به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، مراسم افتتاحیه دومین همایش علمی هیأت و آئینهای مذهبی با موضوع روایت اجتماعی هیأت به همت مرکز تخصصی احیای امر و اندیشکده هیأت در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

هیأت صرفاً برگزاری جلسه نیست
در ابتدا، حجتالاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکلهای دینی در سخنانی اظهار داشت: هیأت صرفاً به برگزاری جلسه نیست بلکه ظرفیتی برای حرکت ایجاد کردن است. صرفاً کنار هم نشستن، توسل به اهل بیت و ... کافی نیست و این جلسات میتواند احیای امر اهل بیت باشد و گرهگشایی کند.
وی افزود: در حوادث بزرگ تاریخ هیأت نقش بیبدیل داشته است و این موضوعات را پژوهشگران و دانشگاهیان میتوانند بررسی کنند. این سرمایهها از بزرگان به ما رسیده است. در دورههایی با سختی این مجالس برگزار شد و امروز به ما رسیده است. در آینده هم از ما سوال خواهد شد که با این گنجینه و ظرفیت چه کردید.
افراد به هیأت میآیند تا منیت خود را کنار بگذارند
در ادامه، حجتالاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی دومین همایش علمی هیأت و آئینهای مذهبی اظهارداشت: در جهان امروز و دنیای مدرن، هیأت به معنای سنت و میراث تاریخی متفرد است، زیرا تداوم یافته است. اولاً استمرار تاریخی ما در هیأت یک نقطه کانونی بوده است. ما نهاد علم و عالم را داریم، اما هیچ کدام بدون دیگری کارکرد ندارد. دوماً هیأت ارتباط نزدیکی با فرهنگ دارد که در کانون آن توجه به امر مقدس شکل گرفته است.
وی گفت: هیأت معادل کمتر دارد یا حتی میتوان گفت ندارد. بچه بعد از تولد اولین حوزه انتقال فرهنگ را در خانواده دارد. بعد وارد مدرسه و جامعه میشود. هیأت هم یکی از نهادهای اولیه حضور بچه است. هیأت با مسجد پیوند خورده است، اما لزوماً باهم نیست. محور انسجام هیأت، امر الهی است.
پارسانیا با اشاره به اینکه پیامدهای هیأت در موضوعات خیرات اجتماعی، رسیدن به محله و مواسات ظرفیتهایی دارد که نشان میدهد ظرفیت بالایی دارد گفت: افراد به هیأت برای کنار گذاشتن منیت میآید. روزی افراد برای رفتن به جهاد به هیأت میآمدند.
دبیر علمی دومین همایش علمی هیأت و آئینهای مذهبی با بیان اینکه تجمع علمی برای پرداختن به موضوع هیأت ویژگی مهم این همایش است گفت: این میراث برای بقای خود نیازمند رویکرد معرفتی است.
سنگر به معنی دفاع، توصیف خوبی برای هیأت نیست
سپس حجتالاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهارداشت: سال اول این همایش تصویر اولیه را در ذهن محکم کرد که در این حوزه خیلی جای کار داریم و تاکنون کم کار کردیم. این امر بزرگ باید با رویکردهای پژوهشی مختلف پرداخته شود.
وی افزود: هیأت پدیدهای است که تفاوتهای اساسی با دیگر بسترها دارد. هیأت امری است که از آثار و نتایج آن شاید بتوانیم حدس بزنیم که چه جایگاهی دارد. سونامیهای عجیب اثرات این پدیده است.
قمی با بیان اینکه پژوهشهایی که به توصیف بسنده نکند و سیاست و سمت و سو ارائه کند، بیشتر به کار ما میآید گفت: رخ دادن کار پژوهشی و جدی در هیأت نیازمند است و اقل کار است. وظیفه ما این است که بستر فراهم کنیم تا اندیشمندان و پژوهشگران روی این موضوع کار کنند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اگر سنگر تداعی دفاع و انفعال دارد کلمه خوبی برای توصیف هیأت با آن نیست. آثار اجتماعات حول مودت اهل بیت نیازمند تعقل است. اگر ما برای دفاع در این تجمعات شرکت کنیم خطاست.
وی گفت: فتوحات حتی نظامی را ما الهام از حرکت سیدالشهداء داریم. اگر سنگر تداعی دفاع دارد مناسب نیست، زیرا به قول جوانان بهترین دفاع، حمله است. مکتب اهل بیت و سیدالشهداء میتواند چارهساز مشکل باشد که امروز بستر آن روی زمین، هیأت است.
قمی با طرح این سوال که صنفی یا سنی شدن هیأت آیا خوب است گفت: باید بتوانیم به اساس تعالیم اهل بیت بپردازیم و در مسیر این مکتب به جنگ امروز برویم. اگر امروز رهبر انقلاب هیأت را کانون، مرکز و پایگاه جهادتبیین خطاب کردند، کسی را مطالبه میکنند که مهاجم باشد و این ظرفیت در هیأت است. پاسخ به این سوالات به کار ما میآید تا با پرداختن به این موضوعات، ظرفیت بهتری را به کار گیریم. معاینه خوب لازمه تجویز دقیق است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیأت را مردم برگزار میکنند. از دست مردم خارج کردن هیأت خطاست و جدا هم نمیشود. کسانی که خادم مکاتب اهل بیت و هیأت هستند، باید سوگیری و سیاستگذاری مشخص کنند. عواید این رویکرد برای سازمان هیأت و سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود.
انتهای پیام/ 121