به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، برنامه «محفل» مجموعه پادکستهای قرآنی در مورد زندگی برخی از انبیاء الهی (علیهمالسلام) با هدف آشنایی عمیقتر مخاطبان با سیره پیامبران (علیهمالسلام) و درسآموزی از زندگی آنها تولید کرده است.
در این مجموعه پادکستها، حجتالاسلام و المسلمین «غلامرضا قاسمیان» استاد حوزه و دانشگاه به تحلیل و تفسیر آیات مرتبط با زندگی و رسالت انبیاء الهی (علیهمالسلام) پرداخته است و آیات قرآن نیز با نوای «حامد شاکرنژاد» قاری بینالمللی کشورمان تلاوت شدهاند.
این مجموعه پادکست که با عنوان «پادکست حضرت نوح (ع)» منتشر میشود، تبیین دقیق و علمی داستان حضرت نوح (ع) همراه با استنباط درسها و عبرتهای کاربردی برای زندگی امروز است که با زبانی ساده و قابل فهم ارائه شده است.
قسمت اول به مقدمهای بر داستان حضرت نوح (ع) اختصاص دارد و در قسمتهای بعدی، ابعاد مختلف این داستان قرآنی با نگاهی ژرف و کاربردی تشریح میشود.
پادکست با آیه ۹ سوره مبارکه «اسراء» «إِنَّ هذا القرآنَ یَهدِي لِلَّتي هِیَ أَقوَمُ وَ یُبَشِّرُ المُؤمنینَ الَّذینَ یَعمَلونَ الصّالحاتِ أَنَّ لَهُم أَجراً کَبیراً/ همانا این قرآن به استوارترین راه هدایت میکند و به مؤمنانی که کارهای شایسته انجام میدهند، بشارت میدهد که برایشان پاداش بزرگی است.» به تلاوت «حامد شاکرنژاد» قاری بینالمللی کشورمان آغاز میشود.
مشروح سخنان حجتالسلام و المسلمین قاسمیان در این پادکست به شرح زیر است:
«این پادکست در مورد حضرت نوح (علیهالسلام) است؛ پیغمبری اولواالعزم که نام ایشان «نوح» نبوده؛ بلکه «عبدالغفار» و «عبدالاعلی» بوده است؛ منتهی در روایات ما آمده است که نام ایشان «نوح» شده است به دلیل اینکه آمده است: «یَنوحُ عَلی قَومِهِ/ بر قوم خودش ناله میکرد» و سعادت قوم را با عجز و لابه از خداوند درخواست میکرد؛ البته هر پیامبری اینگونه است؛ کمااینکه متأسفانه یکی از چیزهایی که در مورد حضرت نوح نشان داده میشود، یک پیغمبر خشن و بیرحم است.
سلام بر حضرت نوح (ع) در قرآن، سلامی تک و ویژه است
حدود ۱۴۰ آیه در مورد حضرت نوح (علیهالسلام) در قرآن آمده است. جایگاه ویژهای که ایشان دارند اینگونه است که سلام بر حضرت نوح یک سلام ویژه است.
«سَلامٌ عَلی نوحٍ فِی العالَمین/ سلام بر نوح در جهانیان» (صافات/ ۷۹)
این سلام، سلامی تک و ویژه است. حضرت نوح (علیهالسلام) مقداری پیغمبر اولالزمانی و آخرالزمانی ما هستند و جریانات آخرالزمان هم به هم گره خورده و با هم مرتبط شدهاند. هم در روایات ما و هم در آیات قرآن مقداری اشاره به این قضیه داریم. حضرت نوح (علیهالسلام) منجی بودند. عالَم به نقطهای رسید که منتظر یک منجی بودند که این منجی حضرت نوح (علیهالسلام) بودند.
ما هم در زمانی قرار داریم که انشاءالله آخرالزمان است و وضعیت در دنیا دارد به گونهای پیش میرود که همه فهمیدهاند که نوح این عالَم بیاید. شاید سرّ اینکه حضرت نوح (علیهالسلام) مقداری در ادبیات و روایات ما به اهل بیت (علیهمالسلام) استناد داده شده و اینگونه دیده شدهاند، این باشد.
آمده است که «مَثَلُ أَهلِ بَیتي کَسَفینةِ نوح» مَثَل اهل بیت (علیهمالسلام) مانند کشتی حضرت نوح (علیهالسلام) است؛ «مَن رَکِبَها نَجا وَ مَن تَخَلَّفَ عَنها، هَلَکَ» کسی که سوار این کشتی میشود، نجات پیدا میکند و کسی که از این کشتی تخلف میکند، هلاک میشود.
در ادبیات ما هم بسیار در مورد حضرت نوح (علیهالسلام) آمده است: «ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکَند/ چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان، غم مخور» (حافظ)؛ «حافظ از دست مده صحبت این کشتی نوح/ ور نه طوفان حوادث ببرد بنیادت»
معلوم است که همه ما در حالت غرقیم و باید حواسمان جمع باشد که جزء آن دسته از مؤمنینی باشیم که میخواهند در کشتی نوح (علیهالسلام) سوار شوند.
حضرت نوح (ع) اولین پیغمبر صاحب شریعت بودند
وی در ادامه با طرح سؤال «جایگاه حضرت نوح (علیهالسلام) در بحث شریعت و دین کجاست؟»، گفت: ایشان در آیات قرآن بهعنوان یک پیغمبر اولواالعزم مطرح شدهاند و ما باید بدانیم که پیغمبر اولواالعزم چه کسی است!
«شَرَعَ لَکُم مِنَ الدِّینِ ما وَصَّی بِهِ نوحاً وَ الَّذي أَوحَینا إِلَیکَ وَ ما وَصَّینا بِهِ إِبراهیمَ وَ موسی وَ عیسی أَن أَقیموا الدّینَ وَ لا تَتَفَرَّقوا فیهِ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ما تَدعو هُم إِلَیهِ اللهُ یَجتَبِی إِلَیهِ مَن یَشاءُ وَ یَهدِي إِلَیهِ مَن یُنیبُ/ از (احکام) دین، آنچه را به نوح سفارش کرد، برای شما (نیز) مقرر داشت و آنچه بهسوی تو وحی کردیم و آنچه ابراهیم (ع)، موسی (ع) و عیسی (ع) را بدان سفارش کردیم، آن بود که دین را به پا دارید و در آن دچار تفرقه نشوید، آنچه مردم را بدان دعوت میکنی، بر مشرکان سنگین است. خداوند هرکه را بخواهد، بهسوی خویش برمیگزیند و هرکه را به درگاه او رو آورد، بهسوی خویش هدایت میکند.» (شوری/ ۱۳)
آمده است که تشریع دین از زمان حضرت نوح (علیهالسلام) آغاز شد؛ یعنی ایشان اولین پیغمبر صاحب شریعت بودند و این بدان معناست که بشر انگار در دوران طفولیت خود با مواعظ پیامبران زندگی کردند، اما رفتهرفته جوامع بزرگ شدند و احتیاج به شریعت پیدا شد. حضرت نوح (علیهالسلام) اولین پیغمبر اولواالعزم بودند.
یک ویژگی که در مورد حضرت نوح وجود دارد، این است که عمر خیلی طولانی کردند.
«وَ لَقَد أَرسَلنا نوحاً إِلی قَومِهِ فَلَبِثَ فیهِم أَلفَ سَنَةٍ إِلّا خَمسینَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطّوفانُ وَ هُم ظالِمون/ و بهراستی نوح (ع) را بهسوی قومش فرستادیم، پس در میان آنان، هزار سال به استثنای ۵۰ سال درنگ کرد، (ولی جز اندکی از مردم به سخن او گوش ندادند) پس طوفان (قهر خداوند) آنان را در حالی که ستمگر بودند، فراگرفت.» (عنکبوت/ ۱۴)
این آیه بیان میکند که حضرت نوح هزار منهای ۵۰ یعنی ۹۵۰ سال پیغمبری کرد. ایشان فقط ۹۵۰ سال پیغمبری کردند و عمر بسیار طولانی داشتند که خیلی طولانیتر از عمر زمان خودشان.
یکی از مسائلی که خیلی در مورد آن درگیریم و حضرت نوح (علیهالسلام) را با آن یاد میکنیم، کشتی نوح است؛ شما یک کشتی را فرض کنید که به چه بزرگی باید باشد! این، یک کشتی عجیب و غریب است و هم در سوره مبارکه «هود» و هم در سوره مبارکه «مؤمنون» آمده است که از هر حیوان و موجودی یک زوج در این کشتی بگذار و خانوادهات را هم بهجز کسانی که عذاب بر آنها نازل شده است، بیاور و افرادی هم که ایمان آوردهاند، باید وارد کشتی شوند.
عرض و طول این کشتی باید آنگونهای بزرگ باشد که یک جفت از همه موجودات در آن جا شوند. این کشتی طوری که در قرآن آمده است، کشتی بسیار بزرگی بود که روی موجهایی که به اندازه کوه بودند، میرفت.
نکته دیگر، این است که طوفانی که برای عذاب قوم حضرت نوح (علیهالسلام) نازل شد، یک طوفان معمولی نبود؛ بلکه طوفان بیسابقهای بود و شما میبینید که آبها برای یک امر جهانی به این سَبک از آسمان بهسمت زمین و برعکس میآیند؛ به صورتی که اینها به هم پیوستند و تمام این زمین را آب گرفت.
اگر حضرت نوح (ع) را قبول دارید، پیامبران دیگر را هم قبول میکنید
اگر ما در مورد حضرت نوح (علیهالسلام) میگوییم که ایشان یکی از برترین انبیاء اولواالعزم هستند، مبنای قرآنی دارد. همه پیامبران (علیهمالسلام) یکی نبودند.
میخواهیم در این مجموعه پادکست کمی در مورد حضرت نوح (علیهالسلام) و اولین پیغمبر اولواالعزم صحبت کنیم که در اهداف آخرالزمانی مهدوی شرکت کردهاند و خودشان هم منجی بودند. اگر این پیامبر را قبول کردید، همه سلسله پیامبران را قبول میکنید، اما اگر این پیغمبر را تکذیب کردید، همه این سلسله را تکذیب کردهاید.
«کَذَّبَت قَومُ نوحٍ المُرسَلینَ/ قوم نوح (ع) پیامبران (ع) را تکذیب کردند» (شعراء/ ۱۰۵)
قوم حضرت نوح (علیهالسلام) فقط ایشان را تکذیب نکردند؛ بلکه همه پیامبران را تکذیب کردند با آنکه فقط یک پیامبر را دیدند.»
این پادکست را در زیر بشنوید:
انتهای پیام/ 118