حجت‌الاسلام علی کمساری: باید تصویری سانسور نشده از امام خمینی (ره) ارائه دهیم

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: خیلی مهم است که ما بتوانیم یک تصویر درست، سانسور نشده و غیر کاریکاتوری از امام (ره) عرضه کنیم و تلاش داریم به آن سمت حرکت کنیم.
کد خبر: ۶۹۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱ - 15September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «علی کمساری»، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در نشست خبری که به مناسبت سی و ششمین سالگرد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) یکشنبه ۲۵ شهریورماه برگزار شد، با اشاره به تأسیس موسسه در ۱۷ شهریور ۱۳۶۷، در سخنانی گفت: صد‌ها هزار سند عادی و محرمانه و سری درباره امام (ره) در اختیار موسسه قرار دارد. آنچه قابل انتشار بوده، به چاپ رسیده که اصلی‌ترین آن صحیفه امام (ره) بوده است. به غیر از آثار حضرت امام (ره)، بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب پیرامون امام و آثار تحلیلی، توصیفی و خاطرات از ایشان و همچنین تاریخ شفاهی منتشر کردیم. افزون بر ۱۵ هزار ساعت نوار و فیلم از حیث تاریخ شفاهی و انتشار ۵۰ جلد مجموعه کتاب‌های حضرت امام (ره)، کتاب‌های مختلف و اسناد مبارزاتی هم در کنار این اسناد در اختیار موسسه است. مجموعه عظیم موسوعه امام خمینی (ره) هم در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.

حجت‌الاسلام علی کمساری: باید تصویری سانسور نشده از امام خمینی (ره) ارائه دهیم

حجت‌الاسلام کمساری بیان کرد: در دهه سوم، موسسه به سمت کار‌های ترویجی حرکت کرده است، مثلا آن ایجاد پرتال امام خمینی (ره) است که سایت جامعی است که همه آرا و اندیشه‌های امام (ره) را منتشر می‌کند. همزمان در حوزه رسانه، مؤسسه سایت جماران را ایجاد کرد. موزه حرم در حال احداث هست و تمام آثار هنری قرار است آنجا نگهداری شود.

او افزود: رویکرد در حوزه فرهنگی و ترویجی را تقویت کردیم. به هر حال پژوهش زیربنا، پایه و اساس برای هرگونه تولیدات فرهنگی و هنری است و حتی استفاده‌های محتوایی ما نیاز به کار پژوهشی داریم و پژوهش زیربنای کار‌های ما است، اما در دوره جدید به تأکید تولیت مؤسسه و حرم شتاب رویکرد را به سمت کار‌های فرهنگی و ترویجی تغییر دادیم. موسسه در حوزه رسانه در شبکه‌های اجتماعی حضور گسترده‌ای دارد و در بیش از ۱۴ کانال و حساب کاربری در فضای مجازی محتوا تولید و منتشر می‌شود.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه پوستر جدید پورتال خبری موسسه دوشنبه ۲۶ شهریور رونمایی می‌شود، گفت: از نیمه دوم سال دوباره تولید مستند «حضور» آغاز خواهد شد. مدل جدیدی به نام برگزاری هفته‌های فرهنگی هنری در سطح کشور در دست اقدام داریم که بنای ما بر تمرکززدایی است و از خمین شروع کردیم؛ هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» را دو سال در خمین برگزار کردیم. دی‌ماه امسال سومین هفته فرهنگی در خمین و بهمن‌ماه اولین هفته فرهنگی را در اصفهان خواهیم داشت.

 او در ادامه بیان کرد: سال گذشته ۱۵ هزار دانش‌آموز از برنامه‌های هفته فرهنگی خمین بازدید کردند. بیشترین تأکید ما بر نسل جوان است. به هر حال ۳۶ ساله‌های ما امام (ره) را ندیده‌اند و لذا خیلی مهم است که ما بتوانیم یک تصویر درست، سانسور نشده و غیر کاریکاتوری از امام عرضه کنیم و تلاش داریم به آن سمت حرکت کنیم.

کمساری در توضیح تولیدات فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز بیان کرد: سال گذشته مستند «دلیل آفتاب» را درباره پاسخگویی به شبهات مربوط به آغاز جنگ داشتیم. مستند «دلیل آفتاب» تاکنون اکران‌های خصوصی داشت که قرار است از تلویزیون پخش شود. مستند دیگری هم با عنوان «امام و مردم» در حال تولید است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه نسل ۵۷ مسحور، جاهل و گمراه نبود، گفت: کار دیگری که با حمایت این موسسه در حال انجام است اجرای یک تئاتر فاخر با محوریت شخصیت بنیانگذار امام خمینی (ره) است. به نظر می‌رسد بعد از درگذشت امام و در طول این ۳۶ سال هنوز یک اثر نمایشی قابل توجه برای امام خمینی (ره) ساخته نشده است. اسم پیشنهادی آن «امام و مردم» است که یک ماه بهمن در تالار وحدت اجرا می‌شود. نویسنده و کارگردانش علیرضا محمدی است.

 او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فردا به مناسب سی و ششمین سالگرد تأسیس موسسه مراسمی داریم که در آن مدیران موسسه و شعبات قم، مشهد، خمین و نجف و تعدادی از وزرا و مدیران فرهنگی در ان حضور دارند. در این مراسم، از نسخه جدید پرتال امام‌خمینی (ره)، سایت «دلیل» و نرم‌افزار هوشمندسازی آرشیو‌ها رونمایی می‌شود. سایت «دلیل» به منظور پاسخگویی به شبهات و راستی‌آزمایی برخی ادعا‌ها راه‌اندازی شده است.

وی همچنین اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از خانه موزه امام (ره) در خمین بازدید کرده‌اند و روزانه ۱۰۰۰ نفر از بیت امام در نجف بازدید می‌کند. فعلا رویکرد ما در حوزه مستند است؛ سال‌های اخیر مستند «بانو قدس» را تولید کردیم و امسال «احمد» اکران شد.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) همچنین درباره تملک خانه حضرت امام (ره) در نوفل لوشاتو، گفت: ملک نوفل لوشاتو خریداری شده و در اختیار ما است، اما امکان فعالیت نیست. البته کار‌های حقوقی دارد برای اینکه در تملیک مستقیم قرار بگیرد.

 او با اشاره به معاونت بین‌الملل موسسه گفت: بسیاری از آثار امام (ره) به ۱۵ زبان ترجمه شده است.

حجت‌الاسلام کمساری در پایان درباره بودجه موسسه گفت: نسبت بودجه مؤسسه تا امسال به نسبت فعالیت نامتعارف بود و امسال نسبتش یک قدری بهتر شده است. بودجه ما ۱۸۰ میلیارد تومان است که معمولا ۸۰ درصد تخصیص می‌دهند. به هر حال نگهداشت اماکن تاریخی هزینه دارد.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار