علی باباجانی مطرح کرد؛

تکتا در زمینه سلیقه‌شناسی مخاطبان بازار نشر ایران موفق عمل کرده است

نویسنده حوزه کودک و نوجوان درباره دومین شماره از «تکتا» گفت: اطلاعات خوبی از این پژوهش دریافت کردم. آمار و ارقامی که می‌تواند در ادامه کار کمک کننده باشد. این‌که مخاطبان چه نوع اثری را می‌پسندند و سلیقه‌شناسی را از این پژوهش می‌توان دریافت کرد.
کد خبر: ۷۰۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴ - 23October 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، تکتا (تصویر کتاب ایران) عنوان سلسله گزارش‌هایی است که به منظور انتشار اطلاعات و داده‌های صنعت نشر توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر می‌شود. این گزارش‌ها تلاش دارد به جایگزینی برنامه‌ریزی داده‌محور به‌جای برنامه‌ریزی گمانه‌محور در تمامی اجزای زیست‌بوم نشر کتاب کشور کمک کند.

تکتا در زمینه سلیقه‌شناسی مخاطبان بازارنشر ایران موفق عمل کرده است

دومین شماره از تکتا، تصویر کتاب ایران با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان، برای اولین بار به جزئیات فراوان تولید کتاب در این حوزه پرداخته است. در این شماره تلاش بر این بوده که تنها بر شمارگان یا داده‌های کلی مربوط به کتاب بسنده نشود؛ بلکه گزارش‌ها از لایه سطحی به عمق بیشتری حرکت کرده و بررسی همه جانبه‌تری از آمار و ارقام مربوط به کتاب‌های کودک و نوجوان انجام شود. پیوند لایه‌های عمیق‌تر داده‌های مربوط به کتاب با مسائل پیرامونی صنعت نشر، مانند وضعیت اشتغال، پراکندگی‌های جغرافیایی یا ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، مسیر جدیدی را گشود تا بر مبنای آن بتوان برای خلق تحلیل‌هایی جدی‌تر و عمیق‌تر از وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان تلاش کرد.

در گفت‌وگو با علی باباجانی به بحث درباره تکتای ویژه کودک و نوجوان نشستیم. وی گفت: پژوهش تکتا حرکت ارزشمند و کم‌نظیری است که به جزئیات خوبی در مورد کتاب و مخاطب اشاره می‌کند. حرکتی که مورد نیاز اهالی هنر و ادب و دست‌اندکاران کتاب است. لازم است خدا قوت عرض کنم به عزیزانی که در این مسیر گام برداشتند و مدیران گرانقدری که حامی چنین کار خوبی بودند.

این نویسنده در ادامه در پاسخ به این سوال که «تکتا» چه ‌آموزه‌ای را به دانسته‌هایش درباره روند نشر کتاب کودک و نوجوان اضافه کرده است، اشاره کرد: اطلاعات خوبی را از این پژوهش دریافت کردم. آمار و ارقامی که می‌تواند در ادامه کار کمک کننده باشد. این‌که مخاطبان چه نوع اثری را می‌پسندند و سلیقه‌شناسی را از این پژوهش می‌توان دریافت کرد. از طرفی ناشران هم در انتخاب کتاب و نویسنده و موضوع می‌توانند تجدید نظر کنند.

نویسنده کتاب «لیلا و کبوترها» ادامه داد: پدیدآورندگان هم برای تولید کتاب بر اساس این پژوهش به دریافت‌هایی می‌رسند. راز توفیق یک کتاب و ناشر و نویسنده و شاعر را بر اساس ارقام و اعداد این پژوهش می‌توان دریافت کرد.

باباجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که: «در تکتای کتاب کودک و نوجوان چه نکته‌ای وجود داشت که باید به عنوان هشداری برای صنعت نشر کودک و نوجوان در نظر گرفته شود؟» گفت: کتاب‌های ترجمه و زرد در این پژوهش آمار بالایی داشت. این می‌تواند زنگ خطری برای تولید کتاب باشد. چون برخی از ناشران می‌توانند بر اساس آمار پژوهش به این نتیجه برسند که به دنبال نشر کتاب‌های این‌چنینی باشند. از طرفی نویسندگان هم ممکن است بر این اساس به نگارش کتاب‌های کم محتوا و زرد بپردازند و این آمار را ملاک تولید اثر خود کنند.

نویسنده مجموعه قصه‌های حنانه همچنین با اشاره به این نکته که تکتا آموزه‌های مهمی از صنعت نشر ایران را به همراه دارد، ادامه داد: این پژوهش نشان می‌دهد که تولید کتاب در این سال‌ها نه تنها کم نشده، بلکه هر ساله سیر صعودی داشته است. این امر لزوم حمایت مدیران در ترویج فرهنگ کتابخوانی به‌خصوص کتاب‌های فیزیکی را بیش از پیش عیان می‌کند.

برای دریافت فایل کامل گزارش ۱۳۰ صفحه‌ای تکتای شماره دوم به ketab.ir مراجعه کنید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها