با یاران خراسانی/ 3

پیامد مکتوب نشدن خاطرات دفاع مقدس، مغفول ماندن عاشورای امام خمینی(ره)

سردار خضرایی مسئول باغ‌موزه دفاع مقدس گفت: ما باید توجه داشته باشیم که تمام لحظات ما در دفاع مقدس با شهدای والامقام عجین شده بود که اگر خاطرات و وقایع آن دوران به‌صورت مکتوب تدوین نشود بخش بزرگی از انقلاب اسلامی و عاشورای امام خمینی(ره) مغفول خواهد ماند.
کد خبر: ۷۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ - 07March 2016

پیامد مکتوب نشدن خاطرات دفاع مقدس، مغفول ماندن عاشورای امام خمینی(ره)

به گزارش دفاع پرس از مشهد، سردار جواد خضرایی از فرماندهان خراسانی دفاع مقدس و مسئول باغموزه دفاع مقدس در جمع فرماندهان استانهای خراسانرضوی، شمالی و جنوبی با ابراز خوشحالی فراوان از اینکه بار دیگر با دوستان و همرزمان خود بعد از گذشت دو دهه از پایان جنگ در مقتل شهدا دیدار کرده است اظهار داشت: نقش یگانهای خراسان در دفاع مقدس ضعیف ارائه شده است و یا به طور عمیق به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: اما خوشبختانه به یمن حضور همرزمانمان در ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی کارهای بزرگی در شرف انجام است و یا در حال برنامهریزی است.

خضرایی یادآور شد: مجموعه اقداماتی هستند که انجام آنها هم میتواند به جمعآوری تاریخچه عملکرد یگانهای خراسان در دفاع مقدس کمک کند که خود عمل خیر محسوب میشود و هم اینکه به آن سرعت میدهد. یکی از این اقدامات بازخوانی عملیاتهای آن دوران با حضور جمع گستردهای از فرماندهان و دوستانی است که در آن شرکت داشتند و الحمدالله امروز اولین جلسه این بازخوانی به عنوان اولین گام برداشته شده است. ما باید نکات گرانبها از نقش یگانهای خراسان را با اطلاعات شما فرماندهان تطبیق دهیم.      

مسئول باغموزه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: من خیلی وقتها وقتی با پیشکسوتان دفاع مقدس صحبت میکنم از خاطرات دفاع مقدس یاد میکنند اما چون خودشان در صحنه دفاع بودند شاید احساس نکنند که این خاطرات برای آینده چقدر مؤثر است؟ و چقدر میتواند از لحاظ فرهنگی و تربیتی راهگشای نسل بعدی باشد؟ آنها از این خاطرات به عنوان یک توفیق و مجاهدت یاد میکنند.

وی تصریح کرد: حفظ وحدت ملی در سایه ایجاد شرایط مناسب برای حکومتها است و حکومتها برای رسیدن به این هدف اگر در تاریخ خود حماسهای داشته باشند از آن نام خواهند برد. 

فرمانده خراسانی دفاع مقدس ادامه داد: در بازخوانی عملیاتها صرفاً مهم نیست که به مسئله جنگ پرداخته شود و آن را مورد بررسی قرار دهیم. شاید اینگونه عملکرد در سایر جنگها نیز وجود داشته باشد و همین مبنا بررسی کمی جنگها خواهد بود. دفاع مقدس تنها جنگی بود که معنویت و اخلاق در آن رشد کرده بود. دفاع مقدس ملت کشورمان هم باید از نظر کمی و هم باید از نظر کیفی رفتارها و واقعیتهای آن دوران مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرد. این نیاز لازمه همت جمعی است که خوشبختانه با این سفر گام مهم و بزرگی برداشته شده است.

خضرایی یادآور شد: اگر ماهیت جنگ ما به لحاظ نظری مورد بررسی قرار نگیرد طبعاً نسل آتی و چهبسا نسل امروز نمیتواند از برکات دفاع مقدس بهرهمند شود.

وی در پایان تأکید کرد: شاید در ابتدا برای همرزمانمان سخت باشد اما آنها باید با بهره گرفتن از این فرصتهایی که پیش میآید و با دوستان و همرزمان خود دیدار میکنند حرکت جدیدی را شروع کنند و آن این است که خاطرات و وقایع جنگ را علنی کرده و آنهارا بازگو کنند. ما باید توجه داشته باشیم که تمام لحظات ما در آن دوران با شهدای والامقام عجین شده بود که اگر خاطرات و واقع آن دوران بهصورت مکتوب تدوین نشود بخش بزرگی از انقلاب اسلامی و عاشورای امام خمینی(ره) مغفول خواهد ماند. همچنین شما فرماندهان دفاع مقدس باید در جلسات بازخوانی عملیاتها که در ادارات کل حفظ آثار استانهای خود برگزار میشود حضور داشته باشید تا به وسیله این جلسات اطلاعات مربوط به عملیاتهای یگان خود و همچنین زوایای نامعلوم آن مشخص و گردآوری شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار