در اجلاس وزرای فرهنگ کشور‌های بریکس مطرح شد؛

ایران آماده همفکری در حل بحران‌های فرهنگی جهان است

سفیر ایران در روسیه در نهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشور‌های بریکس در سنت‌پترزبورگ گفت: ایران بر اهمیت توسعه روابط فرهنگی میان اعضای بریکس تاکید دارد و آمادگی خود را برای همفکری در بحران‌های فرهنگی جهان اعلام می‌دارد.
کد خبر: ۶۹۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶ - 13September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشور‌های بریکس در سن پترزبورگ روسیه روز ۲۱ شهریور با حضور «اولگا لوبیماوا» وزیر فرهنگ روسیه، «میخائیل شویدکوی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، «کاظم جلالی» سفیر و «مسعود احمدوند» رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه برگزار شد.

ایران آماده همفکری در حل بحران‌های فرهنگی جهان است

در این رویداد که به‌منظور گسترش همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی انجام شد، اولگا لوبیماوا طی سخنانی پیشنهاد ایجاد انجمنی از مدارس فیلم کشور‌های بریکس را به عنوان مبنای تبادل تجربه بین فیلمسازان جوان ارائه داد.

وزیر فرهنگ روسیه همچنین، خطاب به همکاران خود درباره ابتکار روسیه برای ایجاد آکادمی هنر‌های سینمایی اوراسیا و ایجاد جایزه فیلم اوراسیا گفت: اساس ایجاد این آکادمی و جایزه فیلم اوراسیا، کیفیت هنری بالا، احترام به منافع ملی و تکریم میراث تاریخی و اعتقادات مذهبی خواهد بود.

در ادامه این مراسم، جلالی، سفیر کشورمان به نمایندگی از «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد. وی فرهنگ را یکی از بنیان‌های اساسی روابط میان کشور‌ها و قوام‌بخش ارتباطات در سایر عرصه‌ها دانست و در این باره اظهار داشت: هرچند که برخی از تئوری‌پردازان غربی روابط بین‌الملل، نظر دیگری دارند و تفاوت‌های فرهنگی را عامل تنش‌های بین‌المللی می‌دانند، اما ما معتقد هستیم، درک فرهنگی از جهان معاصر، مسائل و پیچیدگی‌های آن و دوری از نگاه صرفاً مادی به پدیده‌ها می‌تواند عامل همگرایی‌های بین‌المللی باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه افزود: این دریافت مشترک ما متاثر از تغییراتی است که طی ده‌های گذشته در فضای بین‌الملل رخ داده و فهم متخصصان از عوامل مؤثر بر روابط بین‌الملل را دگرگون کرده است و بر همین اساس امروز در کنار قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی از شکل دیگری از قدرت سخن می‌گوییم که پایه‌های آن را مبانی ارزشی، هویتی و فرهنگی تشکیل می‌دهد.

توسعه روابط فرهنگی میان کشور‌های بریکس موجب تقویت و تداوم روابط در عرصه‌های دیگر همکاری می‌شود

جلالی، فرهنگ را در همه ابعاد زندگی دولت‌ها و ملت‌ها ساری و جاری قلمداد کرد و گفت: امروزه روابط بین‌الملل را روابط میان فرهنگ‌ها تعبیر می‌کنند و سیاست و تجارت را اگر دو رکن اصلی روابط بین‌الملل بنامیم باید گفت که فرهنگ رکن سوم آن است و رکنی مهم چراکه مستقیما با روح و جان ملت‌ها در ارتباط است.

وی ادامه داد: از این رو، توسعه روابط فرهنگی میان کشور‌های مختلف بالاخص بریکس که تصمیم گرفته‌اند انعکاس صدا‌های مستقل و در عین حال هم‌راستا در عرصه جهانی باشند می‌تواند به تقویت، تداوم و تعمیق روابط در عرصه‌های دیگر همکاری منجر شود.

سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: اتحاد بریکس، صدای ملت‌هایی است که نخواسته‌اند در گرداب همسان‌سازی جهانی مبتنی بر ارزش‌های غربی غوطه‌ور شوند و تلاش کرده‌اند فرهنگ‌های مستقل ملی را در دامان خود بپرورانند و در حفظ آن به عنوان میراثی گرانبها کوشا باشند.

وی در این‌باره، جهان را در نقطه عطف سیر تاریخی خود دانست و نیاز به درک مشترک ملت‌ها و حمایت دولت‌ها برای ایستادگی در مقابل یکجانبه‌گرایی نظام سلطه از جمله مواردی عنوان کرد که به وضوح احساس می‌شود.

جلالی افزود: اعضای بریکس امیدوارند نظم نوینی در سایه احترام به سنت‌ها، حفظ مواریث فرهنگی و ارزش‌های اصیل اخلاقی و انسانی شکل گیرد که استقرار این نظم بیش از آنکه بر پایه سیاست و اقتصاد استوار باشد فرآیندی فرهنگی مبتنی بر خودباوری است.

وی به نقش اتحاد بریکس برای زیر سوال بردن مشروعیت تسلط ارزش‌های غربی اشاره کرد و در این رابطه اظهار داشت: بریکس با حضور کشور‌های قدرتمند جهان، درکانون توجهات به عنوان اتحادی در شکل‌گیری مقابله اصولی با سلطه فرهنگ غربی قرار گرفته و این فرصت‌های جدید و مسئولیت‌های جدی برای فعالان و مدیران فرهنگی ایجاد می‌کند.

نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر پایه‌های فرهنگی است

جلالی این فرصت‌ها را وابسته به یافتن راه‌حل‌هایی فرهنگی برای نزدیکی میان ملت‌ها و پذیرش مسئولیت در زمینه بحران‌های فرهنگی جهانی برای دولت‌ها قلمداد کرد و به یکی از این بحران‌ها که ظلم به مردم مظلوم غزه است، اشاره کرد.

وی در این باره، مطرح کرد: ظلم‌هایی که به مردم مظلوم غزه در نزدیک به یک سال گذشته صورت گرفته است و تاکنون به دلیل چند ده هزار نفر کشته، آواره و بی‌پناه شده‌اند و این جنایات ذیل حمایت آمریکا انجام می‌شود؛ همان آمریکایی که قائل به همانندسازی فرهنگی و حاکم کردن ارزش‌های لیبرال دموکراسی در عرصه جهانی‌ست.

سفیر کشورمان در روسیه، ایران را دارای فرهنگ و تمدنی دیرین و نظام مقدس جمهوری اسلامی را مبتنی بر پایه‌های فرهنگی توصیف و خاطرنشان کرد: ایران بر اهمیت توسعه روابط فرهنگی میان اعضای بریکس تاکید دارد و آمادگی خود را برای همفکری در بحران‌های فرهنگی جهان مانند تضعیف نهاد فطری خانواده، ظلم و بی‌عدالتی، تحریم‌های ظالمانه در حوزه فرهنگ و هنر میان سطوح مختلف دست‌اندرکاران این عرصه از مسئولان و مدیران دولتی تا فعالان و نهاد‌های غیردولتی اعلام می‌دارد.

در پایان، وزرای فرهنگ و دیگر مقامات فرهنگی بریکس در برنامه‌های دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد در سن پترزبورگ که تا شنبه (۲۴ شهریور) ادامه دارد، مشارکت خواهند داشت.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها