حجت‌الاسلام اختری: ضرورت وحدت امت اسلامی به صراحت در قرآن بیان شده است

رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت گفت: ضرورت وحدت امت اسلامی و دوری از اختلاف و تفرقه‌افکنی در قرآن تصریح شده و خداوند آن را از ما خواسته است.
کد خبر: ۶۹۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳ - 15September 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری» رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت صبح امروز (یکشنبه) در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

ضرورت وحدت امت به صراحت در قرآن بیان شده است/ از وحدت میان امت اسلامی با عنوان «اخوة» یاد شده است

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین اختری با اشاره به تاریخ‌های مهم ماه ربیع‌الاول اظهار داشت: ایام مبارک ربیع‌الاول بسیار خجسته است. ورود پیامبر بزرگ اسلام (ص) و آغاز دعوت آشکار اسلامی در ربیع‌الاول آغاز شده است. امامت و ولایت جهانی و ولایت حقه امام عصر (عج) نیز در این ماه اتفاق افتاده و ورود امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی نیز در چنین روزهایی به تاریخ هجری قمری اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) از ابتدا مسئله وحدت میان امت اسلامی را پایه‌گذاری کرد، ادامه داد: ضرورت وحدت امت و دوری از اختلاف و تفرقه‌افکنی در قرآن تصریح شده و خداوند آن را از ما خواسته است. خداوند عبادت خود را در وحدت امت قرار داده است تا ارتباط با خدا و عبودیت الهی را محقق کند. این رابطه ارتباط با امت برای ایجاد «وحدت» را به عنوان «برادری/اخوة» قرار داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اختری با اشاره به اهتمام رهبر معظم انقلاب اسلامی به وحدت شیعه و سنی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنانشان به مسئله وحدت میان شیعه و سنی توجه دارند، بر آن تأکید می‌کنند و در برابر فتنه‌انگیزان مسائل آگاه‌ساز را عنوان می‌کنند.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت با اشاره به اینکه در آستانه یک سالگی عملیات «طوفان‌الاقصی» قرار داریم، گفت: در آستانه یک سالگی عملیات «طوفان‌الاقصی» قرار داریم و مظلومیت مردم فلسطین و غزه به‌طور خاص در شعار وحدت امسال با عنوان «وحدت امت اسلامی، نجات غزه مظلوم» هم مورد توجه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اختری ادامه داد: باید به مظلومیت فلسطینیان توجه شود. امت اسلامی امکانات فراوانی دارد که باید از آن برای مجبور کردن رژیم صهیونیستی به عقب‌نشینی، پذیرش آتش‌بس و پایان دادن به جنایات خود علیه مردم غزه استفاده کند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این راه تمام تلاش خود را کرده و می‌کنند و تمام مردمان مسلمان را برای این کار دعوت می‌کنند. کنفرانس وحدت اسلامی نیز در همین راستا برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین اختری با اشاره به تقارن میان هفته وحدت و هفته دفاع مقدس ادامه داد: تقارن میان هفته وحدت و هفته دفاع مقدس، یکی دیگر از ارزش‌های بزرگ و ویژگی‌های مهمی است که در جمهوری اسلامی و زمان حکومت اسلامی اتفاق افتاده؛ لذا اهمیت زیادی دارد. برنامه‌های هفته وحدت از امروز و امشب برگزار و مقدمات آن در همه جا فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تمام امکانات به میدان آمده است تا با هماهنگ کردن تمام ارگان‌ها در داخل و خارج از کشور، هماهنگی‌ها را بیشتر کند و با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، به‌مناسبت هفته وحدت، شعار محوری «وحدت امت اسلامی، نجات غزه مظلوم» برای نجات غزه مظلوم قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام اختری اظهار داشت: بسیار مهم است که به مسئله فلسطین توجه کنیم و این کار، مسئولیت همه مردم، طبقات، علما و رهبران دینی جامعه اسلامی در کشورهای مختلف، دولت‌های مسلمان، مجالس و پارلمان کشورهای اسلامی، حقوق‌دانان و صاحبان رسانه است.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت با اشاره به اینکه صاحبان رسانه بلندگو و فریادرس مردم مظلوم دنیا هستند، اظهار داشت: صاحبان رسانه، بلندگو و فریادرس مردم مظلوم دنیا هستند تا ندای مظلومیت‌شان را به دنیا برسانند و این فرمایش پیامبر اسلام (ص) است که هرکه بشنود انسانی از او کمک بخواهد، اما جوابش را ندهد و به کمکش نرود، مسلمان نیست. اگر با این معیار مسلمانان را بسنجیم، می‌فهمیم که چقدر مسلمان از این دایره خارج می‌شوند.

وی افزود: زمانی که می‌بینیم دانشجویان، اساتید، مردم و طبقات مختلف در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای حمایت از فلسطین به میدان می‌آیند و با دولت‌های خودشان بر سرِ این قضیه مخالفت می‌کنند و از آنها می.خواهند که ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند، می‌طلبد که ما، مسلمانان بیش از دیگران به فکر مردم فلسطین باشیم و برای این قضیه چاره‌اندیشی کنیم تا بتوانیم راه دفاع از مردم فلسطین را پیدا کنیم و اینها وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اختری افزود: در اجتماعاتی که داشتیم، نهادهای مختلف شرکت کردند و برنامه‌ها از امشب در مناطق مختلف آغاز می‌شوند و قرار است زیارت پیامبر (ص) در مساجد و مناطق مختلف انجام شود.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت با اشاره به پویش‌هاس عمومی که به مناسبت هفته وحدت انجام می‌شوند، ادامه داد: قرار است به‌مناسبت هفته وحدت، جشن‌های مردمی و برنامه‌های مفصلی در تهران برگزار شوند و حرکت و پویش عمومی از میدان هفت تیر و پل کریم‌خان تا میدان ولیعصر (عج) و از تقاطع انقلاب اسلامی تا میدان ولیعصر (عج) صورت می‌گیرد و جشن‌هایی با حضور مداحان و برپایی غرفه‌های برگزار می‌شود و همچنین پویش زیارت از دور حضرت رسول (ص) در ظهر و عصر روز ۱۷ ربیع‌الاول در اکثر بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نورافشانی در شب 17 ربیع ادامه داد: قرار است شب 17 ربیع‌الاول مراسم نورافشانی در سراسر کشور انجام شود و همچنین اطعام نبوی در روز ۱۷ ربیع در سراسر کشور و در روز ۱۲ ربیع در مناطق مشترک انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین اختری افزود: سپاه در حمایت از مردم فلسطین با محور وحدت، بزرگداشت شهدای مقاومت مخصوصاً شهید اسماعیل هنیه و گرامیداشت نسل شهدای محور مقاومت در سطح بین‌الملل از جمله شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را برگزار می‌کند.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت با اشاره به سایر برنامه‌های هفته وحدت افزود: دعوت از علمای شیعه و سنی و پاسخ‌گویی به شبهات جدید و قدیمی، نهضت جهاد تبیین در خصوص جنایات صهیونیست‌ها، طراحی مسابقات ویژه کودکان و نوجوانان، اجرای تئاتر، اکران فیلم‌ها و مستندات مرتبط با وحدت شیعه و سنی، برگزاری جلسات هماهنگی دارالقرآن کریم و محافل قرآنی با توجه به اهانتی که در برخی مناطق حهان به قرآن شده، تدبر بر سر مزار شهدای شاخص شیعه و سنی، تکریم خانواده شهدا و دوره آموزش دو هفته‌ای به اسم شهدای قرآنی اهل سنت از جمله برنامه‌های گرامیداشت هفته وحدت هستند.

وی افزود: «جامعةالمصطفی العالمیه» نیز برنامه‌هایی برای داخل و خارج از کشور تدارک دیده است و 26 برنامه در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود. همچنین حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نیز به‌مناسبت این دوران، جشن عقد و ازدواج 60 زوج از جوانان را برگزار می‌کند و همچنین بازدید از مرکز نجوم حرم نیز رایگان است. 

حجت‌‌الاسلام و المسلمین اختری ادامه داد: جشن «امت احمد» در استان‌های تلفیقی یا محوریت کردستان برگزار می‌شود. مجمع تقریب نیز کنفرانس هفته وحدت را برگزار خواهد کرد.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت با اشاره به برنامه‌های قوه قضائیه در این ایام اظهار داشت: قوه قضائیه نیز به‌مناسبت هفته وحدت، عفو و بخشودگی مجرمان جرائم غیر عمد، برگزاری میز خدمت در مصلی‌های نماز جمعه برای سهولت دسترسی مردم به دادستان‌های مناطق مختلف را در دستور کار دارد.

وی افزود: نشست میان علمای اهل سنت و شیعیان میان نخبگان و اساتید برای گفت‌وگو و ایجاد الفت و مودت میان همه علما و دانشمندان پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام و السلمین اختری با اشاره به اینکه وحدت شیعه و سنی نباید فقط در هفته وحدت مطرح شود، اظهار داشت: این بدین معنا نیست که تنها در هفته وحدت به این مسئله توجه می‌کنیم؛ بلکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سال به انسجام میان امت اسلامی توجه دارند و اقدامات جمهوری اسلامی را برای تحقق بخشیدن به وحدت در بسیاری از کشورها می‌بینیم. 

رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت ادامه داد: اینکه شیعه و سنی در کنار هم به‌خوبی زندگی می‌کنند، از آثار وحدت است و باید در طول سال به مسئله وحدت از نظر نظری و عملی بپردازیم و از هر حرکت، گفتار و قلمی که باعث ایجاد فتنه میان مردم شود، دوری کنیم. هرکه این مسیر را در پیش بگیرد، در خدمت استعمار انگلیس و آمریکاست و اگر جاسوس هم نباشد، غافل است. 

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار