مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی:

توزیع یارانه دارو موجب کاهش چالش‌ها در این حوزه می‌شود

توانا گفت: تجارب موفق ملی همچون توزیع یارانه در بخش‌های سوخت و نان در میان مردم چنانچه در بخش توزیع دارو نیز عملیاتی شود به کاهش چالش‌ها و تنش‌ها در فرآیند توزیع دارو کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۶۸۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱ - 10September 2024

توزیع یارانه دارو موجب کاهش چالش‌ها در این حوزه می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «هادی توانا» مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی در برنامه زنده رادیویی اقتصاد در تشریح عوامل موثر در پیدایش و شکل‌گیری قاچاق دارو در خراسان رضوی اظهار داشت: پایین بودن نرخ ارز ترجیحی و جذابیت اقتصادی قاچاق آن، نیاز مبرم کشور افغانستان به دارو و اختلاف قیمت فاحش آن در دو کشور ایران و افغانستان یک مولفه تاثیرگذار بر قاچاق دارو از استان به افغانستان است.

وی افزود: اختصاص نرخ ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای برخی اقلام دارویی و مواد اولیه مربوطه که در اختیار شرکت‌های تولیدکننده دارو قرار گرفته است، موجب تولید ارزان‌قیمت دارو در کشور شده، این در حالی است که نیاز مبرم کشور افغانستان به واردات و مصرف تقریبی ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار دارو در سال زمینه فعالیت و رونق قاچاق دارو را تقویت کرده و بر اساس اعلام منابع دولتی افغانستان از این مبلغ تقریبا ۱۰ درصد بصورت رسمی و مابقی بصورت غیر رسمی از طریق ایران و پاکستان وارد کشور افغانستان می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی ادامه داد: نرخ پایین ارز ترجیحی دارو و مقرون به صرفه بودن برای قاچاق از یک طرف و از طرف دیگر تهیه مواد اولیه تولید دارو با نرخ ترجیحی توسط کارخانجات داروسازی و الزام آنها به رفع تعهد ارزی در روند صادرات دارو از کشور، انگیزه تولید را کاهش داده است.

توانا، با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در ارتباط با تخصیص سهمیه استانی اعتبارات برای شرکت‌های دارویی با هدف افزایش ظرفیت تولید و صادرات خاطر‌نشان کرد: تجارب موفق ملی همچون توزیع یارانه در بخش‌های سوخت و نان در میان مردم چنانچه در بخش توزیع دارو نیز عملیاتی شود به کاهش چالش‌ها و تنش‌ها در فرآیند توزیع دارو کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: نقش و جایگاه نظام سلامت کشور در تقویت اهرم‌های نظارتی به منظور مدیریت بهینه بر فرآیند توزیع دارو با فرض وجود یا حذف ارز ترجیحی بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار