رئیس جمهور: حل FATF قدم اول برای رونق تولید و رشد اقتصادی/ ایران به دنبال سلاح اتمی نیست

پزشکیان گفت: اکثر تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که بدون FATF، روند خرید و فروششان با هزینه‌های بالایی همراه خواهد بود. بنابراین، حل این مشکل نخستین اقدام ماست.
کد خبر: ۶۹۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸ - 16September 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، نشست خبری «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور امروز (دوشنبه) با حضور ۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

رئیس جمهور: دیپلماسی عزت را حتما پیش خواهیم برد/ حل FATF قدم اول برای رونق تولید و رشد اقتصادی

رئیس جمهور در ابتدای این نشست با بیان اینکه نشست خبری در هفته وحدت برگزار می‌شود که با آنچه باور ماست تطابق دارد گفت: همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند مستقل از اینکه راست یا چپ، ترکمن یا لر و عرب باشند حق دارند در جایگاهی که حقشان است قرار بگیرند.

پزشکیان با بیان اینکه مسلمانان باید ید واحده باشند، ادامه داد: ما کار خود را بر اساس وفاق و وحدت ملی گذاشتیم و از رهبر معظم انقلاب و مجلس نیز در این باره تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی با اشاره به کلیت حرکت دولت در جهت ایجاد وفاق، گفت: دنبال آدم‌هایی گشتیم که سابقه و اثرگذاری داشته باشند. جناح و دسته را هم در نظر نگرفتیم.

پزشکیان در پاسخ به سوالی در حوزه روابط خارجی و سه اولویت اول دولت در حوزه داخلی گفت: وقتی توانستیم با کشور‌های منطقه به راحتی رفت‌وآمد کنیم می‌توانیم امنیت خود را حفظ کنیم و به یک قدرت منطقه‌ای مسلمان تبدیل شویم. می‌توانیم به‌صورت مشترک سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس جمهور درباره سیاست داخلی اظهار کرد: در قدم اول باید اعتماد ایجاد کنیم و مسائل خود را با دنیا حل کنیم، با این عملکرد می‌توانیم علاوه بر حل معضلات به چشم‌انداز ارائه شده توسط رهبر انقلاب برسیم.

وی درباره رفع تحریم‌ها و برنامه‌های دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی و رفع ناترازی انرژی، تأکید کرد: قدم اول برای رونق تولید، آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است.

حل FATF قدم اول برای رونق تولید و رشد اقتصادی

پزشکیان افزود: اکثر تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که بدون FATF، روند خرید و فروششان با هزینه‌های بالایی همراه خواهد بود. بنابراین، حل این مشکل نخستین اقدام ماست.

رئیس جمهور تصریح کرد که بدون سرمایه‌گذاری خارجی، تنها با اتکا به سرمایه داخلی، حل مشکلات اقتصادی ممکن نخواهد بود.

وی همچنین به ناترازی‌های موجود در حوزه برق، گاز، بنزین و محیط زیست اشاره کرد و گفت: ادامه وضعیت فعلی با این روند امکان‌پذیر نیست. اگر این ناترازی‌ها را رها کنیم، روز به روز بدتر خواهد شد.

پزشکیان با بیان اینکه گروه‌های دانشگاهی و خبرگان در حال کار بر روی راهکارهای کارشناسی برای حل این ناترازی‌ها هستند افزود: نمی‌توان به سادگی گفت که به این ناترازی‌ها دست نزنید. این واقعیت‌ها باید مورد توجه قرار گیرند تا مشکلات حل شوند.

وی همچنین تصریح کرد که هم می‌توان جلوی پیشرفت را گرفت و هم می‌توان ایده‌هایی برای اجرا ارائه داد.

پزشکیان ایجاد بازار آزاد را لازمه رشد دانست و گفت: دیپلماسی عزت را حتما به پیش خواهیم برد.

چین شریک استراتژیک ما خواهد بود

رئیس جمهور افزود: چین شریک استراتژیک ما خواهد بود و می‌توانیم توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین را اجرایی و عملیاتی کنیم. ما همان شاهراه‌هایی که قبلا در مسیر ابریشم وجود داشت را می‌خواهیم بسازیم.

بی‌ثباتی در مدیریت‌ها یکی از مشکلات است

پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما به شورای راهبری دستور داده بودید که میانگین سنی افراد منتخب در این شورا ۵۵ سال باشد ولی در حال حاضر میانگین سنی وزرا ۵۹ است و ۱۱ وزیر ۶۰ سال و بیشتر سن دارند در حالی که سن بازنشستگی در کشور ما حدود ۶۰ سال است. اگر تحقق بقیه وعده‌ها در اختیار شما نباشد، اما بکارگیری جوان‌ها قطعا در اختیار شما است. آیا از نیرو‌های جوان به عنوان استاندار، فرماندار، معاون وزیر و روسای دانشگاه استفاده خواهید کرد یا خیر؟ عنوان کرد: حرف شما کاملا درست است و ما بنا را بر این گذاشته بودیم که حتما برای وزرا میانگین سن ۵۵ سال باشد ولی در فراخوان‌هایی که دادیم و تیم‌هایی که حدود ۲۰ تیم بودند و گزینه‌ها را بررسی کردند بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا یک گروهی را انتخاب کنند و نهایتاً در ارزیابی‌ها همینی درآمد که شما با آن روبرو هستید.

وی افزود: مشکل کار ما بی‌ثباتی در مدیریت و عمر محدود مدیرانی که انتخاب می‌شوند است که در نتیجه مدیران در روند سازمان پله پله بالا نمی‌آیند و به همین دلیل مدیرانی که براساس ثبات سازمانی در سیستم وجود دارند تعدادشان خیلی کم است. به همین خاطر ما اولا به معاونت‌های وزرا پیشنهاد کردیم که حتما از نخبگان و دانشجویان و افراد جوان در کنار خود داشته باشند تا تجربه کسب کنند و به اضافه اینکه آموزش‌های لازم مدیریتی را به آنها بدهیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما الان برای معاونت امور اداری استخدامی به دنبال کسی می‌گردیم که مفاهیم مدیریت عملکرد نیروی انسانی را بداند و مهارت اجرا داشته باشد. چون صرف اینکه یک فرد رئیس شد نمی‌تواند کار را مدیریت کند. مسئول یا مدیر سازمانی وظیفه تربیت و ارتقای نیروی انسانی را دارد نه اینکه اگر فردی اشتباه کرد او را کنار بگذارد.

چاپ پول را افزایش دهیم سفره مردم بی‌رنگتر می‌شود

پزشکیان در مورد گرانی نان، اظهار داشت: در تمام صحبت‌هایمان اعلام کردیم که نگاه‌مان به کسانی است که مشکلات معیشتی دارند. تلاش کردیم در حد توان مشکلاتی از جمله بدهی گندم کاران، حقوق بازنشستگان، حقوق پرستاران و.. را حل کنیم. این مواردی است که به ما به ارث رسیده است.

وی گفت: اگر اینگونه ادامه دهیم و چاپ پول را افزایش دهیم سفره مردم بی رنگ تر خواهد شد. در کمیسیون اقتصادی هر هفته در مورد بهتر شده معیشت مردم جلساتی را برگزار می‌کنیم.

باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم

پزشکیان در مورد انتقال پایتخت و موانع انجام آن و نیز توجه به مسئله ساخت مسکن در تهران، عنوان کرد: اگر تعادلی بین منابع و مصارف نداشته باشیم قطعاً به مشکلات بسیار بزرگی برخورد می‌کنیم. اگر کاهش بارندگی داشته باشیم قطعاً به مشکل آبرسانی می‌خوریم. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم به مشکل خواهیم خورد، به این مسائل باید توجه کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می‌خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم.

وی با بیان اینکه باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم، افزود: روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم.

پزشکیان گفت: ساخت و ساز اینگونه نیست که یکباره متوقف شود. رسانه کارش آگاهی رساندن است نه تثبیت بی‌ثباتی. ما در این وضعیت چه در انرژی، گاز، برق و پول به سمت فروپاشی حرکت می‌کنیم و باید راه خروج از این وضعیت را با کمک رسانه‌ها، کارشناسان و متخصصان بیابیم.

اخوت و برادری را با عربستان دنبال می‌کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قرار است که به زودی سفری به عربستان داشته باشید یا آنکه ولیعهد عربستان قرار است به زودی به ایران بیاید، اظهار کرد: باور و اعتقادم این است که ما با هم برادریم و باید با هم رفت و آمد داشته باشیم و نباید با هم اختلاف داشته باشیم. تلاش خواهیم کرد اخوت و برادری را دنبال کنیم. هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک تر کند، من شخصاً از آن استقبال می‌کنم و تلاش خواهیم کرد اخوت و برادری را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: اصلاح میان برادران مهم‌تر از نماز و روزه است. حضرت علی (ع) در وصیت نامه خود تاکید فرمودند که اگر بتوانیم هر اختلافی را میان مسلمانان از بین ببریم، از سال‌ها نماز و روزه ارزش والاتری دارد. در نتیجه چه با عربستان سعودی و چه مصر و اردن و چه با همه کشورهای اسلامی تلاش خواهیم کرد که ارتباطمان را تقویت کنیم.

پزشکیان متذکر شد: در گفتگوی تلفنی که با ولیعهد عربستان سعودی داشتم، از وی دعوت کردیم که به ایران سفر کند و اگر فرصت شد، ما هم حتماً دیداری خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد که حلقه اعتقاد و مسلمانی را افزایش دهیم. ما مسلمانان باید با وحدت به اسرائیل متجاوز بفهمانیم که حق ندارد بچه، پیر و زنان را نابود کند. اگر دست به دست هم دهیم، اسرائیل جرأت نمی‌کند این کار را کند.

پزشکیان در مورد ابر پروژه دولت چهاردهم، گفت: ابر پروژه نرم افزاری و سخت افزاری است. نرم افزاری ایجاد امید در میان مردم است. مملکت برای همه است و اینگونه نیست که ما تصور کنیم عقل کل فقط ما هستیم. باید از آن حالت که یک عده فکر کنند مملکت مال آن‌هاست و بقیه اگر خوششان نمی‌آید باید از کشور بروند، بیرون برویم. بحث‌های نرم افزاری پیچیده‌تر از سخت افزاری است.

وی افزود: برای من خیلی مهم است که این باور را در مردم ایجاد کنیم که ما با مردم هستیم و آنها باید در درست کردن کشور به ما کمک کنند. هنر این است که عیب‌های یکدیگر را حل کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه بحث بعدی مبارزه با رانت، رشوه خواری و قاچاق و… است، گفت: گروهی را برای شناسایی رانت، قاچاق، رشوه و دزدی و امثال این مسائل تعیین کرده‌ایم. اگر بتوانیم کد ملی و کدپستی و کد زمین و قانون ۱۶۹ مکرر را به هم وصل کنیم هیچ کس نمی‌تواند رشوه بگیرد و به حساب اعضای خانواده و دوستانش واریز کند چون سیستم اجازه تخلف را نمی‌دهد. چیزی که مردم از آن شاکی هستند رانت‌ها، دزدی‌ها، رشوه‌ها و قاچاق‌ها است. اگر اینها درست شود، مردم به ثبات فکری و امنیتی می‌رسند.

رئیس جمهور گفت: اگر در حوزه سخت‌افزاری جاده‌ها و ریل‌هایمان را به گونه‌ای درست کنیم که بتوانیم راه‌هایمان را به هم وصل کنیم مشکلات‌مان هم حل می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حجم تجارت ایران ترکیه به هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید و اینکه آیا در آینده نزدیک سفر به ترکیه خواهد داشت، گفت: ما و ترکیه دوست و برادر هستیم و فارغ از همسایگی حتی ترکیه قوم و خویش ما است و بالاخره این طرف و آن طرف مرز در گذشته یکی بوده است.

پزشکیان ادامه داد: این‌ مرزهایی که وجود دارد، با باورها و فرهنگ و اعتقاد ما در هم آمیخته و در هم تنیده است و ما باید با هم ارتباط و داد و ستد داشته باشیم و طبیعتاً این انگیزه و خواست ما برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو سوی مرز است. همچنین نه تنها در ایران و ترکیه باید تجارت و سرمایه‌گذاری شکل بگیرد بلکه باید از طریق ایران و ترکیه با پاکستان و افغانستان و قرقیزستان و ترکمنستان و بقیه مناطق ارتباط برقرار کنیم.

رئیس جمهور: حل FATF قدم اول برای رونق تولید و رشد اقتصادی/ ایران به دنبال سلاح اتمی نیست

اگر غرب نسبت به امنیت اسرائیل نگران است چرا نسبت به غزه و فلسطین نگران نیست؟

پزشکیان در پاسخ به سوالی که «کارشناسان بر این باورند که ایران موشک‌های هایپرسونیک به انصارالله یمن داده است و یا تکنولوژی را به آنان انتقال داده است؛ آیا در بحبوحه جنگ غزه و اسرائیل آزمایش موشک هایپرسونیک از یمن علیه غزه انجام داده است؟» گفت: رفتن نیروی انسانی به یمن یک هفته طول می‌کشد؛ موشک چطور به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند؟ ما در ایران از موشکی که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است نداریم.

وی افزود: اینکه یمنی‌ها توان مقاومت پیدا کرده‌اند، کار یک روز، یک هفته و یک سال و دو سال نیست. به دست آوردن این تکنولوژی در یک سال جنگ نیز غیرممکن است. اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم، به اسرائیل که نسل کشی می‌کند اعتراض می‌کنیم و نگاه مشترکی داریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا نسل کشی می‌کند و کسی هم اعتراض نمی‌کند. اگر غرب نسبت به امنیت اسرائیل نگران است چرا نسبت به غزه و فلسطین نگران نیست؟ جهان نباید اجازه دهد یک گروه با قدرت خود و پشتیبانی قدرت‌ها مردم بی گناه را نابود کنند و بعد نگران این باشند که ایران به آنها موشک داده است. غرب می‌داند که ایران اصلاً نمی‌تواند موشک به یمن ارسال کند؛ ما قدرت موشکی داریم اما به یمن موشک نمی‌دهیم. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.

وی درخصوص سفر به ترکیه اذعان کرد: حتماً به ترکیه خواهیم آمد و حتماً از [مقامات] ترکیه دعوت خواهیم کرد که به ایران تشریف بیاورند. لازم است سرمایه‌گذارها، سیاسیون و دانشگاهیان به ایران بیایند و باید با همدلی با هم ارتباط داشته باشیم و ما به ارتباط با ترکیه و کشورهای اسلامی خیلی امیدوار هستیم.

پزشکیان درباره برنامه دولت برای ایجاد عدالت آموزشی در کشور و ایجاد توازن میان مدارس دولتی و غیردولتی، گفت: روند اصلاح این موضوع با توجه به هدفی که داریم، زمان بر خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث عدالت آموزشی را مطرح کردم و در هفته جاری هم دستور جلسه‌ای در این زمینه داریم. قابل قبول نیست که افرادی که در مناطق محروم هستند و در استان‌های دور افتاده هستند، نتوانند رشد کنند و افراد ثروتمند به دانشگاه‌ها بیایند و رشد کنند.

پزشکیان اظهار کرد: ما با برادران بسیج سازندگی، سپاه، بنیاد مستضعفان و برنامه و بودجه تصمیم گرفتیم که در تمام شهرها و مناطق محروم به صورت بسیجی مشکل مدرسه آنان حل شود، فضا و تجهیزات آنان هم باید اصلاح شود و درباره روش آموزشی هم قرار شد که در آنجا بحث کنیم. ما می‌خواهیم در عرض یک سال و در همه مناطق محروم این کار را انجام دهیم.

مملکت با گفت‌وگو و شنیدن حرف درست، اصلاح می‌شود

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برنامه‌های دولت برای احیای کرسی‌های آزاد اندیشی که تاکید مقام معظم رهبری بوده است، گفت: مقام معظم رهبری پیام ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی را خیلی قبل از این داده‌اند و بارها فرمودند که باید جهاد تبیین بکنیم.

وی‌ادامه داد: کرسی آزاد اندیشی معنایش این نیست که اگر من حرفی را مخالف کسی گفتم ضد انقلاب شوم و از دانشگاه و پست و شغلم مرا اخراج کنند، لذا باید ذهنمان را باز کنیم تا بتوانیم کنار یکدیگر قرار بگیریم.

رئیس جمهور با اشاره به کلام خداوند در قرآن تشریح کرد: دستور خدا است که می‌گوید کاری بکنید که حرف انسان‌ها را بشنوید. حرف‌هایی را بشنوید و از بهترین آن تبعیت کنید، نه آنکه بگوییم فقط حرف ما درست است. از سویی اینکه همیشه در نماز می‌خوانیم خدایا ما را به راه راست هدایت بفرما، این است که این هدایت بر اساس آگاهی شکل می‌گیرد.

رئیس قوه اجرایی اظهار کرد: ما از کرسی آزاد اندیشی که دستور مقام معظم رهبری است، دفاع خواهیم کرد. ما باید از آزاد اندیشی و هر کس که نقدی بکند پرونده درست نکنیم و جلوی پرونده سازی را خواهیم گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌ای از صدا و سیما که اخیراً پخش شده است اذعان کرد: متأسفانه اخیراً در صدا و سیما برنامه‌ای پخش شد که گروهی از این دانشجویان را توطئه‌گر خواندند و اینجا می‌گوئیم اگر توطئه‌ای صورت گرفته باید قوه قضائیه به آن برخورد کند و در غیر این صورت باید پاسخ دانشجو را داد و اگر نمی‌توانیم این پاسخ را بدهیم باید خود را اصلاح کنیم، لذا اگر تو بهترین هستی باید پاسخ مرا بدهی و مقام معظم رهبری بارها بر این امر تاکید کرده‌اند، لذا پاسخ با دعوا و اخراج به نتیجه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مملکت با گفت‌وگو و شنیدن حرف درست، اصلاح می‌شود.

پزشکیان گفت: در حالی که مقام معظم رهبری در خصوص مشکلی در خصوص مدارس دخترانه خواسته بودند که تحقیق و بررسی شود، عده‌ای دانشجو را صرفاً به خاطر اعتراض دو یا سه ترم از دانشگاه اخراج کردند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای رفع تحریم‌ها چه برنامه‌ای دارید، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم تحریم شویم و با کسی هم دعوا نداریم. ما پایبند به قوانین هستیم و خواهیم بود. کاری که اسرائیل الان در منطقه می‌کند و کاری که با ترور اسماعیل هنیه در ایران انجام دادند، آنان می‌خواهند ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشند و آرامش در منطقه از بین برود که ما تاکنون خویشتن داری کردیم.

پزشکیان ادامه داد: اما ما حق دفاع را برای خودمان در زمان و مکان مشخص محفوظ می‌دانیم و برای کشورمان هر راهی را که امکان داشته باشد، تا موانع برطرف کنیم دنبال خواهیم کرد. مشکل آن است که از ما چیزی ساختند که اینگونه نیست.

وی ادامه داد: ما ابتدا با همسایگان زبان مشترک را دنبال خواهیم کرد تا منطقه‌ای آرام و همراه با صلح و توسعه داشته باشیم. قدرت‌های خارجی می‌خواهند ما را به جان هم بیاندازند و دعواهای قومی و مرزی و اقتصادی راه می‌اندازند. تلاش می‌کنم ارتباط خود را با همسایگان تقویت کنیم. معاهدات شانگهای و بریکس را هم دنبال خواهیم کرد و روند اقتصادی خود را دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم. آنان هستند که ما را تهدید می‌کنند. آنان می‌گویند موشک نداشته باشید، خیلی خب ما موشک نداشته باشیم، پس اسرائیل را خلع سلاح کنید. آنان می‌خواهند ما موشک نداشته باشیم تا مانند غزه هر وقت دلشان خواست بمب را بر سر ما بریزند. در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم. ما برای حفظ امنیت مردم خود نیازمند به قدرت دفاعی هستیم. ایران هیچ وقت شروع کننده به هیچ جنگی نبوده است.

وی تاکید کرد: ما قدرت دفاعی خودمان را از دست نخواهیم داد، مگر آنکه در دنیا یا منطقه همه خلع سلاح شوند. ما اصلاً با کسی دعوا نداریم و به دنبال جنگ افروزی نیستیم. اگر آمریکا هم حق و حقوق ما را رعایت کند، ما با آمریکا و با هیچ کشور دیگری دعوا نداریم. ما را نباید تهدید و تحقیر کنند، ما زیر بار تحقیر و تهدید نمی‌رویم.

درمان اقتصاد مداخله می‌خواهد و ناملایماتی دارد

رئیس جمهور در خصوص سوالی در خصوص آنکه آیا این نگاه شرطی شدن کردم در مورد گرانی‌ها و ارزان نشدن کالاها، در حوزه مدیریت شما ادامه داشته باشد، اظهار کرد: اولاً تأخیر در نشست خبری به خاطر این بود که مستقر می‌شدیم و تیم خود را بچینیم و تشکیل دهیم، در نتیجه تلاش کردیم که تا حدودی ثبات لازم را پیدا کنیم، تا بتوانیم با رسانه‌ها گفت‌وگو کنیم.

وی‌ ادامه داد: در حال حاضر و در همین مدت اندک، عمق قضیه و ناترازی‌ها را درک کردیم. برای کسی که بیمار است مانند اقتصاد ما، دارو جراحی و حتی بیهوشی لازم است و اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می‌کند که شما به عنوان رسانه، همین طور دانشگاهیان و سیاستمداران باید به ما کمک کنند، تا بتوانیم روش‌های درمان را [برای اقتصاد ایران] اجرایی کنیم.

رئیس قوه اجرایی کشور تاکید کرد: مداخله در اقتصاد بیمار به نفع محرومان و خود اقتصاد کشور است و قطعاً می‌تواند آینده بهتری را برای ما داشته باشد.،لذا این به کمک خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و دانشگاهیان سیاستمداران و وحدت با آنها می‌توان آن را به بهترین شکل انجام داد.

رئیس جمهور گفت: درمان اقتصاد مداخله می‌خواهد و ناملایماتی دارد و باید بپذیریم و این ناملایمات را تحمل کنیم.

رئیس قوه اجرایی درخصوص کنکوری‌ها و مشکلاتی که دارند اظهار کرد: در خصوص کنکوری‌ها قرار است که با شروع جلسات شورای انقلاب فرهنگی آن را بررسی کنیم.

در برابر رفتارهای آمریکا سر خم نخواهیم کرد

پزشکیان در مورد رفع فیلترینگ، گفت: این موضوع در دستور کار است و جمع بندی در شورای امنیت انجام می‌شود.

وی در مورد مذاکره با آمریکا، افزود: از ما آدم‌هایی ساختن که همه فکر می‌کنند ما جنگ طلب هستیم، در حالی که ما صلح طلب هستیم. آمریکا باید اول برادری خود را ثابت کند. ما از خودمان دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که هرکس دلش خواست بیاید خاک ما را بگیرد و در برابر این رفتارها سر خم نخواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: درباره دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا باید آنها برادری‌شان را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند. ما با هیچکس دعوایی نداریم ولی آنها هستند که راه‌ها را بر روی ما بسته‌اند. همه راه‌ها را امریکایی‌ها بر روی ما بسته‌اند، با هرکسی می‌خواهیم صحبت کنیم اول آمریکا را نشان دهد که با ما دشمنی ندارند. ما که نرفتیم دور آمریکا پایگاه بسازیم و آنها را تحریم کنیم، آنها این کار را کرده‌اند. اصلاً با امریکایی‌ها هم برادر هستیم.

دوران تحریم را فراموش نمی‌کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص سفر به روسیه برای اجلاس سران کشورهای عضو بریکس و تأثیر آن در تقویت روابط با روسیه و تحقق اهداف اقتصادی ایران، گفت: ارتباط ما با روسیه و چین و کشورهایی که در تحریم ناجوانمردانه علیه ایران [شرکت نکردند]، بسیار خوب بوده و این را با قدرت ادامه خواهیم داد و اینگونه نیست که اگر با دنیا صلح و گفت‌وگویی کردیم دوستان خود را فراموش می‌کنیم.

پزشکیان در خصوص روسیه اذعان کرد: روسیه هم همسایه ما است و هم ارتباطات مناسبی به لحاظ راهبردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با هم داریم و این دیدارها می‌توانند آن نگاه‌هایی که شهید رئیسی داشتند و وزارت خارجه در این خصوص کارهایی را انجام دادند، را اجرایی‌تر و عملیاتی‌تر بکنیم.

وی ادامه داد: اطمینان دارم در خصوص کشورهای بریکس، اگر با یکدیگر تعامل کنیم آن تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که بر ما تحمیل می‌شود اثر نخواهد کرد. البته ما نمی‌خواهیم [با تحریم کنندگان] اختلاف داشته و قطع رابطه کنیم اما دوستم نداریم هم کسی به ما زور بگوید.

باید روابط  ایران و عراق تقویت شود

پزشکیان در مورد ساز و کار برای اجرایی شدن توافقات با عراق، گفت: ما در عراق رفتار صمیمی با یکدیگر داشته‌ایم و از نظر باوری و اخلاقی تفاوت زیادی نداریم. ما هیچ دشمنی با یکدیگر نداریم و آمریکایی‌ها ما را به دعوا انداخته‌اند. باید روابط میان دو کشور تقویت شود و در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی همکاری‌های بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: این موضوع را با عراقی‌ها نیز در میان گذاشتیم و آنها استقبال خوبی از آن کردند. قرار شده است که هر دو طرف امنیت را حفظ کنند.

رئیس جمهور گفت: ما خیلی احساس خوبی داشتیم به خصوص در بصره و در کردستان عراق ما همه باهم هستیم مثلاً مسعود بارزانی در مهاباد به دنیا آمده، منم تو مهاباد به دنیا آمدم اسم آن نیز مسعود است و من هم مسعود هستم.

حضور ۵۰ درصدی مردم در دو مرحله انتخابات اتفاق بزرگی بود

پزشکیان درخصوص میزان حقوق خود و هزینه ستاد انتخاباتی خود، گفت: ما اصلاً پولی نداشتیم که خرج کنیم. آنها که می‌توانستند به ما کمک کردند و حتی تعدادی به ما دلار داده بودند که همه را برگرداندیم تا دینی ایجاد نشود.

وی‌ ادامه داد: خدا خیلی کمک کرد تا بنده انتخاب شوم و واقعاً نمی‌دانم چطور شد که اینگونه شد و بنده رئیس جمهور شدم. آن زمان که آمدم خیلی‌ها اعتراض می‌کردند که چرا گفتم به پای صندوق‌های رأی بیایند و من می‌گفتم برای اینکه خارج نشین‌ها تلاش می‌کنند مردم پای صندوق رأی نیایند و در این صورت نظام و ایران ما زیر سوال می‌رود و دیگر موضوع ترک و کرد و لر و بلوچ نیست بلکه می‌خواهند کل جامعه به هم بریزد.

پزشکیان ادامه داد: بنده به معترضین می‌گفتم که اگر مردم پای صندوق‌های رأی بیایند قطعاً به بنده رأی خواهند داد و تکلیف بقیه مشخص است، لذا حضور ۴۰ - ۵۰ درصدی مردم در دو مرحله انتخابات اتفاق بزرگی بود و خارج نشین‌ها این را اصلاً نمی‌خواستند و همه تلاش خود را کردند که این اعداد شکل نگیرد.

رئیس جمهور در خصوص میزان حقوق دریافتی خود اظهار کرد: خداوکیلی نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم ولی می‌گویند ۶۰ تا ۷۰ میلیون پول برای بنده می‌ریزند و در همین محدوده‌ها است. البته من به این پول‌ها نیازی ندارم چون در زندگی از من گذشته که دنبال پول و پست باشم و یا زمینی و کاری را برای خود تدارک ببینم. آنچه که در ذهن من است، آن است که کاری کنیم مملکت و جامعه ما سربلند باشد و وحدت و انسجام شکل بگیرد و توطئه‌ها علیه ما به نتیجه نرسد.

اگر با مردم صادق باشیم مشکلات کشور حل خواهد شد

رئیس جمهور در مورد جبران کسری بودجه، افزود: در نهاد ریاست جمهوری ۴ هزار نیرو دارم در حالی که ممکن بود کار با ۴۰۰ یا ۴۰ نفر انجام شود. نمی‌توانم آنها رو بیرون کنم. این نیروها هم تقصیری ندارند چرا که آنها را ما استخدام کرده‌ایم. هرکسی با خودش لشکری را همراه آورده است.

وی ادامه داد: باید این ساختارها و ناترازی‌ها را اصلاح کنیم. تصور می‌کنم در مورد اصلاح گرانی‌ها سه اصل را در مدیریت اجرایی کنیم. مسؤولیت‌ها بر اساس استراتژی‌ها باشد یعنی پرداخت بر اساس عملکردها باشد.

رئیس جمهور افزود: در دولت اعلام کردیم بنگاه‌ها و شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که زیر نظر دولت هستند اگر ضرر دهد باید تاوان آن را هم دهد. بنابراین یک بسته کار است که باید نسبت به آن کار و تلاش کرد.

وی ادامه داد: اگر با مردم صادق باشیم بسیار یاز مشکلات کشور حل خواهد شد.

ساختارشکنی در جامعه نباید شکل بگیرد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آرای شکننده وی در انتخابات گذشته و پایین بودن سرمایه اجتماعی مورد نیاز برای جراحی‌های بزرگ اقتصادی در کشور برنامه‌های دولت برای افزایش سرمایه اجتماعی، گفت: فکر نمی‌کنم وفاق فقط در بالا تنه جامعه شکل بگیرد، چون اگر صرفاً در بالا شکل بگیرد به نوعی تحکم از بالا است، لذا اگر ما مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم و همه ما ضرر می‌کنیم و همه ما باید تلاش کنیم تا آرامش و وحدت و انسجام در چارچوب قوانینی و احترام‌هایی که هست شکل بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در توسعه یافتگی احترام به فرهنگ جامعه است. یک عده آدم‌هایی که با هنجارشکنی باعث عمل‌های مردم می‌شوند، موجب می‌شوند که این توسعه یافتگی نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: در مسابقه والیبالی دیدیم که آمریکایی‌ها به احترام مسلمان‌ها در ماه رمضان تا زمان افطار آب نخوردند.
یعنی آنها می‌دانستند که مسلمانان روزه هستند و به احترام ما آب نخوردند. در داخل متأسفانه عده‌ای به دنبال درآوردن لج هستند در حالی که هر دو طرف باید کوتاه بیاییم و بپذیریم که لج یکدیگر را در نیاوریم و
اگر کسی که قدرت دارد در مقابل عقب نشینی طرف مقابل جلوتر بیاید، این درست نیست

پزشکیان گفت: من با اعتقاد می‌گویم برای مردم اینجا هستم و برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن، اینجا نیستم، لذا باید کاری بکنیم که ساختارشکنی در جامعه شکل نگیرد که بهانه دست دیگران بدهد.

دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر نیستیم به ما زور بگویند

پزشکیان در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی سفارت ایران و مصر و روابط دوجانبه گفت: در رابطه با کشور برادر دوست و مسلمان مصر از خدا می‌خواهیم که با هم رابطه داشته باشیم. در نتیجه در اولین فرصت ممکن با مسئولین وزرا و ریاست جمهور ارتباط برقرار می‌کنیم. من در اول صحبتم گفتم ما مسلمانان با هم برادر هستیم و این را واقعاً از ته قلبم گفتم و شعار نمی‌دهم.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم فرمودند، شیطان بین مسلمانان دعوا انداخته است و باید با خوبی و احسان با یکدیگر صحبت کنیم. ارتباط با کشور برادر و دوست مصر تا جایی که از دست ما بر بیاید استقبال و هماهنگ خواهیم بود و تلاش می‌کنیم اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور گفت: در خصوص هسته‌ای و جدول بندی آن، در دست طرفی است که می‌خواهد صلح کند یا نکند. ما پایبند همین چارچوب‌هایی هستیم که آنها می‌خواهند اما آنها پایبند همان چارچوب‌هایی نیستند که خودشان نوشتند.

وی افزود: نمی‌شود ما عمل کنیم و آن‌ها عمل نکنند و بعد بگویند هر طور که ما می‌خواهیم عمل کنید. ما به آن چهارچوب‌ها عمل کردیم و آنها پاره کردند و اگر می‌خواهند صلح شوند باید به آن‌ها عمل کنند.

پزشکیان: ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر نیستیم به ما زور بگویند. حاضر نیستیم اسرائیل را تا دندان مسلح کنند و جلوی ما بگذارند و بگویند آن (رژیم صهیونیستی) شما را می‌زند؛ البته بیخود می‌کند بزند و ما هم می‌زنیم.

 برگزاری سه جلسه در شورای امنیت درباره اتباع افغانستانی

پزشکیان درخصوص عمل به وعده‌های مطالبات مردم به ویژه گشت ارشاد، فیلترینگ، همسان‌سازی، حقوق بازنشستگان و موضوع اتباع خارجی گفت: در رابطه با فیلترینگ که توضیح دادم. برای گشت ارشاد که باید پیگیری کنم و قرار نبوده الان. دادستان انقلاب اعلام کرد که حق برخورد ندارند.

وی افزود: درخصوص بحث افغانی‌ها سه جلسه در شورای امنیت برگزار کردیم. عده‌ای از آنها پاسپورت و ارتباط دارند که طبیعتاً باید با آن‌ها برخورد شود و عده دیگر خلاف آمدند که باید با آنها برخورد کرد و در دنیا همین چارچوب وجود دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما با هم برادر هستیم ولی مراعات یک سری چهارچوب‌های بین دولت‌ها قاعده‌ای است که باید مراعات کنیم و تنظیم می‌کنیم این چهارچوب قانونی بین کشورهای اسلامی از جمله پاکستان افغانستان و عراق که این چهارچوب در رابطه با قوانین مصوبه باشد که بین دولت‌ها و حکومت‌ها باید نوشته شود. در حالی پیگیری هستیم و تلاش می‌کنیم با احترام برگردند.

وی افزود: در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدامات در حال انجام است از بدهی‌ها مقداری را انجام دادند کل پول بالای ۷۰ همت است. آنچه که در قانون آمده ۲۰ همت است و پیگیری می‌کنیم آن ۵۰ همت را از کجا پیدا کنیم. یعنی این مسائل همه به هم گره خورده است و یک توقع ایجاد کردیم منابعی که دیدیم وجود ندارد. مجوز آن از مقام معظم رهبری گرفتیم و ایشان اجازه دادند که داده شده است.

پزشکیان تصریح کرد: در خصوص ناترازی‌ها یکی از گیرها همین است ما حقوق مصوب حق بازنشسته را نمی‌دهیم اما از طرف دیگر آن‌هایی که بنزین و برق و گاز اضافه مصرف می‌کند تا دلت بخواهد به آن پول می‌دهیم. ۵ میلیارد پول می‌دهیم بنزین از خارج وارد می‌کنیم و در آن مصرف می‌کند. اگر آن را ندهیم می‌توانیم پول بازنشسته،، معلم، گندم، دارو و دیگر مطالبات را پرداخت کنیم.

مسلمانان باید با وحدت و برادری  علیه رژیم صهیونیستی بایستند

رئیس جمهور تاکید کرد: ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. ما به چارچوبی که در برجام نوشته شده است پایبند بودیم و باز هم به دنبال حفظ این چارچوب‌ها هستیم. آنان برجام را پاره کردند و ما به دنبال آن هستیم که در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کارمان را ادامه دهیم. آنان هم باید به تعهدی که نوشته شده است، پایبند باشند و ما هم به همه تعهدات پایبند هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نتیجه تماس‌های تلفنی شما با مقامات کشورهای مختلف درباره توقف تجاوزگری رژیم اشغالگر صهیونیستی به کجا رسیده است، گفت: ما با برادران مسلمانمان در این زمینه جلسه گذاشتیم و به صورت تلفنی هم صحبت کردیم. در وزارت خارجه هم با وزرای خارجه آنان صحبت کردند. بنده هم با رؤسای جمهور و نخست وزیر چند کشور صحبت کردم که در این گفت‌وگوها چندین بار گفتند این موضوع این هفته حل می‌شود، اما هنوز جنگ غزه ادامه دارد.

پزشکیان بیان کرد: از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی هنوز به کارهای ضد بشری خود ادامه می‌دهد. مسلمانان باید به وحدت و برادری خود ادامه دهند. رسانه‌های برخی از کشورها با افکار و ذهنیت‌های جامعه بازی می‌کنند و از یک طرف می‌گویند که این جنگ متوقف خواهد شد اما از طرف دیگر می‌بینیم که از پشت سر رژیم صهیونیستی را تجهیز می‌کنند. افرادی هستند که دم از حقوق بشر می‌زنند، اما خودشان به راحتی انسان‌ها را می‌کشند و نابود می‌کنند و یک نفر به آنان نمی‌گوید که نامرد چرا این کار را انجام می‌دهید؟

رئیس جمهور در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا بالاخره گشت ارشاد جمع‌آوری خواهد شد، گفت: ما تلاش می‌کنیم و قرار شد درباره این موضوع وزارت کشور هم آئین نامه‌هایی را تدوین کند.

وی در ادامه، گفت: در رابطه با بحث‌های زنان هم طبیعتاً آن چیزی که از دست ما برمی‌آید سعی خواهیم کرد از زنان در جایگاه‌هایی در دولت استفاده کنیم. در دولت الان چهار خانم به‌کارگیری شده‌اند و به وزرا هم گفته‌ام که در معاونت‌ها حتماً از زنان استفاده کنند.

به گزارش دفاع‌پرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صمت، سخنگوی دولت، معاون اجرایی رئیس‎‌جمهور و مسئول دفتر رئیس‌جمهور در این نشست، پزشکیان را همراهی کردند.

سید مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی پیش از سخنان رئیس‌جمهور گزارشی از روند برگزاری این مراسم ارائه کرد.

وی گفت: تلاش ما این بوده که فرصت پرسشگری در اختیار رسانه‌های مختلف و از جریان‌های مختلف باشد. بدون لحاظ سلایق سیاسی، طیفی متنوع از رسانه‌های داخلی و خارجی در این نشست حضور دارند. هم از لحاظ کمی و هم کیفی، این نشست خبری تفاوت‌هایی نسبت به نشست‌های قبلی رؤسای جمهور دارد و تعداد سوال کنندگان افزایش یافته است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار