سیر جهاد در مسیر انقلاب اسلامی/۸

معجزه جهاد سازندگی خوزستان به روایت فرماندهان نیروی هوایی

جهاد سازندگی خوزستان از آنجایی که پیش از آغاز جنگ و روز‌های ابتدایی جنگ تحمیلی با تمام امکانات و نیروی انسانی در خط مقدم قرار داشت، گام‌های بلندی در مسیر سازندگی و دفاع برداشت که در مسیر جنگ تحمیلی اثرگذار بود.
کد خبر: ۶۹۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷ - 20October 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، انقلاب اسلامی ایران ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ با پایان بخشیدن به حاکمیت سیاسی رژیم پهلوی، نظامی نوینی ایجاد کرد. بدیهی است به موازات این تحول باید ساختار کشور نیز دگرگون می‌شد؛ این فضا زمینه ایجاد نهاد‌هایی متناسب با کارکرد‌های ویژه را فراهم آورد. مردم نیز بلافاصله داوطلبانه برای نظام‌مند کردن کشور اعلام آمادگی کردند. با توجه به نسبت جمعیت روستانشین به شهری ضرورت رسیدگی بهبود شرایط در روستا‌ها بیشتر احساس می‌شد به موازات تشکیل نهاد‌های انقلابی جهاد سازندگی نیز در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به عنوان بازوی سازندگی انقلاب برای خدمت به روستاییان و مناطق محروم و انتقال ارزش‌ها و فرهنگ انقلاب به آن مناطق تشکیل شد. 

حضور جهاد خوزستان در خط مقدم دفاع و سازندگی// منتشر نشود

متن زیر سیر ایجاد و رشد نهاد مقدس جهاد سازندگی است که در ادامه قسمت هشتم آن را می‌خوانید.

** از رادار تا بیمارستان

با افزایش هجوم هواپیما‌های دشمن به شهر اهواز، پدافند از این شهر جدی‌تر شد و با مشخص شدن نقاط ضعف سیستم پدافندی، احداث سایت رادار اهواز به جهاد واگذار شد. در حالی که شهر اهواز به طور متوالی از گلوله‌باران یگان زمینی بعثی‌ها از ۱۰ کیلومتری جاده «نورد» تحت فشار بود، شلیک موشک هم در دستور کار دشمن قرار گرفت. در این شرایط بمباران‌های متوالی هواپیما‌های بعثی شرایط مردمی را که قصد نداشتند شهر را ترک کنند، بسیار سخت کرد. فرماندهان نظامی در پی آن بودند تا با استقرار یک سایت رادار، تأمین شهر اهواز را برقرار کنند. محل احداث این سایت شرق اهواز در کوه‌های «مشرحات» در نظر گرفته شده بود. متخصصان هوایی برآورد کرده بودند که احداث این سایت حداقل به شش ماه زمان و چند میلیون تومان هزینه نیاز دارد. 

جهاد سازندگی خوزستان با برآورد نحوه اجرای این طرح به روش بسیج نیرو‌ها انجام آن را قبول کرد و در یک عملیات فشرده شبانه روزی طی ۱۵ روز سایت فوق را همراه با سایر واحد‌های خدماتی احداث کرد. وقتی فرماندهان نیروی هوایی این سایت را تحویل می‌گرفتند از آن به عنوان یک معجزه نام بردند. فعالیت‌های امداد پزشکی جهاد سازندگی با فراخوانی کلیه نیرو‌های پزشک پزشک‌یار امدادگر و پرسنل امداد و درمان از سراسر کشور آغاز شد. 

یک مرکز فعال با امکانات و نیرو‌های داوطلب مردمی که از سوی دفاتر جهاد سازندگی در استان‌ها اعزام شده بودند در محل کمیته بهداشت و درمان جهاد سازندگی خوزستان در اهواز دایر شد. اقدامات این مرکز در آن شرایط حساس برای شهر‌های خط مقدم خوزستان یعنی اهواز، سوسنگرد، آبادان، خرمشهر، شوش، دزفول و اندیمشک ضروری بود اغلب بیمارستان‌های این شهر‌ها خالی شده بود یا مورد اصابت بمب‌های دشمن قرار می‌گرفت. 

مطالب بیشتر:
** راز مسلح شدن جهادگران سازندگی/ تسریع آبادانی با حضور دانشجویان
** نقش جهاد سازندگی خوزستان در کاهش سرعت پیشروی ارتش صدام
** اقدامات جهاد سازندگی خوزستان برای تقویت روحیه جنگ‌زدگان

در همین راستا، سپاه پاسداران با همکاری جهاد سازندگی اقدام به تأسیس بیمارستانی مجهز در خوزستان کرد. تأمین نیرو، دارو و تجهیزات پزشکی به عهده جهاد سازندگی قرار گرفت و پس از مدت کوتاهی این بیمارستان با امکانات مناسب شروع به کار کرد. مناطق نبرد با دشمن در خوزستان بسیار گسترده بود در نتیجه گریزی نبود که بخش‌های بهداشتی و درمانی به صورت اکیپ‌های پزشکی سیار و مجهز به وسایل لازم در کنار رزمندگان حضور یابد و به مداوای مجروحان بپردازند. 

این اقدامات در زیر آتش دشمن امری دشوار، اما اجتناب‌ناپذیر بود. پس از تهاجم عراق به خرمشهر و آبادان در اواسط مهر اکیپ‌های پزشکی به طور مرتب به بیمارستان‌های طالقانی آبادان و ولی عصر (عج) خرمشهر اعزام می‌شدند و از این بیمارستان‌ها به عنوان مراکز اصلی درمانی در این مناطق استفاده می‌کردند. از آنجا که فاصله برخی از مناطق جبهه به آبادان زیاد بود با همکاری نیرو‌های جهاد قم یک بیمارستان صحرایی مجهز به امکانات پزشکی در منطقه دارخوین ایجاد شد. 

پس از اشغال جاده آبادان امکانات این بیمارستان به اورژانس جبهه‌ها منتقل شد هم زمان با پیشروی نیرو‌های بعثی به سمت اهواز، کمیته پزشکی جهاد ۱۲ کمپ، چهار اورژانس و چهار درمانگاه عمومی در ۱۲ منطقه شهر اهواز تأسیس کرد که به صورت تمام‌وقت در خدمت مردم بودند. به دلیل اینکه اهواز زیر بمباران دشمن قرار داشت، اورژانس‌ها به تعدادی آمبولانس و نیرو‌های امدادگر و پزشک‌یار مجهز بودند تا در صورت لزوم به محل بمباران اعزام شوند و مجروحان را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل کنند. 

** از بازسازی تا احداث بیمارستان

به دلیل گستردگی جبهه‌ها جهاد سازندگی اقدام به تأسیس مراکز اورژانس پزشکی در مناطق «فارسیات»، «کوت»، «سوسنگرد» و «رقابیه» کرد با بازسازی بیمارستان شهدای شوش که قسمت‌های زیادی از آن تخریب شده بود، این بیمارستان دوباره مورد بهره‌برداری قرار گرفت در حالی که خوزستان به شدت درگیر مسائل جنگ بود در روز‌های آغازین و سخت نبرد بین ارتش بعثی عراق و مقاومت مدافعان ایران نمایندگان ارگان‌های مختلف غیرنظامی نیز در صحنه حضور پیدا کردند که از جمله می‌توان به حضور جهاد سازندگی استان‌ها اشاره کرد. 

اگرچه شکل‌گیری جهاد سازندگی با محوریت توسعه روستا و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم نظم خوبی گرفته بود، اما انگیزه جهادگران در آن شرایط بیشتر برای خدمت به انقلاب اسلامی بود. البته در طول فعالیت ۱۵ ماه گذشته رد پای آنها در مبارزه علنی با ضد انقلاب در مناطق غرب و جنوب شرق مشاهده می‌شد. فعال شدن جهادگران در مناطقی همچون کردستان حساسیت ضد انقلاب را برانگیخته بود که این امر موجب شد جهادگران به صورت مسلح در منطقه فعالیت کنند تا بتوانند در مواجه غافلگیرانه ضدانقلاب از خود دفاع کنند. به همین دلیل درگیری‌های متعدد بین جهادگران و احزاب مخالف نظام صورت گرفت. 

منبع: کتاب «خاکریز‌های خط مقدم؛ تاریخ مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس» اثر «نصرتالله محمودزاده»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار