طحان نظیف: انتخابات میان دوره‌ای مجلس سال آینده برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات شوراها سال آینده برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۹۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ - 19October 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامی‌داشت شهدای اخیر جبهه مقاومت به خصوص «یحیی سنوار» اظهار داشت: ایشان فرماندهی خستگی ناپذیر بود که در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی مقاومت کرد و صحنه‌های بی‌نظیر ماندگار از ایشان ثبت شد.

طحان نظیف:

طحان نظیف با بیان اینکه راه و مکتب فرماندهان مقاومت زنده است و همانطور که رهبری فرمودند حماس زنده هست و زنده خواهند ماند، گفت: شهادت  سید حسن نصرالله  و فرماندهان جبهه مقاومت نشان داد مرگ سرخ بهتر از زندگی با ذلت و خواری است.

وی گفت: تشییع با شکوه سردار شهید نیلفروشان هم بار دیگر عمق باور مردم را نشان داد. 

طحان نظیف در ادامه با اشاره به مصوبات شورای نگهبان با بیان اینکه ۱۱ طرح و لایحه و شش اساسنامه و ۲۲ استعلام از دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: طرح اصلاح تبصره‌های ۶ و ۱۳ بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در مدت گذشته مورد بررسی‌ قرار گرفت که خلاف قوانین شناخته نشد، همچنین طرح اصلاح قانون نطام صنفی کشور با اصلاحات و ابهامات مورد تصویب قرار گرفت.

طحان نظیف درباره لایحه مقابله با سلاح و مهمات غیر مجاز گفت: در مرحله قبل ایرادات متعددی داشتیم که بسیاری از آنها برطرف شد و فقط دو مورد ابهام داشت و این طرح مغایر با شرع دانسته شد و مورد تایید قرار نگرفت.

وی درباه آخرین وضعیت لایجه تجارت گفت: این لایحه بسیار مفصل است و هزار و ۳۰۴ ماده دارد و نیازمند بررسی‌های مفصل است،  از کارشناسان و فرهیختگان می‌خواهیم با توجه به اینکه این لایحه ابعاد مختلف در حوزه تجارت بازرگانی و اقتصاد دارد اگر نکاتی دارند برای ما ارسال کنند؛ ما فقط از جهت مغایرت شرعی ورود می‌کنیم و پس از بررسی اگر ایرادات شکلی و ماهوی وجود داشته باشد اعلام خواهد شد‌.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب اظهار داشت: این قانون در شورای نگهبان به تصویب رسیده و برای طی مراحل بعدی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره لایحه موافقتنامه خدمات و سرویس‌های هوایی دوجانبه بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق  اضافه کرد: همچنان به عنوان یکی از ایرادات شورای نگهبان مطرح است. در خصوص لایحه مقاوله‌نامه بازرسی کار نیز ایرادات شورا همچنان به قوت خود باقیست.

طحان نظیف در ادامه عنوان کرد: در این مدت ۶ اساسنامه از سوی دولت به شورای نگهبان ارسال شد که بر اساس بررسی‌های انجام شده اساسنامه سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی مازندران و اساس‌نامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی دوغارون و اصلاح ماده ۷ اساسنامه شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش به تأیید شورای نگهبان رسیدند.

وی افزود: درباره اساسنامه صندوق بازنشستگی شرکت‌ ملی صنایع مس ایران و اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس نیز ایراداتی از سوی شورای نگهبان مطرح شده است. در این مدت همچنین ۲۲ پاسخ به استعلامات ارسالی از دیوان عدالت اداری داشتیم که مربوط به شکایاتی از دستگاه‌های اجرایی و عمومی است که این موارد در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفتند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه انتخابات شوراهای شهر و روستا سال آینده برگزار خواهد شد گفت: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای تعیین تکلیف دو کرسی نمایندگی خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه تبریز، سال آینده و همزمان با انتخابات شوراها برگزار خواهد شد.

وی درباره زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، گفت: بر اساس قانون، انتخابات میان دوره‌ای باید با اولین انتخابات سراسری برگزار شد.

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت، گفت: نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دولت در مرحله آخر، شورای نگهبان هیچ ایرادی نداشت. این طرح با توجه به ایرادی که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت و با اصرار مجلس شورای اسلامی به مجمع ارسال شد تا در آنجا تعیین تکلیف شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور بارها اعلام کرده که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شده است و در این مورد چه توضیحی دارید، تصریح کرد: رئیس جمهور کشورمان تاکنون ۵ بار نماینده مجلس به صورت مستمر و بدون وقفه بوده است. وی از مجلس هشتم تا مجلس دوازدهم، نماینده مردم تبریز بوده است و معنایش این است که ۵ بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده است و تأیید شده و برای انتخابات ریاست جمهوری هم صلاحیت وی تأیید شد. بنابراین طرح این موضوع الان دیگر موضوعیت ندارد.

وی درباره موضع شورای نگهبان به رفع فیلترینگ، گفت: مسئله رفع فیلترینگ در چارچوب وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست و باید این موضوع را از دستگاه‌های دیگر پیگیری کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشت لوایح پالرمو و CFT به مجلس، اظهار کرد: شورای نگهبان نسبت به لایحه پالرمو ایرادی نداشت و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را به آن وارد کرد. در نهایت این لایحه با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به CFT ایراداتی داشت که با اصرار مجلس، به مرجع ارجاع داده شد و بنابراین این لوایح هم اکنون در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اصل ۱۴۱ قانون اساسی و استناد برخی افراد به تفسیر ارائه شده از سوی شورای نگهبان در سال ۶۰ مبنی بر عدم نیاز به طرح استعفای نمایندگان مجلس در صورت انتصاب از سوی رئیس جمهور، گفت: تاکنون به صورت رسمی استعلامی از شورای نگهبان انجام نشده است، اما اگر این استعلام به صورت رسمی انجام شود و در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان باشد، ما اظهار نظر رسمی می‌کنیم.

وی افزود: بعضاً گفته می‌شود شورای نگهبان در سال ۶۰ تفسیری در این خصوص دارد که باید بگویم خیر، آن تفسیر، تفسیر شورای نگهبان نبود بلکه پاسخ به استعلام یک شخص بود و این موضوع از جهت حقوقی بسیار متفاوت است. از سوی دیگر استعلام به سه چهارم رأی اعضای شورای نگهبان نیاز دارد. آئین‌نامه داخلی مجلس نیز حکم متفاوت در این خصوص داشته است و شورای نگهبان هم ایرادی در این مورد نداشته است. رویه‌ای هم که در سال‌های بعد شکل گرفت، بر اساس همین آئین‌نامه است.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی درباره افزایش دو برابری سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت، گفت: اگر این موضوع در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، ما در شورای نگهبان نسبت به آن اظهارنظر خواهیم کرد. تاکنون و در سال‌های گذشته اصل موضوع معافیت مالیاتی با ایرادی از سوی شورای نگهبان مواجه نشده است.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار