تاکید ایران و مصر بر کمک‌رسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی

وزرای امور خارجه ایران و مصر امروز در قاهره بر کمک‌رسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی و تسریع و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه و لبنان تأکید کردند.
کد خبر: ۶۹۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱ - 17October 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سید«عباس عراقچی» وزیر امور خارجه امروز (پنجشنبه) ۲۶ مهرماه در مقصد دوم دور چهارم سفرهایش در دو هفته اخیر به کشور‌های منطقه درباره اوضاع جاری در منطقه، با «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر در قاهره دیدار و گفتگو کرد.

تاکید ایران و مصر بر کمک‌رسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی

در این دیدار دو وزیر در مورد آخرین تحولات منطقه و خطرات و نگرانی‌های فزاینده ناشی از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان تبادل نظر کردند.

 عراقچی در این دیدار با تأکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت پایان اشغالگری به عنوان ریشه اصلی ناامنی در منطقه، خواستار تلاش همه‌جانبه و مضاعف کشور‌های منطقه برای توقف کشتار و تجاوز در فلسطین اشغالی به ویژه غزه و کرانه باختری و نیز در لبنان شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر ضرورت اقدام عملی جامعه جهانی برای جلوگیری از ادامه تهدید امنیت و ثبات منطقه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی و همکاری بین‌المللی برای امدادرسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی تأکید کرد.

بدر عبدالعاطی وزیر خارجه مصر نیز با تشریح دیدگاه مصر و اقدامات و تحرکات دیپلماتیک این کشور برای کاهش تنش‌ها در منطقه، بر ضرورت تلاش مشترک کشور‌های منطقه و جامعه جهانی برای حراست از صلح، ثبات و امنیت در منطقه و تسریع و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم مظلوم غزه و لبنان تأکید کرد.

 تفاهم درباره تداوم رایزنی‌های متقابل برای گسترش روابط

وزرای خارجه ایران و مصر در این دیدار موضع مشترک دو کشور مبنی بر ضرورت توقف تجاوز و جنگ علیه غزه و لبنان، جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی همه کشور‌های منطقه و ضرورت ارائه کمک‌های فوری بشردوستانه به آوارگان در غزه و لبنان را مورد تأکید قرار دادند.

دو وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به تحولات مثبت و رو به جلو در تعاملات فیمابین دو کشور، درباره ادامه روند‌های جاری و تداوم رایزنی‌های متقابل به منظور گسترش روابط دوجانبه تفاهم کردند.

 روایت بقایی از رایزنی وزرای خارجه

«اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت امور خارجه هم که عراقچی را در این سفر همراهی می‌کند درباره این دیدار گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه در دیدار و گفت‌وگوی سیدعباس عراقچی و بدر عبدالعاطی، وزرای خارجه ایران و مصر، علاوه بر مباحث دوجانبه مورد علاقه دو کشور، موضوعات منطقه‌ای و ضرورت تقویت رایزنی و هماهنگی بین کشور‌های اسلامی و دیگر بازیگران اثرگذار جهت پایان دادن به تجاوز و نقض‌های فاحش حقوق بشردوستانه بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان مورد بررسی قرار گرفت.

 وی افزود: توقف جنایات شنیع و تجاوزات مستمر علیه غزه و لبنان و جلوگیری از گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، هدف مشترک همه ما است.

 وزیر امور خارجه ایران همچنین امروز در قاهره در دیدار با عبدالفتاح السبسی رئیس‌جمهور مصر بر ضرورت بسیج همه ظرفیت‌های دیپلماتیک کشور‌های منطقه برای افزایش فشار‌ها به منظور توقف جنایات صهیونیست‌ها و همچنین امدادرسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی تأکید کرد.

عراقچی دیروز هم در مقصد نخست این سفر به امان رفت و با وزیر امور خارجه و شاه اردن هم دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه پیش از این سفر‌هایی به منطقه داشت. او در دور نخست این سفر‌ها به بیروت و دمشق، در دور دوم به ریاض و دوحه و در دور سوم که یکشنبه و دوشنبه هفته جاری ۲۲ و ۲۳ مهرماه انجام شد به بغداد و مسقط رفت.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها