عکس‌های عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها روی دیوار رفت

نمایشگاه عکس «آخرین نبرد؛ عکس‌های حسین ولایتی از آخرین عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها (ارتشِ عِبری- عربی) در کشور عراق» در گالری «شماره یک خانه عکاسان ایران» افتتاح شد.
کد خبر: ۶۹۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷ - 10October 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «آخرین نبرد» روایتی تصویری از آخرین عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها در کشور عراق است که حسین ولایتی در نقاط مختلف کشور عراق از فلوجه و موصل گرفته تا حویجه و تل‌عفرعکاسی کرده است.

آثار روی دیوار رفته در گالری شماره یک خانه عکاسان، شامل ۳۳ عکس در اندازه‌های ۵۰ در ۷۵، ۱۰۰ در ۶۶، ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتی متر و ۵/۲ در ۵/۳ متر است که هر یک از زاویه‌ای پاکسازی مناطق تحت سلطه داعشی‌ها را به تصویر کشیده است.

عکس‌های عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها روی دیوار رفت

در میان جمع کثیری از عکاسان رسانه و مطبوعات، حسین ولایتی از هر یک از عکس‌ها روایتی جالب را بازگو می‌کند؛ خاطراتی شنیدنی که شاید تا ابد در ذهن این عکاس ماندگار شده است.

«عراق همیشه برای من کشوری آشنا بود. مرور حوادث جنگ ایران و عراق، یادبود‌های شهدای دفاع مقدس، خاطرات خانواده‌ام از کردستان ایران در زمان جنگ، سقوط صدام حسین، رفت و آمد زائران به شهر‌های کربلا، نجف، کاظمین و سامرا بار‌ها و بار‌ها اسم عراق را برایم زنده نگاه داشته بود. اولین بار در سال ۱۳۹۲ برای زیارت اربعین به این کشور سفر کردم. سفر سخت و زمینی همزمان با پیدایش داعش و خبر‌هایی که حاکی از سقوط شهر‌های عراق یکی پس از دیگری بود. فیلم‌ها و تصاویر حضور تکفیری‌ها را دنبال می‌کردم. این که به نام اسلام و با شعار الله اکبر و رسول الله (ص) دست به کشتار بی‌گناهان می‌زدند، برایم عجیب بود.

به واسطه یکی از دوستان مستندساز توانستم به عنوان عکاس به عراق بروم، در این سفر با شهید حاج جواد حسناویی فرمانده یکی از گروهان‌های سرایاالخراسانی همراه بودم. سفر من به صورت ناتمام به پایان رسید، سفری که مفاهیم اولیه جنگ را یادم داد. جاده‌های ناامن خاکی، تله‌های انفجاری، از دست دادن دوست، خشونت جنگ، محاصره صدای تیر، کم خوابیدن، حضور دشمن در نزدیک‌ترین حالت، انفجار ماشین‌های انتحاری، نجات جان و در کنار همه اینها، تلاش برای خوب عکاسی کردن.
بعد‌ها بار‌ها توانستم به این کشور سفر کنم. تکریت، گرمه، فلوجه، کوه‌های مکحول، بیابان‌های شمال موصل، تلعفر، موصل، الحویجه، کوه‌های حقول‌العاس، ... هر سفر برای من پر از خاطره بود، دوست‌های جدید، اتفاقات خوب و بد و تجربه‌هایی که بسیار گران به دست آوردم. تا جایی که مقدور بود و اجازه عکاسی داشتم، سعی کردم از موقعیتی که در آن قرار دارم به بهترین نحو ممکن عکاسی کنم.

عکس‌های عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها روی دیوار رفت

من مثل دانه شنی بسیار کوچک در ساحل این دریای پرتلاطم، تمام تلاشم را کردم که بتوانم واقعیت را نشان دهم و روایت خودم را از این موضوع به نمایش بگذارم.» اینها سخنان حسین ولایتی عکاس این نمایشگاه است که به واسطه حضور در عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها تجربه‌ای خاص به دست آورده است.

او این عکس‌ها را در طول سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ عکاسی کرده است و درباره تجربه حضورش در مناطق پاکسازی تکفیری‌ها می‌گوید: حضور در منطقه نظامی و عملیاتی خطرناک و برایم ترس‌آور بود. به یاد دارم که در فرودگاه تلعفر خودروی انتحاری از روبرو به سمت ما می‌آمد و نیروی‌های ما سعی در رد شدن از ماشین حامل بمب بودند که ناگهان خودروی انتحاری به خودروی پشت ما برخورد کرد و موج انفجار به قدری سنگین بود که ما چندین متر آن طرف‌تر پرتاب شدیم.

او می‌افزاید: هدفم این بود که فضا و فداکاری که نیرو‌ها در حال انجامش بودند را نشان دهم و رد زمان عکاسی هم مدام به همین موضوع فکر میکردم. آنچه برایم در عملیات‌های پاکسازی بسیار لذت‌بخش بود شادی مردم بومی باقی مانده در شهر‌ها بود که وقتی نیرو‌های عراقی برای پاکسازی می‌رفتند با شادی و خوشحالی از آنها استقبال می‌کردند و با در آغوش کشیدن آنها و تعارف خوردنی‌ها از آنها قدردانی می‌کردند. شادی و خوشحالی آنها از آزادی برایم بسیار لذت‌بخش بود.

گفتنی است، نمایشگاه عکس «آخرین نبرد» از پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ تا ۲۴ آبان ۱۴۰۳در روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روز‌های پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری، گالری شماره یک خانه عکاسان ایران؛ میزبان بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار