با یاران خراسانی/

محمدباقر قالیباف در جمع فرماندهان خراسانی از ناگفته‌های عملیات والفجر 8 گفت

محمدباقر قالیباف با حضور در منطقه عملیاتی اروندکنار و یادمان شهدای عملیات والفجر 8 از ناگفته‌های این عملیات گفت.
کد خبر: ۷۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ - 08March 2016

محمدباقر قالیباف در جمع فرماندهان خراسانی از ناگفته‌های عملیات والفجر 8 گفت

به گزارش دفاع پرس از مشهد، فرماندهان و پیشکسوتان خراسانی دفاع مقدس با حضور در یادمان عملیات والفجر 8 یاد و خاطره این عملیات سرنوشتساز و شهدای مربوط به آن را گرامیداشتند.

محمدباقر قالیباف با حضور در این یادمان گفت: امروز برای همه ما جاماندگان از شهدا توفیقی بود که در این مکان جمع شویم و خدا را شاکریم که فرصت این را پیدا کردیم که با گذشت 30 سال از 20 بهمن 1364 که این عملیات به وقوع پیوست دوباره در محلی که رزمندگان لشکرهای 5 نصر و 21 امام رضا(ع) وارد عمل شدند گرد هم بیاییم.

وی در ادامه با اشاره به دشواری و سخت بودن مراحل طراحی عملیات والفجر 8 اظهار داشت: اگر به آب نگاه کنید متوجه خواهید شد که آب در حال جذر است و شتاب آن چند برابر به سمت دریا است حال آنکه دو سه ساعت دیگر آب حالت مد پیدا میکند و جریان آب دو جهت میشود و این رفت و برگشت آب شرایط خاصی را به وجود میآورد.

قالیباف افزود: برای ما نه در زمان مد و نه در زمان جذر امکان عبور از اروند بود. ما باید زمانی را انتخاب میکردیم که جز و مد برآیند نیروهایش به صفر برسد این از لحاظ زمانی، این مهم باید مد نظر میبود. از لحاظ نیروی انسانی نیز باید عملیات در همین فصل انجام میشد تا بتوان برای این عملیات نیروهای لازم را تأمین کرد. همچنین شب عملیات باید شبی در نظر گرفته میشد که ماه تا حدودی کامل باشد و مهتاب هم بهگونهای باشد که آب در حال مد باشد و در عین حالی که هوا مهتاب است نور مهتاب نباید بهگونهای باشد که دشمن متوجه تحرکات نیروها بشود. برای این کار، چند ماه یک سری نیروهای متخصص به دنبال تعیین وقت مناسب برای این عملیات بودند که در نهایت از سوی قرارگاه 20 بهمن اعلام شد.

فرمانده لشکر 5 نصر در ادامه گفت: شب عملیات والفجر8 شب خاصی بود سه گردان که فرماندهی آنها را شهیدان شجیعی و فاضلالحسینی و همچنین رئوف بر عهده داشتند را تا رده دسته خودم توجیه کردم و نیروهای غواص خطشکن و موج اول را که شهیدان خاکشور و گریوانی فرماندهی میکردند را هم توجیه کردم.

وی خاطرنشان کرد: ما تصورمان این بود که آن شب شهید زیادی بدهیم اما ما در آن شب فقط یک شهید دادیم و آنهم شهید بنفشه بود که در درگیری به شهادت نرسید بلکه در پاکسازی خط شهید شد.

قالیباف یادآور شد: ما در شب عملیات سه کار را باید به نتیجه میرساندیم اول شکستن خط، دوم رسیدن شهید فاضلالحسینی و نیروهای گردانش به جاده آنتی و تصرف آن و بستن جاده فاو- البهار و سوم انتقال ادوات مهندسی جهت احداث خاکریز تا زمانی که آب در حال مد است که مسئولیت این کار را شهید والامقام شهید صادق جوادی بر عهده داشت. حساسترین نقطه عملیات والفجر 8 به خراسانیها واگذار شده بود. عملیات آغاز شد و خط شکسته شد. از عملیات هنوز نیم ساعت نگذشته بود که شهید سید حسین فاضلالحسینی رو بیسیم به من گفت حاج باقر من به جاده اسفالت رسیدم من به سید حسین گفتم شاید دشمن جاده را با بعضی مواد سیاه کرده است شما مطمئنی که به جاده آسفالت رسیدید. شهید فاضلالحسینی در جوابم گفت من با سرنیزه به زمین زدم و اطمینان دارم که به جاده رسیدیم با این حرف او من مطمئن شدم که آنها این مأموریت را بهخوبی به سرانجام رساندهاند.   

وی ادامه داد: من به آقا محسن بیسیم زدم و گفتم نیروها به جاده آسفالتی رسیدند، آقا محسن گفت امکان ندارد که شما به جاده رسیده باشید چون دیگر خطها هنوز درگیر هستند. من هم گفتم من بهترین فرمانده گردانم را برای این کار مأمور کردم و او هم به من اطمینان داده که مأموریت محوله را بهخوبی انج

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار