نقش امام خمینی در دفاع مقدس/۱

«وحدت آفرینی» مهمترین راهبرد امام خمینی (ره) در طول جنگ تحمیلی 

جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران به منظور هدم انقلاب اسلامی بدون وحدت آفرینی که مهمترین راهبرد ایشان در آغاز جنگ بود به پیروزی نمی‌رسید.  
کد خبر: ۶۹۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶ - 14September 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس _ رسول حسنی ولاشجردی؛ پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارمغان ارزشمند ایمان به راه و کلام امام خمینی (ره) بود، انقلابی پیشرو، پویا و مانا که منبعث از آموزه‌های دین مبین اسلام و میراث قرن‌ها مجاهدت زعمای شیعه برای تشکیل حکومت اسلامی بود.

«وحدت آفرینی» مهمترین راهبرد امام خمینی (ره) در طول جنگ تحمیلی 

پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها زلزله‌ای عظیم در جهان استعماری روزگار خود بود و توانست اذهان استعمار شده مردم را به خود معطوف کند، در عین حال زنگ خطری برای امپریالیزمی بود که حیات خود را در بی‌اثر کردن نهضت خمینی می‌دید. به همین دلیل وقوع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث اتفاقی محتوم بود.

صدام با حمایت ده‌ها کشور در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آتش جنگ را به امید فتح سه روزه تهران شعله‌ور کرد. آتشی که برای سال‌ها دو ملت ایران و عراق را در خود فرو برد و خسارات مادی و معنوی بسیاری را به بار آورد. ایران اسلامی با همان نگاه پیامبر گونه انقلاب را به پیروزی رساند در جنگ تحمیلی نیز با  رهبری بی‌مانند امام خمینی (ره) توانست از سد عظیم جنگ تحمیلی بگذرد و پیروز میدان باشد.

تحلیل و بررسی چگونگی تحصیل و تحقق این پیروزی و نقش بی‌بدیل رهبری امام خمینی (ره) در آن، دارای ابعاد بسیاری است که در نظر داریم طی این نوشتار و در چند شماره به بررسی بخشی از وجوه و زوایای این حضور مدبرانه بپردازیم.

ایجاد وحدت بین ارتش و سپاه

نگاه امام خمینی (ره) به جنگ تحمیلی هم از حیث راهبردی و هم از حیث راهبری می‌تواند محل بحث باشد. ایشان نه تنها در جایگاه زعیمی اندیشمند آحاد مردم را در جنگ تحمیلی به وحدت کلمه و پرهیز از تشتت دعوت می‌کردند بلکه در مقام یک فرمانده مبرز نظامی توانستند میان نیرو‌های مسلح انسجامی بی‌مانند پدید آورده و در عین حال در کسوت سیاستمداری کارآزموده افکار عمومی را به سمت حقیقت انقلاب اسلامی معطوف کنند.

بدون اغراق باید گفت، اگر نبود نگاه عمیق حضرت امام خمینی (ره) به توان نظامی و استعداد نیروهای جوان سپاه و اعتماد ایشان به ارتش که بسیاری آن‌را انقلابی نمی‌دانستند، جنگ در همان روز‌های نخست می‌توانست انقلاب اسلامی را از بین ببرد.

در روز‌هایی که برخی از مسئولان ارتش با نگاه بدبینانه و مملو از سوءتفاهم به ارتش نگاه می‌کردند این امام خمینی (ره) بود که ارتش را جزئی جدائی‌ناپذیر از مردم و انقلاب دانستند که باید در کنار سپاه پاسداران پیشران جنگ و دفاع از تمامیت ارضی در جبهه‌ها باشند.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار