بررسی تحولات ایران و جهان در یک کتاب؛

علی دارابی «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» را منتشر کرد

کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی»؛ جدیدترین اثر دکتر علی دارابی توسط انتشارات امیر کبیر منتشر شد.
کد خبر: ۷۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳ - 06March 2016

علی دارابی «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» را منتشر کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی»، جدیدترین  اثر دکتر علی دارابی قائم مقام سابق سازمان صدا و سیما توسط انتشارات امیر کبیر منتشر شد. این کتاب در ٣٦٨ صفحه، ٧ فصل و ٣ ضمیمه به زیور طبع آراسته شده است.

به لحاظ سازماندهی، کتاب  حاضر مشتمل بر یک دیباچه و ٧ فصل که هر کدام دارای چندین بخش بوده و نیز نتیجه گیری، فهرست منابع و مأخذ و ضمایم مورد استفاده در پژوهش میباشد. فصل اول: به بیان مفاهیم، ادبیات و کلیات آینده نگری و آینده پژوهی اختصاص دارد.

در فصل دوم: به اهمیت و جایگاه آینده پژوهی در جهان بینی اسلامی با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پرداخته میشود.

فصل سوم: به بررسی تحولات جهان در ٣٠ تا ٥٠ سال پیش رو و تاثیرات آن بر جامعه ایرانی تمرکز دارد.

در فصل چهارم: چرایی پیدایش، دستاوردها و چالشهای انقلاب اسلامی مورد واکاوی قرار میگیرد. فصل پنجم: به مبحث ارتباطات و رسانهها اختصاص دارد، در این فصل به کار ویژه و نقشهای مهم رسانهها و ابعاد مختلف عصر رسانه توجه شده و با تمحض بحث در حوزه رادیو و تلویزیون به اهمیت و نقش رسانه ملی در آینده تحولات ایران و جهان پرداخته شده است.

حوزه فرهنگ و جامعه و مباحث بنیادین آن مبحث فصل ششم را تشکیل میدهد. جنگ نرم، عرفانهای انحرافی، خلقیات ما ایرانیان، مسائل مربوط به جمعیت، آسیبهای اجتماعی، تولید علم و ... از موضوعاتی مورد بحث در این فصل بشمار میآیند و بالاخره فصل هفتم: به بحث سیاست و بازنمودهای داخلی و خارجی آن اختصاص دارد و در خاتمه جمع بندی و رهیافت های پژوهشی ارائه شده است.

پایان بخش کتاب ٣ ضمیمه میباشد که یکی از آنها اختصاص دارد به مهم ترین مسائل کنونی و آینده ایران مبتنی بر اقتراح و پرسش از صاحبنظران و در در ضمیمه دیگر از واژگان و اصطلاحات بنیادی و نیز فرهنگ اسامی صاحبنظرانی که درکتاب از آن ها نام برده شده صحبت به میان آمده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار