به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، همایش «الگوسازی مقاومت ایمانی در کتاب کودک و نوجوان» با حضور سرهنگ «حمید حیدری» رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج پژوهشهای دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، «مهدی فیاضی» مدیرعامل مؤسسه فرهنگی بینالمللی الهدی، «هانی ایرانمنش» مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی و «محمود حدادی» دبیر علمی نشست صبح امروز (دوشنبه) در ساختمان پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد.
باید فرهنگ خودباوری را به نسلهای بعد هم منتقل کنیم
سرهنگ «حمید حیدری» رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج پژوهشهای دفاع مقدس اظهار داشت: ما باید توجه جدی به نوجوانانی که دفاع مقدس را ندیدهاند داشت باشیم. مطالبه رهبری نیز این است که نسخه رفع مشکلات ما تأسی به دوران دفاع مقدس باشد. اینکه ما از حداقلها در دوران دفاع مقدس به اقتدار نظامی رسیدهایم نشان از خودباوری ما دارد که این امر باید در جامعه نهادینه شود.
وی گفت: باید این باور را به نسلهای بعد منتقل کنیم و به وقوع پیوستن خودباوری را احساس کنیم. اگر ما به این باور برسیم، میتوانیم جوانان هدفمندی را برای نسل آینده تربیت کنیم.
باید جهانی فکر کنیم
«مهدی فیاضی» مدیرعامل مؤسسه فرهنگی بینالمللی الهدی اظهار داشت: باید دقت کنیم الگوسازی که در ایران انجام میشود، باید در خارج از مرزها نیز مورد توجه قرار بگیرد. اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی را بسازیم، مراکز فرهنگی مرتبط در ایران مانند بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... باید بهصورت جهانی فکر کنند.
وی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وظیفه تولید فرهنگ ندارد؛ بلکه این سازمان وظیفه انتقال فرهنگ را برعهده دارد و وظیفه تولید فرهنگ برعهده اصحاب فرهنگ است. باید بخواهیم فرامتن، کلان حرکت کنیم.
نظام تربیتی نوجوان پیشران
در ادامه «هانی ایرانمنش» مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی با توضیح در مورد نوجوان پیشران اظهار داشت: نظام تربیتی باید مبتنی بر اندیشههای تربیتی رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.
وی با اشاره به اینکه ما دستگاهها و نظامهای تربیتی متعددی داریم، افزود: مهمترین ویژگی نظام تربیتی این است که بر تعلیم نوجوان پیشران بر تلاش تأکید داشته باشد؛ نظام تربیتی مربی ـ متربی نیز که شامل طرحهای صالحین و... است باید مد نظر قرار بگیرد.
ایران منش با اشاره به نظام تربیتی متمایز نوجوان پیشران که مبتنی بر اندیشه تربیتی مقام معظم رهبری است، افزود: این نظام تربیتی شامل مسئولیتپذیری، تربیت در میدان، نقشآفرینی، پیشرانی، آزادی و اراده و تفکر، تربیت جمعی و تشکیلاتی و... تربیت در مبارزه است.
وی گفت: مقام مربی و مربیگری در نظام تربیتی نوجوان پیشران شامل تحول در نقش مربی و تحول فناوریهای تربیتی مانند گفتوگو بهجای گفتار است و این نظام تربیتی در مقام نهاد و ستاد تربیتی یا اجتماعی یا فرهنگی قرار دارد و عبارت از جدی گرفتن نقشآفرینی نوجوان در مسائل حکمرانی و مسائل اجتماعی است.
ایرانمنش اظهار داشت: تربیت انسان انقلابی یا سه ساحتی بسیار مهم است که نخستین مورد آن ساحت و مسئولیت محلی است که نقش نوجوانان در ایجاد فعالیتهای محلی مهم است؛ دومین مورد آن، ساحت ملی و نقش نوجوانان در پیشرفت کشور است و سومین ساحت، ساحت جهانی و نقشآفرینی در نظم نوین جهانی و مقاومت است.
انتهای پیام/ ۱۱۸