هم‌اندیشی مسئولان کانون، حوزه هنری و آموزش و پرورش؛

فیلم «باغ کیانوش» برای نوجوانان روی پرده می‌رود

نشست هم‌اندیشی اکران فیلم سینمایی «باغ کیانوش» با حضور مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حوزه هنری کودک و نوجوان و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴ - 14October 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، در نشست هم‌اندیشی اکران فیلم سینمایی «باغ کیانوش» حامد علامتی مدیرعامل کانون، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید، مجتبی دانشور مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و مدیران استان‌های کانون پرورش فکری، حوزه هنری و آموزش و پرورش صبح روز دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

فیلم «باغ کیانوش» برای نوجوانان روی پرده می‌رود

سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در ابتدای این نشست بیان کرد: برای اکران هرچه بهتر «باغ کیانوش» امروز مدیران کانون، حوزه هنری و آموزش و پرورش گردهم آمدیم تا بتوانیم هم‌افزایی و هماهنگی داشته باشیم و یک اکران موفق را پشت سر بگذاریم، فیلمی که به حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت کمک بسیار خواهد کرد.

اجماع سه نهاد تربیتی در این سال‌ها بی سابقه است

در ادامه محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون ضمن تشکر از مدیرعامل کانون که طراح و اجراکننده اصلی این گردهمایی است، گفت: این شاید نخستین گردهمایی از این دست بعد از سال‌ها در حوزه سینمای کودک و نوجوان باشد. به جرات می‌توانم بگویم سینمای کودک و سینمای ایران یکی از صد‌ها و هزار‌ها افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. شاید آن میزان که ورزش و سینمای ما به‌ویژه سینمای کودک و نوجوان پرچم ایران را در سراسر جهان برافراشته‌اند در جا‌های دیگر این اتفاق نیفتاده باشد. در خارج از کشور معتقدند که سینمای کودک، سینمای کشف و شهود است و کانون افتخار این را دارد که آثارش در بخشی از سرفصل کتاب‌های کودکان جهان قرار بگیرد.

او ادامه داد: چنین فرصتی را در طی این ۴۰ سال در سینما ندیدم که مدیران حوزه هنری، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری دور هم جمع شوند تا یک جریان فرهنگی شکل بگیرد. کودکان ما قرار است درس مقاومت یاد بگیرند و فیلم «باغ کیانوش» مفهومش همین است. این فیلم را به نوجوانانی تقدیم می‌کنیم که مقاومت کردند، به‌ویژه نوجوانان غزه و فلسطین که این روز‌ها از سرزمین خود دفاع می‌کنند.

معاون تولید کانون پرورش فکری هم‌چنین اظهار کرد: این فیلم دفاع مقدسی، موفق شده است از جشنواره فیلم فجر و همچنین جشنواره فیلم کودک و نوجوان جایزه بگیرد و می‌تواند در آینده جریان‌ساز باشد. ما تجربه خوب «بچه زرنگ» را پیش از این داشتیم و این دومین تجربه ماست. بحث ما اقتصادی نیست، بلکه گستره مخاطب است و امروز بچه‌ها، تنها فیلم نمی‌بینند بلکه شاهد یک اثر اقتباسی هستند که با دیدن آن به نوعی کتابی را هم می‌خوانند. سینمای ارزشمند در کانون مورد حمایت بوده و امروز در کنار حوزه هنری به یک اثر فاخر تبدیل شده که در یک گستره وسیع قصد اکران آن را داریم. امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و یک فیلم دفاع مقدسی را تقدیم نگاه بچه‌های ایران زمین کنیم.

کریمی‌صارمی افزود: تاریخ سینمای کشور ما این روز را به یادگار می‌نویسد. با این هم‌دلی و همراهی سینمای خنثی امروز رنگش عوض خواهد شد و مطمئن باشید تهیه‌کنندگان نام آشنا و معروف به‌زودی به سمت سینمای کودک خواهند آمد. با توجه به سرمایه انسانی ۱۸ میلیون نفری، بی‌تردید سینمای کودک به دوران خوب ۲۵ سال پیش خود باز خواهد گشت. پخش این فیلم همانند پخش «بچه زرنگ» نیست و سعی می‌کنیم در تمام مناطق محروم، مساجد، سیاه چادرها، مراکز کانون و سینما‌های شهر آن را ببریم و اکران کنیم تا یک جریان بزرگ فرهنگی به‌وجود آید.

مخاطب نوجوان و سخت‌پسند امروز را دریابیم

علی جانباز مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان نیز با بیان این‌که امروز مهم‌تر از هرچیزی مسئله کودک و نوجوان است، گفت: دراین نشست دقیق‌تر می‌توان تعامل میان سه دستگاه تربیتی را بررسی کرد. یکی از قرارگاه‌های مهم تعلیم و تربیت کشور که می‌توانند در کنار هم باشند چرا که بخش مهمی از تعلیم بچه‌ها فراتر از مدرسه است و تولید محتوا نقش جدی در این تربیت دارد. امروز مجموعه حوزه هنری نیز به صف مباشران این حوزه افزوده شده است و در تلاش است نقش تربیتی نسبت به اقدام‌های خود داشته باشد و یکی از اولویت‌های جدی خود را حوزه کودکان و نوجوانان قرار داده است. در سازمان تبلیغات اسلامی نیز به همین شکل بوده و تاکید بر آن دارند. این تعامل و هم‌افزایی برکات آتی جدی خواهد داشت.

او ادامه داد: مسئله سینمای کودک و نوجوان در سوی دیگر اهمیت قرار دارد. ما در یک دهه اخیر با یک سینمای زرد مواجه بودیم و اگر فرض بگیریم که فرزندان‌مان را تمدنی تربیت می‌کنیم، سینما یکی از مظاهر تمدن است و اگر آن را امر فراغتی در نظر بگیریم کوچک شمرده و توجه غیرکارشناسی به آن کرده‌ایم. امروز بخش جدی از هویت بچه‌های ما در قالب شبکه‌های خانگی، اجتماعی و سینما شکل می‌گیرد. در سینمای جهان دو فیلم از پرفروش‌های دنیا را آثاری برای نوجوانان شکل داده و ما نیز باید زیست فرهنگی اطراف نوجوان را به سمت مطلوب خودمان تغییر دهیم. سینما یکی از مهم‌ترین جریان‌های کشور را در بر می‌گیرد و همه کسانی که دل در گرو فرهنگ و رشد دارند مخاطب آن هستند. یکی از اولویت‌های ما در سازمان سینمایی، انتشارات سوره و مجموعه حوزه کودک و نوجوان همین است و این دومین تعامل ما با کانون پرورش فکری است.

جانباز با اشاره به این که تعامل میان دستگاه‌ها اهمیت دارد، اظهار کرد: ما با همراهی کانون پرورش فکری سعی کردیم این تعامل برقرار باشد و امیدواریم جدی‌تر دنبال شود. نقش تولی‌گری که معاونت پرورشی آموزش و پرورش دارد در مسیر‌های مختلف شکل گرفته است. ما امروز برای یک مسئله تمدنی به اسم سینما، هم‌افزایی می‌کنیم و نه تنها فیلم «باغ کیانوش»؛ برای شروع باید پایمان را محکم در میدان بگذاریم و در شرایط امروز سینما، برای تغییر این مسیر باید بازیگری موثری داشته باشیم که این امر نیز برمبنای مخاطب پیش می‌رود.

مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان در ادامه گفت: «باغ کیانوش» از چند جهت می‌تواند برای نزدیکی ما به این ایده اهمیت داشته باشد. اول این که اقتباس ادبی بسیار خوبی است، چرا که کتاب پیش از این فروش خوبی داشته است. دوم این که با توجه به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب درباره زنجیره ارزش، این فیلم می‌تواند در برگیرنده این امر باشد. همچنین در کار‌های کودک بعد از مجموعه نمایشی «قصه‌های مجید» آثاری که اقتباسی باشند نداشتیم و این فیلم با توجه به گونه فانتزی که دارد و در میان نوجوان پرطرفدار نیز هست می‌تواند این کار را انجام دهد. ضمن این که فیلم متعلق به جریان دفاع مقدس است، اما درونمایه خیلی گل درشتی در این حوزه ندارد و کار را جذاب می‌کند و می‌تواند مخاطب نوجوان و سخت‌پسند امروز را همراه کرده و به هیجان آورد. ما بازخورد‌های خیلی خوبی در اکران‌های خصوصی که برای بچه‌ها داشتیم دریافت کردیم و به نظرم جهان داستان و نوع کار اتفاق خوبی را رقم زده است.

او تاکید کرد: منتقدان و متخصصان امر سینما نگاه‌شان به این فیلم جدی است و می‌توان درباره مسیری صحبت کرد که تجربه خوبی را رقم بزند. سینمای کودک خانواده پشت آن قرار دارد در حالی که این‌جا مخاطب ما نوجوان است و درگیر کردن او همت بیشتری می‌طلبد امیدوارم بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم.

جانباز افزود: مسئله سینمای کودک و نوجوان را باید جدی گرفت، در حوزه هنری و کانون پرورش فکری تمرکز روی این مسئله شکل گرفته و کار‌های خوبی انجام شده است. باید برای این امر یک قله بسازیم و بی برو برگرد، «باغ کیانوش» این قله را شکل می‌دهد و این ظرفیت را دارد تا این امر اتفاق بیفتد.

او با اشاره به این که بیش از ۲۳۰ شهر فاقد سینما هستند، اظهار کرد: مراکز کانون در سینمای مهر این کار را پیش می‌برند تا بتوانیم مخاطب جدی در این شهر‌ها را نیز فعال کنیم. ما این آمادگی را داریم تا در مدارس نیز بتوانیم این کار را انجام دهیم و این جریان را زنده کنیم. پیش‌بینی جدی ما این است تا این مسیر را در اولویت قرار داده و با تشکیل سامانه‌هایی، چون «فیلم بازی» کار را جلو ببریم. ما به دنبال درآمد از فیلم نیستیم و بیشتر به دنبال این هستیم تا بچه‌ها بتوانند فیلم را ببینند. ما در این پروژه نیز به دنبال خلق هستیم. مسیر اکران‌های عمومی نیز نسبت به رویداد‌های دانش آموزی جدی است. استان‌ها این ظرفیت را دارند و می‌توانند نقش مهم و جدی را ایفا کنند.

مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان در پایان سخنان خود گفت: به دنبال تعامل و دوستی مخاطب با سینما هستیم. به عنوان نهاد دولتی این کمک را انجام می‌دهیم تا بچه‌ها بیایند و این اثر سینمایی را ببینند. مسئله بسیار پراهمیت است و تصمیم جدی داریم تا از آثار کودک و نوجوان به شکل گسترده حمایت کنیم.

از هنر به عنوان ابزاری تربیتی استفاده کنیم

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز طی سخنانی اظهار کرد: عرصه هنر یکی از سریع‌ترین و بهترین ابزار‌هایی است که می‌توان از طریق آن با مخاطب ارتباط برقرار کرد. در سال‌های اخیر اتفاق‌های خوبی در امر هنری شکل گرفته است و اقدام‌های خوبی انجام شده که از این دریچه می‌توان برای انتقال مفهوم استفاده کرد. این یک ابزار دو سویه است که هم باعث رشد بچه‌ها می‌شود و هم می‌تواند باعث انحراف آنها شود. هم دانش‌آموز می‌تواند استفاده اخلاقی از آن ببرد و هم می‌تواند خلاف آن عمل کند. ما به هنر به عنوان ابزار تربیتی نگاه می‌کنیم و برای انتقال آن‌چه می‌خواهیم، از این ابزار استفاده می‌کنیم. فیلم، سریال، داستان، شعر همه ابزاری هستند که می‌توان در این راستا از آنها استفاده کرد.

او بیان کرد: گاهی خود ابزار هدف قرار می‌گیرند که کار بسیار اشتباهی است. آموزش و پرورش به دنبال استفاده از این ابزار‌ها برای رشد دانش‌آموز است و خود اتفاق برای ما هدف نیست. یعنی هدف ما این نیست که گروه سرودی در مدرسه شکل بگیرد که همه هماهنگ با هم بخوانند بلکه هدف شکل‌گیری بستری است که بتوان از طریق آن کار را پیش برد. «باغ کیانوش» اتفاق بسیار خوبی است چرا که گروهی از دانش‌آموزان دور هم جمع می‌شوند و اتفاقی را با هم رقم می‌زنند. این همکاری مسئله‌ای است که در نسل امروز گمشده است. امروز حضور نوجوان و دانش‌آموز در عرصه‌های اجتماعی کمرنگ شده است. دانش‌آموز امروز در حیاط مدرسه، مسجد، محله کمترین حضور فیزیکی را دارد و رفته در فضایی که اتفاقا ما کمتر در آن حضور داریم. این فیلم برای نسل امروز بسیار اهمیت دارد.

پورثانی افزود: در نمایش این آثار هم‌افزایی دستگاه‌ها بسیار اهمیت دارد. ما علاقه به تولید و اضافه کردن نهاد‌های فرهنگی داریم و اگر دستمان باز باشد نهاد تولید می‌کنیم بدون این‌که هم‌افزایی در این میان وجود داشته باشد. در حالی که مدل گفتمانی که به خروجی مطلوب برسیم بسیار برای‌مان اهمیت دارد. هر نهادی ظرفیتی دارد و در کنار قرار گرفتن آنها یک اتفاق را رقم می‌زند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش یک‌هزار و ۱۸۲ کانون فرهنگی داریم و ۳۴۰ اردوگاه که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده درست و بهینه داشته باشیم.

به این فیلم برچسب دولتی نزنید

در ادامه این نشست حامد علامتی مدیرعامل کانون که میزبانی این نشست را برعهده داشت، با اشاره به این موضوع که فیلم «باغ کیانوش» یک فیلم نوجوانانه است و مخاطب هدف آن نیز نوجوانان هستند، گفت: اتفاقا این فیلم می‌تواند کودک را نیز در بر بگیرد. از سوی دیگر یک اقتباس از کتابی به همین نام است که در دنیای سینما و تعلیم و تربیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بازیگران این فیلم نوجوانان هستند در حالی که امروز کمتر فیلمی دیده می‌شود که بازیگران اثر با آن هم‌خوانی داشته باشند. «باغ کیانوش» فیلم نجیبی است و از نظر محتوایی، جلوه‌های ویژه، تکنیکی و فنی حائز اهمیت است. فیلم محصول مشترک کانون پرورش فکری و سازمان سینمایی سوره است، یک کار گروهی که برای دومین بار اتفاق افتاده است.

علامتی هم‌چنین اظهار کرد: مدیران فرهنگی و پرورشی مدارس باید در مدرسه تلاش کنند تا نکاتی را به دانش‌آموز آموزش دهند در حالی که سینما ابزاری قدرتمند برای تعلیم و تربیت است. می‌توانید از این فیلم به عنوان فرصت تربیتی بهره بگیرید. چرا که نکات آموزشی بسیاری در آن گنجانده شده است که می‌تواند به اندازه یک ترم برای شما کار کند. هنر معاون پرورشی این است که بچه را از کلاس درس بیرون آورده و فعالیت اجتماعی با او انجام دهد. این یک دیدگاه و عنصر تربیتی است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

مدیرعامل کانون پرورش فکری افزود: ما یک کار هماهنگ گروهی را رقم زدیم. معاونان پرورشی استان‌ها، مدیران کانون و حوزه هنری دست به دست هم داده‌اند تا یک رویداد مهم را برای نوجوانان رقم بزنند. امروز کمترین کار برای نوجوانان انجام می‌شود و اگر کاری در این حوزه انجام شود باید از آن استقبال کرد. ما امروز با این نشست هم‌اندیشی، تمرین با هم نشستن و با هم کار کردن انجام دادیم و این امر بسیار پراهمیتی است. چرا که ما این کنار هم نشستن را یاد نگرفته‌ایم. امروز با زبان هنر یک کار تربیتی انجام می‌دهیم و کانون نیز میزبان شما شده است. من به عنوان یک معلم می‌گویم این فیلم اثرگذار است و برای هرچه بهتر شدن اکران آن هر کاری که در توانم باشد انجام می‌دهم و خودم نیز پای کار خواهم ایستاد؛ بنابراین از همه مدیران نیز می‌خواهم تا این کار را انجام دهند و پای این کار که برای نوجوانان است محکم بایستند.

او با اشاره به این‌که امروز یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار در جهان در حال انجام است، تاکید کرد: هر کدام از ما نقش مهمی در این حوزه داریم. اگر احساس کردید که در یک جبهه فرهنگی نشسته‌اید بدانید که کار درست از آب در می‌آید. امروز باید دغدغه داشته باشید و برای نوجوان امروزی تلاش کنید. سینما تابلوی هنری جمهوری اسلامی ایران است. یک ترکیب هنری که اثرگذاری بسیار بالایی دارد. فیلمی که نمایش داده می‌شود پشت آن همه چیز است و اثرگذاری آن بسیار بیشتر از ساعات درسی در کلاس‌های درس خواهد بود. به این فیلم برچسب دولتی نزنید و اجازه دهید مردمی باشد.

علامتی گفت: برای ما مهم دیده‌شدن فیلم است، اما نه به هرقیمتی. ما فیلم را رایگان اکران نمی‌کنیم و این خط قرمز ماست. ما برای بخشی از کودکان مانند کودکان بهزیستی و کمیته امداد اکران خصوصی خواهیم داشت، اما خارج از این در صنعت سینما رایگان اکران کردن فایده ندارد بلکه هنر این است که دانش‌آموز را به سینما آورد. معاونان پرورشی بدانند که صحنه در اختیارشان قرار گرفته است، چرا که ۱۷ میلیون دانش‌آموز در اختیار دارند که حداقل هشت میلیون نفر آن نوجوانان هستند.

او افزود: سینمای کودک که دستاورد جمهوری اسلامی ایران است یک سالی است که زنده شده است و باید آن را حفظ کنیم. تلاش کنیم تا بچه‌ها بیایند و در این فضا قرار گیرند. باید این تهدید را تبدیل به فرصت کرد. نوجوان باید وارد میدان شود و از شما خواهش می‌کنم علاوه بر فیلم روی کتاب نیز سرمایه‌گذاری کنید و این کتاب را نیز همراه با فیلم تبلیغ کنید تا به گوش مخاطب برسد.

علامتی درپایان گفت: باید به نوجوان نقش داد و او را جدی گرفت. دراین صورت بی‌شک، نوجوانان از کار استقبال خواهند کرد. این تعامل یک خط راهبردی است بین دستگاه تعلیم و تربیت و همکاران راهبردی ما در عرصه فرهنگی که باید به آن توجه کرد.

در ادامه مدیران کانون، مدیران حوزه هنری و مدیران پرورشی استان‌ها هم به‌صورت حضوری و هم به شکل برخط در این جلسه حضور داشتند و به مواردی از جمله اکران عمومی در استان‌ها، چگونگی نحوه تعامل و نمایش فیلم در مدارس و اکران‌های سیار، نحوه تبلیغات و... اشاره کردند و نکات خود را با مدیرعامل کانون، حوزه هنری و آموزش و پرورش در میان گذاشتند.

گفتنی است، «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و سازمان سینمایی سوره قرار است از ۹ آبان و هم‌زمان با هفته نوجوان به روی پرده سینما‌ها برود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار