آیت‌الله سبحانی:

گسترش اسلام در عرصه بین‌الملل نیازمند تهیه محتوا و تربیت مبلغ است

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه اسلام دینی جهانی است گفت: گسترش اسلام در عرصه بین‌الملل نیازمند تهیه محتوا و تربیت مبلغ است.
کد خبر: ۷۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ - 03March 2016

گسترش اسلام در عرصه بین‌الملل نیازمند تهیه محتوا و تربیت مبلغ است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیتالله سبحانی صبح امروز در همایش حوزه و عرصه بینالملل که در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد اظهار داشت: اسلام آئینی جهانی و آئین خاتم است.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه بحث این است که آئین اسلام اقلیمی بوده یا برای همه اقالیم است افزود: آئین اسلام آئین اقلیمی نبوده و جهانی است، حال اینکه آئین خاتم باشد یا نباشد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه برخی در نوشتههای میخواهند بگویند آئین اسلام اقلیمی بوده و تنها برای جزیره العرب است گفت: مساله نیاز به تحلیل دارد تا بتوانیم ماهیت اسلام جهانی و یا اقلیمی است و  از چند راه میتوان مسئله را پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه ماهیت اسلام باید تجزیه و تحلیل شود تا بفهمیم این آئین تنها مختص یک اقلیم است یا خیر خاطر نشان کرد: مسائل اخلاقی اسلام نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، به طور مثال باید دید آیات سوره حجرات جنبه اقلیمی دارد یا اخلاق جهانی است.

آیتالله سبحانی با اشاره به قوانین اسلام در جهاد و نکاح گفت: طبیعت این آیات جهانی است مانند انسانی بیطرف باید مسائل را از دیدگاه خود اسلام بررسی کرد و دید معارف و احکام و اخلاق چه جنبهای دارد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مسائل اسلام فطری است گفت: آنچه بر اساس فطرت است و با آن تطابق دارد نمیتواند اقلیمی باشد و قطعا جنبه جهانی دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه راه دیگر برای اثبات جهانی بودن اسلام این است که باید دید خطابهایی که در قرآن وجود دارد چگونه است تصریح کرد: قرآن دارای آیات بسیاری است که پیامبر اکرم (ص) را رسول ناس میداند و مخصوص به عرب و یا عجم نیست.

وی با بیان اینکه عمل و نامههای پنجگانه پیامبر اکرم(ص) نیز اثبات میکند اسلام دین جهانی است گفت: برای این آئین جهانی پیامبر(ص) باید دید مبلغ تربیت کردهایم که بتواند به غرب برود و آداب و محتوا را به خوبی بداند یا خیر.

آیتالله سبحانی با اشاره به اینکه باید بدانیم مبلغ برای ترویج دین در مناطق دیگر باید محتوا را چگونه بگوید خاطر نشان کرد: در بخش بینالملل حوزه اتاقهای فکری خاصی وجود داشته باشد که اول محتوا آماده شده و سپس مبلغ را تربیت کرد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه گاهی یک شخص میتواند یک کشور را متحول کند افزود: ما نتوانستیم هنوز اقدامی انجام دهیم، باید بخشی از حوزه انتخاب شود، هر شخصی لیاقت این کار را ندارد، خدا انسانها را با ویژگیهای مختلف خلق کرده باید این ویژگیها را بشناسیم و بر اساس آن طلبه را تربیت کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه باید افراد را تربیت کرد گفت: از شورای مدیریت حوزه به دلیل تاسیس معاونت بینالملل تشکر میکنم زیرا شاهد اقداماتی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید از بزرگان در این زمینه الگو گرفته شود خاطر نشان کرد: اشخاصی مانند آیتالله بروجردی در این زمینه اقدامات بسیاری داشتند که باید مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار