مشاور گردشگری مذهبی میراث فرهنگی فارس بیان کرد:

ضرورت استفاده از اماکن متبرکه برای گسترش گردشگری مذهبی

مشاور گردشگری مذهبی میراث فرهنگی فارس گفت: استان فارس در زمینه مذهبی، بیشترین تعداد امامزاده را دارد و از این مقوله می‌توان در گسترش گردشگری مذهبی استفاده کرد.
کد خبر: ۷۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳ - 09March 2016

ضرورت استفاده از اماکن متبرکه برای گسترش گردشگری مذهبی

حجت الاسلام غلامحسین نیازی مشاور گردشگری مذهبی میراث فرهنگی فارس در گفت و گو با دفاع پرس با بیان این که مقوله توریسم و گردشگری ریشه در ادیان و اسلام دارد، اظهار داشت: گردشگری را می توانیم به شکل دینی و بومی و ملی طراحی کنیم و جذب گردشگر داشته باشیم.

وی با بیان این که استان فارس در زمینه مذهبی، بیشترین تعداد امامزاده را دارد که این امامزاده ها برای مسلمانان هستند، خاطرنشان کرد: اما ما کلیساهایی هم داریم که خود می تواند جذب گردشگر داشته باشد .

به عقیده نیازی تا کنون برای گردشگری مذهبی برنامه نداشته ایم. گرچه این فقط وظیفه میراث فرهنگی و گردشگری نیست و همه باید دست به دست هم دهند تا با برنامه های متنوع و برای گروه های سنی مختلف با هزینه کم، گردشگری مذهبی را تعریف و هدفمند کنیم.

مشاور گردشگری مذهبی میراث فرهنگی فارس گفت: در زیرگروه بخش گردشگری مذهبی، امامزاده ها و مساجد و اماکن مذهبی و قبور علما را داریم. بخشی هم که می تواند زیرگروه گردشگری مذهبی باشد، قطعا گردشگری دفاع مقدس است.

نیازی با تأکید بر این که بسیاری از مقبره ها و قبور مطهر شهدا و سرداران را می توان به موزه تبدیل کرد ادامه داد: حتی در کنار دارالرحمه شیراز نیاز است که موزه شهدا داشته باشیم تا جوانی که اسم سرداری را میبیند، بداند که این شهید که بوده است. گرچه سپاه فجر موزه سرداران شهید را دارد، اما برای استان فارس کم است.

وی متذکر شد: نباید در این نوع موزه ها فقط سختی های جنگ را نشان داد. زیبایی ها و قشنگی های جنگ را هم باید به نمایش گذاشت. باید نشان داد که مثلا فلان فرد اگر شهید شده الان فرزندش دکتر است، مهندس است، و یا از شیطنت ها و شوخی های رزمندگان در جبهه ها هم گفت.

مشاور گردشگری مذهبی میراث فرهنگی فارس با بیان این که باید برای سرگرمی حلال و عبرت گیری از این موزه استفاده شود، افزود: ما برای عدم فراموشی جنگ و مردان بزرگ باید این کار را بکنیم. مظلومیت بچه های جنگ باید در این موزه ها به نمایش گذاشته شود.

نیازی تصریح کرد: در زمینه گردشگری مذهبی، نمادسازی قرآنی می توانیم داشته باشیم و نمادهای آیات قرآن را نشان دهیم. اگر در این زمینه ها بتوانیم کار کنیم، هم درآمدزایی برای استان دارد و هم خود را به دنیا می شناسانیم.

*کتاب ها و نمایشگاه های دفاع مقدس

به عقیده وی ورود کتاب های الکترونیک، شبکه های مجازی، و پیشرفت در عرصه اینترنت، توقع مردم را در نشر کتاب و نیز نمایشگاه های مرتبط با کتاب و نشر بالا برده و مردم خواستار تنوع در این گونه نمایشگاه ها هستند. گرچه مردم باز هم همچنان استقبال می کنند.

مشاور گردشگری مذهبی میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: نمایشگاه کتاب وقتی پویا و اثرگذار می شود که مردم باشند، یعنی این کشش را داشته باشد که مردم جذب شوند. اما مردم هم باید علاقه مند به کتاب باشند، چرا که تا زمانی که اقشار مختلف مردم نیاز به کتاب را احساس نکنند، بزرگ ترین و زیباترین و متنوع ترین نمایشگاه ها هم برگزار شود، طبعا رونق خاصی ندارد. در جامعه کنونی ما هم کتاب در سبد خرید مردم آن جایگاه ویژه را ندارد.

وی تأکید کرد: من خودم از افرادی هستم که کتاب های دفاع مقدس را می خوانم و می دانم در سال های اخیر کتاب های خوبی نوشته شده، به ویژه کتاب هایی که واقعیت جنگ را منعکس می کند و کتاب هایی که حقیقت جنگ را در قالب داستان بیان می کند، مثلا "کمانی برای آرش" راجع به سردار شهید هاشم اعتمادی، یا "تپه جاویدی و راز اشلو"، "نورالدین، پسر ایران"، "دا"، این ها کتاب هایی هستند که حقیقت جنگ را داستان گونه نوشته اند و درواقع سرگذشت نامه است که این گونه کتاب ها می تواند اثرگذار باشد.

وی بیان کرد: باید در ارتباط با فرهنگ دفاع مقدس و جنگ، کتاب های کوچک زیبا نوشته شود. در واقع کتاب های چند دقیقه ای. تعدادی تا کنون کار شده و اگر با اخلاص هم کار شود، قطعا اثرگذار است. ضمن این که باید به کتاب ها تنوع دهیم. مثلا ما معمولا کتاب افراد معروف و سرداران جنگ را می نویسیم.

        

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار