به گزارش دفاعپرس از قم، سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در پی صدور پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم بیانیهای صادر کرد؛ متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رَبَّنا إنَّنا سَمِعنا مُنادِیًا یُنادِی لِلْإِیمانِ أن آمِنوا بِرَبِّکُم فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغفِر لَنا ذُنُوبَنا وَکَفِّر عَنّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبرار (سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۹۳)
صدور پیام تاریخ ساز، عمیق و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای (مدظلّهالعالی) به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم، افقهای روشنی پیش چشم حوزههای علمیه گشوده است.
اگر احیای حوزه علمیه قم به دست فقیه بصیر، آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضواناللهعلیه) منجر به مجد و عظمت اسلام گردید، اکنون صدور پیامی بلند و با عظمت از سوی فقیهی بزرگ و پرهیزکار و سیاستمداری مجرّب و کارآزموده در قامت نائب حضرت ولیعصر (عج)، به مثابه «منشور دوم روحانیت»، شور و امیدی دوچندان در دل حوزویان پدید آورده تا پدیدهای کم نظیر در طلیعه روزگار پیشرفت اسلام و بالندگی حوزههای علمیه و تمدن سازی اسلامی محقق شود، آنگونه که برای تحققِ «بلاغ مبین» و پرورشِ «مجاهدان فرهنگی» و ترسیم «شاکله تمدّن اسلامی بر مبنای اجتهاد جواهری» تلاش مضاعف کنند و حوزه علمیه را به معنی واقعی کلمه «پیشرو و سرآمد» سازند و تهدیدات و چالشهای پیش رو را علاج نمایند.
فلذا طلاب و روحانیون انقلابی حوزه علمیه قم، ضمن تجدید بیعت با ولیّ امر مسلمین و «امام حوزههای علمیه»، نکات تبیینی زیر را در راستای تنویر افکار عمومی و تبیین مواضع اصولی و انقلابی حوزه علمیه قم اعلام مینمایند:
طلاب حوزه علمیه به عنوان یک مرکز علمی با تخصّصهای گوناگون و کانون علم و اجتهاد اسلامی، از امروز لازمست بیش از گذشته، اهتمام بر فقه امّتساز و پاسخگو به نیازهای عملی فرد و جامعه، متناسب با عقلانیّت تحوّلیافته نسلها، با پشتوانه فکری و علمی استوار و قابل فهم و هضم داشته باشند و از مدیران و اساتید حوزه، مطالبه جدی در جهت مسئله محوری مبتنی بر اولویّتهای فقهی با نگاه به سیاست، قدرت، نظام سازی در روابط اجتماعی و خانواده و جنسیّت و عدالت و فضای مجازی داشته باشند.
بدون تردید مشکلات شیوه کار کنونی حوزه با وجود تلاش موفّق یا ناموفّق بزرگان گذشته در تدوین برنامههای حوزه همچون طولانی بودن دوره تحصیل و دوره متنخوانی طلبه میبایست با چشم باز و نگاه دقیق بررسی شده و با دست توانای مدیران و اساتید در راستای وظیفه فقه و فقاهت مبتنی بر زمان و مکان و با تکیه بر اجتهاد جواهری بهعنوان ستون فقه شیعه علاج و درمان شود.
بدون شک بساط «مسابقه در فاضلنما شدن و اظهار فضل و سُمعه علمی» مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت و تحول حوزه علمیه بوده است که نیازمند رواج درسهای اخلاق و تهذیب نفس و برنامه ریزی در جهت تقویت اخلاق عملی طلاب است.
حوزه علمیه به عنوان مرکز تربیت نیروی مهذّب و کارآمد برای هدایت دینی و اخلاقیِ جامعه موظف به «بلاغ مبین» است تا به پرورشِ «مجاهد فرهنگی» برای مقابله با شبهات از طریق دفع و رفع ابهامات فکری و عملی نائل آید.
تدارک «دستگاهی تاسیسی یا تداومی» که متصدّی این مأموریّت بزرگ شود تا مجموعه شکلی و محتوایی در کار تبلیغ، از موضع دفاعی به موضع ایجابی و تهاجمی تغییر موضع دهد و انضباط در مواجهه با عنصر مخالف خصوصا در حوزه تهدیدات فضای مجازی و رسانهای را به طلبه بیاموزد، مطالبه جدی امروز قاطبه حوزویان است که نیازمند شرط اخلاص در عمل و بستن راه بر «وسوسه مال و نام و مقام» به عنوان کلید ورود به فضای دلنواز معنویّت و حقیقت و تهذیب میباشد. در همین راستا تأکید بر ظرفیت حوزههای علمیّه بانوان و نقش آنان در هدایت جامعه نمیبایست نادیده گرفته شود.
حوزههای علمیه خطّ مقدّم جبهه تقابل با تهدیدات دشمن در عرصههای گوناگون محسوب میشوند. در راستای تحقق این کارویژه، به عنوان ناشناختهترین ابعاد حوزههای علمیّه و کارکرد علمای دین، لازمست با برنامه ریزی مدیران و اساتید حوزه، این خصوصیت ممتاز از دستبرد تحجّرگرایان بدون عقلانیت انقلابی و نفوذیهای دین فروش سکولار به عنوان دو لبه یک قیچی خطرناک در امان بماند.
«شیردلان روحانی سیاستشناس» با ترویج «توهّم باطل صلح کل» و توصیه باطل «دوری کردن از مخاطرات ورود در سیاست به نام قدسیت»، همواره در معرض خطر شکارچیان استعمار در سرتاسر جهان هستند. امروز در مسئله فلسطین و غزه و یمن طلاب و فضلای جوان با هویّت جهادی برآمده از سنتهای حوزوی با بیم و امید فراوان مطالبه گرند که چرا بزرگان حوزه علمیه به عنوان پیشگامان میدان جهاد، نقش تاریخ ساز خود را در تبیین و تهییج و میدانهای جهاد فکری و بصیرتی پررنگتر از همیشه ایفا نمیکنند؟!
حوزه علمیه به عنوان مرکز تولید و تبیین اندیشه اسلام ناب در باب نظامات اجتماعی از نظام سیاسی و شکل و محتوای آن، تا نظامات مربوط به اداره کشور، تا نظام خانواده و روابط شخصی، براساس فقه و فلسفه و کلام و تفسیر در منظومه ارزشی اسلام میبایست تلاش وافر کند تا شیوههای حکمرانی و شناخت نظامات حاکمیّتی و مردمی و ایجاد امتداد عملی این محتواسازی در حوزه فقه و فلسفه متناسب با نقش زمان و مکان در اجتهاد و تغییر حکم و موضوع را بیش از گذشته محقق سازد و بازتعریف الگوهای اسلامی در نظام اقتصادی، خانواده و اجتماعی در همکاری با دانشگاه و میدانداران اجرایی نهادینه گردد.
حوزه علمیه به عنوان مرکز و قلّه نوآوریهای تمدّنی لازمست با مدد مدیران، نخبگان، فضلا و طلاب حوزه با آیندهنگریهای لازم در چارچوب پیام جهانی اسلام بدون اعتنا به اتهام بلندپروازی و آرزوپروری، برای «استقرار تمدّن اسلامی با محوریت پیشرفت و عدالت»، تبیین «شیوه ازالهی تمدّنِ باطل و رفتنی غرب» و بررسی «اثرات زیان بار تمدن غرب و فرهنگ تحمیلی آن بر ملّت و امّت»، بیش از پیش اقدامات علمی و عملی را برای «ترسیم شاکله تمدّن اسلامی» در دستور کار خود قرار دهد. در همین راستا تشکیل و تقویت هستههای علمی برای تربیت طلاب خارجی نیز نباید از نظر دور انگاشته شود.
سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم ضمن ارج نهادن به این پیام تاریخی و راهبردی معتقد است حوزههای علمیه به مدد دلهای پاک و ناآلوده و زبانهای صادقِ طلاب و فضلا و بزرگان حوزه با اهتمام به تربیت نیرو در همه بخشهای مرتبط با مردم و نظام، با امیدواری به آینده و خوشبینی به نسل جوان جامعه، متکی بر فقه روشنبین و پاسخگو و فلسفه روشن و دارای امتداد اجتماعی و دانش کلام دارای قدرت اقناع و اعتلای فلسفه اسلامی و دانش تفسیر با اتقان علمی همراه با پایبندی به اخلاق و معرفت اسلامی، با استمداد از حضرت بقیّةالله الاعظم (ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه) میتواند در سایه هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای (حفظه الله تعالی)، عزّت و شوکت روزافزون اسلام و قوّت و استحکام روزافزون امّت اسلام و پیشرفت و سعادت روزافزون ملّت ایران و سربلندی و کارآمدی روزافزون حوزههای علمیّه و فتح و نصرت بر دشمنان و بدخواهان و معاندان را به ارمغان آورد.
انتهای پیام/