روایت شهید رجایی از ایستادگی برابر زیاده‌خواهی‌ بعثی‌ها

تلاش دیپلماتیک مقامات بعثی عراق برای توجیه حملات خود با تشدید درگیری‌های نظامی در مرز‌های ایران و عراق، به‌ویژه در مناطق مرزی قصرشیرین و ایلام، شدت یافت و واکنش مقامات ایرانی نیز به این حملات و فعالیت‌های سیاسی، وضوح بیشتری پیدا کرد.
کد خبر: ۶۹۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸ - 14September 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، با تشدید درگیری‌های نظامی در مرز‌های ایران و عراق، به‌ویژه در مناطق مرزی قصرشیرین و ایلام، تلاش دیپلماتیک مقامات عراقی نیز برای توجیه حملات خود و تصرف بخش‌هایی از اراضی ایران با استناد به قرارداد ۱۹۷۵ شاه ـ صدام در الجزیره، شدت یافته و واکنش مقامات ایرانی نیز به این حملات و فعالیت‌های سیاسی، وضوح بیشتری یافته است.

موضع‌گیری مقامات ایرانی در برابر زیاده‌خواهی‌های بعثی‌ها

در این خصوص و در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک عراق، امروز (۲۴ شهریور ۱۳۵۹) عزت ابراهیم الدوری، معاون ریاست شورای انقلاب عراق، در رم اعلام کرد: عملیات جنگی این کشور در مرز‌های ایران برای باز پس گرفتن ۱۳۰۰ کیلومترمربع خاک متعلق به عراق تا پایان هفته جاری خاتمه خواهد یافت.

 وی سپس تصریح کرد: تصمیم به انجام این عملیات ۱۰ روز پیش توسط بغداد اتخاذ شد تا سرزمین‌های این کشور را که طبق قرارداد ۱۹۷۵ (۱۳۵۴) الجزایر باید به عراق عودت داده شود، باز پس بگیرد.

 عزت ابراهیم که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت، افزود: قبل از انجام عملیات نظامی، عراق طی ارسال یادداشتی، به ایران یک هفته مهلت داد تا سرزمین‌های این کشور را باز پس دهد.

وی خاطرنشان ساخت: نیرو‌های عراقی تاکنون بخش‌های زین‌القوس و سیف‌سعد را تصرف کرده‌اند و افزود: ما در حالت جنگ با ایران به سر نمی‌بریم.

 عزت ابراهیم همچنین در این مصاحبه گفت: حکام فعلی ایران بیگانه از زمان معاصر هستند و با افکار قرون‌وسطی زندگی می‌کنند و هیچ رابطه‌ای با رویداد‌های روزانه جهان ندارند.

** موضع‌گیری مقامات ایرانی در برابر زیاده‌خواهی‌ بعثی‌ها

در این حال، بنی‌صدر در اجتماع امروز نیرو‌های پادگان سرپل ذهاب اظهار کرد: باید کاری بکنید که هم مرز‌های خود را حفظ کنید و هم اینکه این بازی برای همیشه تمام شود و عراقی‌ها به خود جرئت ندهند تا هرروز قصد حمله کنند.

 محمدعلی رجایی، نخست‌وزیر نیز در ایلام در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کرد و در مورد حملات اخیر عراق به مرز‌های ایران گفت: مسئله بسیار مهم این است که این جنگ غرب کشور به‌هیچ‌وجه نباید جنگ بین دو کشور برای کشورگشایی تلقی شود بلکه یک جنگی است علیه انقلاب اسلامی؛ و خود دولت بعث عراق هم این را می‌داند که اکنون چه حرکتی را انجام می‌دهد و این عمل به دستور کدام ارباب است که حرکت کرده، ما سال‌های سال زیر سلطه رژیم دست‌نشانده بوده‌ایم.

ارباب سابق شاه همان ارباب دولت عراق است و او خوب می‌داند که هرگونه حرکتی برعلیه ایران، حرکتی است علیه انقلاب ما؛ و در حقیقت دولت عراق با این حرکت خودش ضدانقلاب بودن، ضد انسان بودن، ضد آزادی بودن و ضد شرافتمند بودن را احساس می‌کند. اما مهم‌ترین و حساس‌ترین عکس‌العمل را امروز تیمسار ولی‌الله فلاحی، جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با خبرگزاری پارس نشان داد. وی نظر شخصی خود را درباره قرارداد الجزایر و ادعا‌های مرزی عراق چنین بیان کرد: ما قرارداد ایران و الجزایر را در مورد مرز‌های ارضی قبول نداریم و یک میلی‌متر از خاک خود را به کسی نخواهیم داد.

در مورد شط‌العرب و اروندرود هم که به گمان عراق امتیازی به ما داده است، ما آن را حق خود دانسته و امتیازی برای خود نمی‌دانیم؛ و اگر نیرو‌های بعث عراق در داخل خاک خود قسمتی از ارتفاعات مشرف و سرکوب و یا قسمتی از مرز مشترک را اشغال کرده است، به هر بهایی که شده آن را پس خواهیم گرفت.

 منبع:

سلیمانی خواه نعمت‌الله، روزشمار جنگ ایران و عراق: تصمیم صدام به جنگ علیه ایران (کتاب نهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۴، صص ۹۹۹، ۱۰۰۰

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار