«نگاه پرباران»؛ زندگی زنی که امام خمینی (ره) او را رهبر خودشان خواندند

«نگاه پرباران» رمانی است که هشت سال دفاع مقدس را با محوریت زنان، روایت می‌کند که در نوع خود حرکتی تازه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۷۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ - 16February 2016

«نگاه پرباران»؛ زندگی زنی که امام خمینی (ره) او را رهبر خودشان خواندند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «نگاه پرباران» عنوان رمانی از «سعید زاهدی» و «سمیه شریفلو» است که به نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس میپردازد.

«نگاه پرباران» بخشهایی از جنگ هشت ساله ایران و عراق را روایت میکند که زنان در آن حضوری پررنگتر داشتهاند؛ زنانی که از روزهای آغاز جنگ با آن درگیر بودند و هنوز هم هستند.

از ویژگیهای خوب کتاب، لحن روایی دلنشین آن است که با ارجاعات تاریخی و مستندش آن را خواندنی کرده است. «نگاه پرباران» یک شخصیت محوری ندارد بلکه بر اساس منابع متعددی از حوزه دفاع مقدس نگاشته شده است.

قسمتی از متن کتاب

«سه پسرم شهید شده بودند. تنها برادرم برای اینکه من را مشوق جبهه رفتن بچههایم میدانست با من قهر بود. شوهرم کنار گور فرزندانم بود و من میان جمعیت. محرمی نداشتم که همراهیم کند. یاد حضرت زینب کبری(س) افتادم. عموی پیرم را دیدم، نه هیچ کس به بیکسی زینب(س) نبود. از او خواستم دستان لرزانش را در دو سویم بگیرد تا سر مزار بچههایم بروم. رسولم را که در کفن پیچیده بودند هفت هشت کیلو بیشتر نداشت. بعد از 45 روز در آفتاب داغ شلمچه ماندن جز این چه باقی میماند؟ تیمم کردم و رفتم داخل قبر.

بعد او را روی دستهایم گذاشتند تا در خاک بگذارمش. خودم اینطور میخواستم. یک لحظه رو به آسمان کردم. خدایا تو شاهدی. یاریم کردی تا شایسته پرورشش دهم، به پیشگاهت هدیه کردم. خودت ثابت قدمم بدار. به رسولم گفتم رسول جان، از خدا بخواه خنده را هیچ گاه از لبانم نگیرد. مبادا دشمن از چهره غمگینم شاد شود.»

«رفتیم ملاقات خصوصی با امام. از تک تکمان درباره خودمان، خانوادهمان و فرزندان شهیدمان پرسیدند. به من گفتند رهبر من شما هستی که چهارتا دختر و یک شوهر مریض داری، اما از تک پسرت گذشتهای.»

«نگاه پرباران» در 8 فصل در موضوعات «حضور زنان در جنگ»، «زنان در نخستین روزهای دفاع مقدس»، «آوارگی زنان در هشت سال جنگ»، «زنان در پشتیبانی از جنگ»، «همراهی زنان با مردان رزمنده»، «مادران و همسران شهدا»، «درگیری زنان با جنگ در شهرها» و «همسران جانبازان و مفقودان» تشکیل شده است.

«نگاه پرباران» به قلم «سعید زاهدی» و «سمیه شریفلو» در 168 صفحه و 3000 نسخه توسط نشر فاتحان و به کوشش خانه فرهنگ و هنر ساقیا منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار