یادداشت/ امیر محمدکاظم تارخ

چگونه حصر آبادان شکست

با اجرای عملیات ثامن‌الائمه علیه‌السلام محاصره ۲۷۰ درجه‌ای آبادان شکست و فرمان تاریخی امام عملی گشت و شادی بر لبان ملت قهرمان ایران نشست. در این عملیات ۱۳۷ رزمنده خاکی‌پوش افلاکی لشکر ۷۷ به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۶۹۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳ - 26September 2024

چگونه حصر آبادان شکستگروه استان‌های دفاع‌پرس- امیر سرتیپ دوم ستاد «محمدکاظم تارخ» فرمانده ارشد پیشین ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال شرق؛ با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی و علیرغم فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های مدافعان این سرزمین، دشمن بعثی توانست با دور زدن خرمشهر آبادان را به محاصره خود درآورد اگرچه ۳۴ روز مقاومت مردانه مدافعان خرمشهر سودای تصرف سه روزه خوزستان را ناکام گذاشت ولیکن فشار دشمن به آبادان بیشتر شد و تلاش‌های پی‌درپی او محاصره این شهر را تنگ‌تر کرد تا اینکه ناخدای دوران پیر جماران در چهاردهم آبان‌ماه ۱۳۵۹ فرمان دادند: «باید این حصر شکسته شود؛ مسامحه نشود در آن، حتما باید شکسته شود. فکر این نباشد که ما اگر اینها آمدند بیرونشان می‌کنیم. اگر اینها آمدند بر ما خسارت وارد می‌کنند، نگذارید اینها بیایند در آبادان وارد بشوند، از خرمشهر بیرون بکنند و حالت تهاجمی بگیرند.»

از فرمان امام ماه‌ها گذشت و از تهاجم خبری نبود چراکه شرایط برای هجوم آماده نبود. نیرو‌ها و امکانات متمرکز نبود تا یک عملیات سرنوشت‌ساز به اجرا درآید. در آن شرایط بار اصلی عملیات‌ها بر دوش ارتش بود و درگیری‌های بسیار زیادی داشت تا بالاخره در اسفندماه ۱۳۵۹ مسئولیت منطقه عمومی آبادان ماهشهر از قرارگاه عملیاتی اروند به لشکر ۷۷ خراسان واگذار گردید و این مهم بر دوش فرزندان خراسانی گذاشته شد. 

لشکر ۷۷ برای انجام این رسالت نیاز به همه یگان‌هایش داشت که برخی از آنها در مناطق دیگر با دشمن بعثی مشغول نبرد بودند از این جهت مقرر گردید که همه یگان‌های لشکر به سمت منطقه آبادان ماهشهر نقل مکان کنند.

در خردادماه ۱۳۶۰ پس از هماهنگی‌ای که سرهنگ علی صیاد شیرازی که هماهنگ‌کننده فعالیت‌های ارتش و سپاه پاسداران با فرماندهی نیروی زمینی شادروان امیر سرلشکر ظهیرنژاد و فرماندهان لشکر‌های ۱۶، ۲۱، ۷۷، ۹۲ و تعدادی از مسئولان سپاه و بسیج مردمی جلسه‌ای با حضور امیر سرلشکر ولی‌الله فلاحی رئیس ستاد ارتش، آیت‌الله اشراقی نماینده امام راحل (ره) و دکتر مصطفی چمران فرمانده گروه جنگ‌های نامنظم انجام شد و بر اجرای فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر شکست حصر آبادان تاکید شد.

برای رسیدن به این معانی که چرا حصر آبادان شکست باید اول از افرادی که در این عملیات نقش اساسی و بی‌بدیلی داشته‌اند یاد کرد. 

سرهنگ شهاب‌الدین جوادی فرمانده لشکر ۷۷، سرهنگ منوچهر امینیان، سرهنگ منوچهر کهتری، سرهنگ مهدی فرمنش، فرماندهان تیپ‌های ۱ و ۲ و ۳ لشکر، سرهنگ عظیم ازگمی فرمانده توپخانه، سرهنگ روح‌الله سروری، سرهنگ علی صدیق‌زاده از طرحان و افسران ستاد لشکر و برادر سید رحیم صفوی نام برد که به‌همراه هزاران رزمنده جنگجو برای عملی کردن فرمان امام خمینی (ره) همت گماردند.

حمله یگان‌های لشکر ۷۷ و نیرو‌های سپاهی و بسیجی که در هم ادغام شده بودند با محوریت فرماندهان تیپ‌های لشکر ۷۷ در ساعت یک دقیقه بامداد پنجم مهرماه ۱۳۶۰ آغاز شد. سرعت عمل تیپ‌های لشکر به‌گونه‌ای بود که یگان‌های عمل‌کننده در تیپ‌ها توانستند در عین غافلگیری خود را به خاکریز‌های دشمن رسانیده و بدون اینکه حمله آنها کشف گردد بالای سر نیرو‌های عراقی حاضر شوند. تیپ‌های لشکر یکی پس از دیگری و با زد و خورد‌های زیاد در طول روز‌های پنجم و ششم مهرماه توانستند با تصرف خاکریزی‌های دشمن او را وادار به عقب‌نشینی نمایند به طوری که پل‌های مارد، حفار و قصبه گذرگاه فرار نیرو‌های عراقی گشت. 

بالاخره در آخرین ساعات روز ششم مهرماه لشکر ۷۷ به اهداف تعیین‌شده در شرق رودخانه کارون دست یافت و ضمن انهدام دشمن اراضی متصرف شده در شرق کارون از لوث متجاوز بعثی پاک گردید و تیپ‌ها هدف‌های واگذاری را تامین کردند و یگان‌های دشمن با تلفات و ضایعات فراوان مجبور به عقب‌نشینی شدند. نیرو‌های خودی با دریافت دستور از سوی سرهنگ شهاب‌الدین جوادی به تحکیم هدف مبادرت کردند و به جمع‌آوری اسرا و غنائم بجامانده رسید. با اجرای این عملیات محاصره ۲۷۰ درجه‌ای آبادان شکست و فرمان تاریخی امام عملی گشت و شادی بر لبان ملت قهرمان ایران نشست. در این عملیات ۱۳۷ رزمنده خاکی‌پوش افلاکی لشکر ۷۷ به شهادت رسیدند روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.

خبر پیروزی لشکر ۷۷ طی تلگرافی به محضر مبارک امام امت خمینی کبیر (ره) ارسال شد که در آن آمده است: «.. بر اساس طرح پیشنهادی نیروی زمینی ارتش که در حضور جنابعالی ارائه و مورد تصویب قرار گرفت در سحرگاه روز پنجم مهرماه با شرکت لشکر ۷۷ تقویت شده خراسان و سپاهیان انقلاب اسلامی و نیروی هوایی و هوانیروز و ژاندارمری و فدائیان اسلام و سایر نیرو‌های مردمی اجرا و ظرف چند ساعت با اجرای یک مانور ماهرانه، نیرو از دشمن به استعداد یک لشکر تقویت شده اسیر، مجروح، منهدم و متواری گردید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها