاعی و سایر هزینه‌های مربوط به جنگ، تعدیل‌های دائمی بودجه در سال آینده در مجموع به میزان حدود ۳۰ میلیارد شیکل (۸.۱ میلیارد دلار) نیاز است.

وی همچنین بر لزوم تثبیت نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی اسرائیل تاکید دارد. به گفته یارون، حفظ چارچوب بودجه برای سال ۲۰۲۴ و تقویت روند منظم ساختار بودجه برای سال ۲۰۲۵ بسیار اهمیت دارد.

کابینه رژیم صهیونیستی در مواجهه با کاهش رتبه اعتباری به دلیل افزایش کسری بودجه دولت در بحبوحه بالا رفتن هزینه‌های نظامی و غیرنظامی، برای حفظ مسئولیت و اعتبار مالی تحت فشار رو به رشدی قرار گرفته است.

افزایش هزینه‌های جنگهزینه این رژیم در جنگ به بیش از ۲۲ میلیارد دلار رسیده است. اسرائیل تا ماه جولای بیش از ۵۲ میلیارد دلار برای کمک به تامین مالی ارتش و رفع کسری مالی جمع‌آوری کرده است.

کسری بودجه ۸.۱ درصدی تولیدناخالص داخلیکسری بودجه این رژیم در ماه جولای به ۸.۱ درصد تولیدناخالص داخلی رسید، اما اسموتریچ مدعی شد که این رقم تا پایان سال به هدف ۶.۶ درصدی سال ۲۰۲۴ بازخواهد گشت.

موسسه رتبه‌بندی فیچ در ماه جاری میلادی با اشاره به تاثیر جنگ رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را کاهش داد. پیش از این هم موسسات رتبه‌بندی مودیز و اس‌اندپی رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را کاهش داده بودند.

تولید ناخالص داخلی این رژیم در سال گذشته تنها ۲ درصد رشد کرد که تقریبا نیمی از رقمی‌ست که وزارت دارایی آن پیش از آغاز جنگ غزه پیش‌بینی کرده بود.

بانک‌های بزرگ جهان هم اخیرا با ابراز نگرانی در مورد اقتصاد اسرائیل، در مورد توانایی کابینه این رژیم برای بهبود وضعیت مالی تردید دارند.

ترس انتقاد عمومی دلیل عدم ارائه بودجه ۲۰۲۵ وزیر خارجه و دفاع سابق نتانیاهو، آویگدور لیبرمن به بلومبرگ گفته است توقف ارائه بودجه به این دلیل است که رونمایی از بودجه مستلزم نظارت عمومی‌ست و اگر هزینه‌های بحث‌برانگیز کاهش نیابد، (نتانیاهو) در داخل مورد انتقاد قرار می‌گیرد و ممکن است باعث کاهش رتبه اعتباری اسرائیل شود.

لیبرمن معتقد است احتمالا کابینه افزایش کسری بودجه و بدهی خارجی خود را انتخاب خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها