سردار جوانی در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

دانشجویان ما به تعهد انقلابی خود وفا کردند

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: مطالبه‌گری دانشجویی اگر خوب هدایت شود می‌تواند تامین کننده بسیاری از مطالبات اجتماعی باشد.
کد خبر: ۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳ - 05December 2013

دانشجویان ما به تعهد انقلابی خود وفا کردند

سردار "یدالله جوانی" مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به 16 آذر، روز دانشجو درباره ویژگیهای دانشجوی عدالتخواه اظهار داشت:  در سراسر دنیا جوانان در جنبشهای دانشجویی نقش محوری دارند و آزادیخواهی، عدالتطلبی، طرفداری از حق و حمایت از امنیت ملی کشور از ویژگیهای جوانان است. به طبع در کشورما نیز حرکتهای دانشجویی از زمان تاسیس دانشگاه توسط رضاخان همیشه یک جریان مبارزهگرا بوده که در راستای با مبارزه با استکبار خارجی، نفوذ بیگانه و استبداد داخلی نقش پر رنگی داشته است.

وی ضمن مهم خواندن نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب تصریح کرد: دانشجویان ما در مبارزات ملت ایران علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی در آستانه انقلاب اسلامی نقش محوری داشتند، خصوصا دانشگاه تهران کانون مبارزه علیه رژیم ستمشاهی بود. اتفاقات قبل از انقلاب  به گونهای بود که ما شاهد مبارزه دانشجوها با نفوذ بیگانه در کشور و حوادثی که در 16 آذر اتفاق افتاد بودیم و این تاثیرگذاری دانشجویان موجب شد که روز 16 آذر در کشورمان به عنوان روز دانشجو نامگذاری شود.

* قشر دانشجو مطالبهگر است

جوانی در ادامه افزود: در مجموع میتوان گفت که قشر دانشجو از ابتدا یک قشر مطالبهگر در جامعه بوده است که این خصوصیت برمیگردد به خصلت دانشجو؛ این مطالبهگری اگر خوب هدایت شود و در راستای منافع ملی باشد میتواند تامین کننده بسیاری از مطالبات اجتماعی شود.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار کرد: امروز در کشورمان شرایطی وجود دارد که دانشجویان ما میتوانند نقش بسیار مؤثری در پیشبرد آرمانهای انقلاب اسلامی داشته باشند و نقش مطالبهگری از مسئولان را در راستای تحقق آرمانهای و اهداف انقلاب اسلامی داشته باشند. اگر خوب دقت کنیم میبینیم که در همه جای دنیا دانشجوها آرمانگرا، مطالبهگر و آزادیخواه هستند، اما در مقاطعی جریانها و گروههای سیاسی تلاش میکنند که از دانشجویان به عنوان یک ابزار در راستای مطامع و افکار خودشان استفاده کنند که در کشور ما هم در سالهای پس از انقلاب چنین موضوعی اتفاق افتاده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دانشجویان هر چقدر تلاش کنند که تاثیر کمتری از گروهها و جریانهای سیاسی بیرونی بپذیرند و بر اساس اصول و آرمانها و مبانی حرکتهای خودشان عبور کنند بهترمیتوانند در جامعه در راستای پیشبرد کشور ایفای نقش داشته باشند.

جوانی تصریح کرد: هر دانشجو با آن خصلتهایی که به لحاظ سنی دارد خواهان این است که کشور خود را پیشرفته، آباد و قانونگرا ببیند. دانشجو نمیخواهد کشورش تحت نفوذ بیگانگان باشد، بلکه میخواهد مردم از رفاه، آسایش و امنیت برخوردار باشند.

* دانشجو چشم تیزبین جامعه

وی با بیان اینکه دانشجو به فضیلت و خوبیها گرایش دارد، افزود: هر چه تلاش دانشجو این باشد که در همین مسیر فطری و ذاتی حرکت کند موفقتر خواهد بود. دانشجو میتواند چشم تیزبین جامعه باشد، در جهت رصد آنچه که در کشور اتفاق میافتد با مراقبتهایی که انجام میدهد از انحرافات جلوگیری کرده و با مطالبات خود مسئولین را به حرکت در مسیر صحیح ملزم کند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار کرد: شاید جمله حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند "اگر دانشگاه اصلاح بشود جامعه هم اصلاح میشود"، به همین مسئله برگردد که اگر دانشگاه، دانشجو و استاد در مسیر درست حرکت کنند میتوانند جامعه را اصلاح کنند و اگر به انحراف بروند مشکلات خاص خود را برای کشور به همراه خواهند داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز با گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانشگاه نقش مهمی را در پیشبرد اهداف کشور دارد. عاملی که دانشجویان ما باید بیشتر به آن توجه کنند این است که امروز دشمنان انقلاب برای به انحراف کشاندن فکر دانشجویان برنامهریزی کردهاند و دانشگاه یکی از هدفهایی است که مورد طمع دشمنان است.

جوانی تصریح کرد: همانطور که امام(ره) فرمودند "اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح میشود"، دشمنان چون نمیخواهند جامعه ما یک جامعه پیشرفته باشد و کشورمان ارتقا پیدا کند طبیعی است که به دانشگاههای ما چشم دوختهاند و دانشگاه را مورد آماج و هدف برنامه هایشان قرار داده اند، به گونهای که در جنگ نرمی که امروز کشور ما به شدت با آن درگیر است جوانان و خصوصا جوانان دانشجو مورد توجه بیگانگان هستند؛ بر همین مبنا است که مقام معظم رهبری در حوزه جنگ نرم از دانشجویان به عنوان افسران جوان عرصه جنگ نرم یاد کردند و اساتید را فرماندهان مقابله با جنگ نرم دشمن خوانند.

وی افزود: اینجاست که باید ببینیم کشورمان در چه شرایطی قرار دارد، گرچه شرایطمان عادی نیست و در این شرایط قشر دانشجو باید برای پیشرفت کشور نقش پیشتازی خود را حفظ و از انحرافها و فسادها دوری کند تا آرمانهای دانشجویی آنها به معنی تحقق عدالت و حفظ استقلال کشور حفظ شود، اما در شرایط خاص امروزی دشمنان به شکلهای گوناگون در تلاش هستند که استقلال ما را مخدوش کنند و آزادیمان را سلب کنند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار کرد: دشمنان در این راستا در حال تبلیغ آزادیهای کاذب و دروغین خود هستند. آنها به دنبال این هستند که حرکت روبه جلوی ملت ایران را متوقف کنند. در اینجا به نظر میرسد دانشگاهها رسالت سنگینی را بر عهده دارند.

* دانشجویان در انقلاب اسلامی کارنامه خوبی دارند

رئیس اسبق اداره سیاسی سپاه پاسداران گفت: دانشجویان ما در مقاطع مختلف انقلاب کارنامه خوبی دارند، آنها در پیروزی انقلاب اسلامی، مقاطع بعد از انقلاب و حرکت به هنگام و شجاعانهای که در تسخیر لانه جاسوسی از خود به جای گذاشتند توانستند انقلاب را از خطر انحراف و سقوط نجات دهند. در دوره جنگ تحمیلی نیز بخش قابل توجهی از دانشجویان ما در جبههها حضور یافتند و توانستند جنگ تحمیلی را به دفاع مقدس تبدیل کنند که تعداد قابل توجهی از شهدای ما از قشر دانشجو هستند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار کرد: دانشجویان در کنار دیگر اقشار مردم در پهنههای مختلف دفاع از انقلاب حضور داشتند و در سالهای پس از جنگ تحمیلی تا به امروز بسیاری از پیروزیهایی که در عرصههای مختلف داشتهایم ثمره تلاش و جدیت دانشجویان و دانشگاهیان ما بوده است.

جوانی در پایان گفت: کشورمان علیرغم تحریمها و تهدیدهای مختلف با تلاش دانشجویان توانست هستهای شود، در عرصه هوافضا به همت همین جوانان پیشرفتهای قابل توجهی رسیدیم و در علوم نوین و پزشکی دستاوردهای ارزشمندی داشتهایم که اینها نشاندهنده این است که دانشجویان ما به تعهد انقلابی که داشتهاند وفا کرده و توانستهاند با کار و تلاش و مجاهدت این پیشرفتها را رقم بزنند.

گفتگو از: ولی منصوریان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار