محمدعلی کی‌نژاد:

معماری اسلامی نیازهای روحی و مادی انسان ها را تامین می‌کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درخشنده‌ترین پیام اسلام، صفا و آرامش و تناسب است و معماری اسلامی در انتقال این مفهوم بهترین رسانه است.
کد خبر: ۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹ - 01December 2013

معماری اسلامی نیازهای روحی و مادی انسان ها را تامین می‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی با عنوان "از نظریه تا کاربرد در دنیای معاصر" در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

در ابتدای این همایش دکتر محمدعلی کینژاد رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت هفته بسیج گفت: معماری و شهرسازی اسلامی از هنرهای تزئینی که در دورن بنا استفاده می شود تا احداث بزرگترین بناها بر اساس معیارهای مذهبی اهمیت و اعتبار ویژهای به شهرهای مختلف جمهوری اسلامی ایران داده است.

وی افزود: به برکت وجود جمهوری اسلامی در ایران عزیز تحقیق و آموزش در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی در عالیترین سطوح دانشگاهی در حال پیگیری و گسترش است و البته لازم به ذکر است که دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این زمینه پیشرو وآغاز کننده راه بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معماری اسلامی ساختاری جهانی و فراتر از زمان و مکان دارد .معماری اسلامی هماهنگ و همگون با محیط زیست و اقلیم ایران شکل گرفته و طوری بنا نهاده شده که امنیت و آسایش را به شهروندان خود هدیه می کند، معماری اسلامی  نیازهای روحی و مادی انسان ها را تامین میکند.

وی افزود: در بسیاری از نقاط دنیا هنرهایی وجود دارند که کاملا انتزاعی هستند و ارتباط چندانی با مخاطب برقرار نمی کنند اما هنر اسلامی این خصوصیت را دارند که با زندگی مردم عجین هستند و در تمام وجوه زندگی مردم ریشه دوانده اند.

دکتر کی نژاد ادامه داد: پرداختن به معماری اسلامی بسیار حائز اهمیت است. هیچ هنری به اندازه معماری نمی تواند درانتقال پیام الهی به مخاطب موفق عمل کند. درخشندهترین پیام اسلام، صفا و آرامش و تناسب و نزدیکی به "مطلق زیبا" است و معماری اسلامی در انتقال این مفهوم بهترین رسانه است.

عضو ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: تدوین سند معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور رسالتی است بر دوش همه نخبگان که باید از این محفلها و همایشهای علمی شروع و با مجاهدتی که در این راه صورت می گیرد عملی و اجراء شود.

وی افزود: متاسفانه به خاطر غفلت های صورت گرفته معماری وارداتی حجم بسیار زیادی از معماری ما را به اشغال خود در آورده وبا تحمیل  بینش و باطن نهفته در درون خود به روح و ذهن ما هویت ایرانی و اسلامی ما را مورد تهاجم و تخریب قرار داده است. تنها راه مبارزه با این تهاج بازگشت به معماری اصیل ایرانی اسلامی و استفاده از الگوهای آن است. از همه مسئولان می خواهم که تدوین الگوی معماری و شهر سازی ایرانی اسلامی را جدی بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار