دورنمای اقتدار موشکی ایران در «مردی با آرزوی بزرگ»

«مردی با آرزوهای بزرگ» مستندی است از اقدامات شهید «حسن طهرانی مقدم» که در آن رشد و اقتدار صنعت موشکی ایران را به تصویر می‌کشد.
کد خبر: ۶۹۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶ - 05October 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛  «مردی با آرزوهای بزرگ» مستندی است از تلاش‌های شهید «حسن طهرانی مقدم» از سال‌های دفاع مقدس تا سال 1390 که وی به شهادت‌ می‌رسد. این مستند به تهیه‌کنندگی «ساسان فلاح‌فر»، کارگردانی «عباس وهاج»، نویسندگی «مهدیه نعمت‌اللهی» و پژوهش «امیرحسین قربانی» جمعه ۱۳ مهر از شبکه مستند سیما پخش شد.

دورنمای اقتدار موشکی ایران در  «مردی با آرزوی بزرگ»

«مردی با آرزوهای بزرگ» روایتی خلاصه شده و گزارشی از فعالیت‌های شهيد طهرانی مقدم، پدر موشکی ایران است که مسیر رشد و توسعه توان موشکی ایران را آغاز تا نقطه اوج به تصویر کشیده است.

وجود چنین آثاری با همه نقاط قوت ضعف آن لازم و ضروری است تا افکار عمومی متوجه فراز و فرود صنعت موشکی ایران بشوند و اینکه مخاطب به این حقیقت دست پیدا کند که ایران اسلامی با همه تحریم‌ها، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها در رده پیشرفته‌ترین کشورهای صاحب صنعت موشکی است.

«مردی با آرزوهای بزرگ» هر چند همه زوایای زندگی حرفه‌ای شهید طهرانی مقدم را به تصویر نکشیده است اما دورنمایی از مردی را در مقابل مخاطب قرار داده است که اقداماتش تهدیدی جدی علیه دشمنان انقلاب اسلامی بود. اقداماتی که پس از شهادت این دانشمند بی‌بدیل متوقف نشد و توسط شاگردان و همرزمان وی تداوم پیدا کرد تا جایی که نام صنعت موشکی ایران به تنهایی خطری برای همه دشمنان این کشور است.

«مردی با آرزوهای بزرگ» در برابر تلاش‌ها و دست‌آوردهای شهید طهرانی مقدم، کسی که همه آرزویش محو رژیم صهیونیستی بود‌؛ کافی نیست. صنعت موشکی ایران بهترین گواه برای شعار ما می‌توانیم است و اصحاب فرهنگ و هنر نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند. بازدارندگی فقط در حوزه نظامی و افزایش توان رزمی و تقویت آفند و پدافند نیست بلکه بخش عمده آن باید در جبهه فرهنگی تحقق پیدا کند.

مستندهایی از جنس «مردی با آرزوهای بزرگ» را نباید با نگاه مستندهای حرفه‌ای و هنری نقد و بررسی کرد، این دست از آثار مستند در واقع گزارشی از یک موضوع مشخص است که برای مخاطب عام ساخته شده است و به همین دلیل بايد شاخص‌ها و سنجه‌های دیگری را برای ارزیابی آن بکار برد.

به هر حال «مردی با آرزوهای بزرگ» هر چند مستندی گزارشی است اما به دلیل استفاده از تصاویر آرشیوی و ارائه صحبت‌های شهید طهرانی مقدم و سردار حاجی زاده اثری قابل استناد است.

ورود فیلمسازان سینمای مستند و حتی داستانی به چنین موضوعاتی می‌تواند پاسخگوی شبهات فراوانی باشد که معاندان نظام اسلامی در خصوص بازدارندگی ایران اسلامی مطرح کرده و می‌کنند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار