نقد مستند‌های انقلابی و جبهه مقاومت/ ۱

«راه سوم» پرتره‌ای از یار امامین انقلاب اسلامی

«راه سوم» مستندی به کارگردانی حامد پویان است که در آن به شرح زندگی و مبارزات شهید هاشمی‌نژاد از یاران امامین انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود.
کد خبر: ۶۹۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳ - 09October 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ انقلاب اسلامی ایران از زمانی که به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شد و تا تحقق پیروزی سال‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. برای این پیروزی بی‌نظیر خون‌های بسیاری تقدیم شده که برخی گمنام و برخی دیگر افراد نام آشنای شناخته شده‌ای بودند که شهادت‌شان هرگز از حافظه تاریخی و جمعی مردم پاک نخواهد شد. 

«راه سوم» پرتره‌ای از یار امامین انقلاب اسلامی

یکی از این نام‌های بزرگ و فراموش نشدنی شهید سید عبدالکريم هاشمی‌نژاد است که همه عمر خود را وقف نهضت جهانی امام خمینی ‌‌(ره) کرد. این شهید قبل و بعد از انقلاب همواره خود را تابع مطلق امام راحل می‌دانست و خدمات بزرگی در حوزه فرهنگ به نظام اسلامی کرد و عاقبت به دست «هادی علویان» از نفوذی‌های گروهک منافقین خلق در حزب ریاست جمهوری در استان خراسان به شهادت رسید. 

حامد پویان در مستند  «راه سوم» پرتره‌ای از شهید هاشمی‌نژاد را از تولد تا شهادت به استناد اسناد، عکس‌ها، فیلم‌های آرشیوی و مصاحبه با دوستان و همرزمان و خانواده وی به تصویر کشیده است.

نام «راه سوم» اشاره به موضوع مهمی دارد و آن اینکه در سال‌هایی که دو قدرت بزرگ شرق و غرب یعنی شوروی و آمریکا در رأس قدرت جهان بودند نهضت امام خمینی (ره) آغاز شد و مشی خود را بر تشکیل حکومت اسلامی قرار داده بود. اما حکومتی که نه وامدار شرق باشد و نه غرب، بلکه راه سومی است به نام جمهوری اسلامی ایران که ارکان آن بر اصول اسلام استوار بود.

تبیین این نوع حکومت اقدامی بود که شهید هاشمی‌نژاد در همه سال‌های مبارزه با رژیم پهلوی انجام می‌داد و در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی تا زمان شهادتش با کار فرهنگی متعدد برای تثبیت آن فعالیت می‌کرد که با ترور وی به دست منافقین ناتمام ماند. شهید هاشمی‌نژاد که یکی از مهمترین شاگردان امام خمینی (ره) بود و فقدان این شهید ضایعه‌ای بزرگ برای امام‌ راحل بود در ایام مبارزه انقلابی خود در مشهد از یاران رهبر معظم انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت. 

امام خامنه‌ای در سال‌های اقامت خود در مشهد سخنرانی‌های متعددی داشتند، شهید هاشمی‌نژاد نیز همزمان به ایراد سخنرانی می‌پرداختند که به گواه مستند  «راه سوم» این سخنرانی‌ها از قبل و با هماهنگی و همراهی رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهید هاشمی‌نژاد انجام می‌شد تا یک وحدت رویه وجود داشته باشد در واقع این دو شاگرد و یار امام خمینی (ره) همسنگر و همرزمی بودند که در شهر مشهد علیه رژیم پهلوی مبارزه می‌کردند. 

«راه سوم» اگر چه مستندی تام و تمام از سیره مبارزاتی شهید هاشمی‌نژاد نیست و مخاطب نیازمند شناخت بیشتری از این شهید است با این حال ساخت و پخش این فیلم برای شناخت بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی اقدام مثبتی است. مخاطب امروز چه نسل گذشته که همچنان نسبت به بزرگان انقلاب اسلامی بیگانه هستند و از آنها جز نامی به یاد ندارد و چه نسل امروز به وجود چنین آثاری نیازمند هستند. تولید «راه سوم» در حقیقت همان گام نهادن در مسیر جهاد تبیین است که مسلما باید تداوم پیدا کند.

انتهای پیام/161

نظر شما
پربیننده ها