پیام انجمن دفاع ازحقوق مصدومین شیمیایی سردشت؛

مابه دنیا نیامده‌ایم که بمیریم در سپیده دمی که بوی سیب می‌دهد

هفتم و هشتم تیرماه سالروز حمله شیمیایی عراق به شهرستان سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمایی و میکروبی است. انجمن دفاع ازحقوق مصدومین شیمیایی سردشت به همین مناسبت پیامی را صادر کرده است.
کد خبر: ۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴ - 29June 2013

مابه دنیا نیامده‌ایم که بمیریم در سپیده دمی که بوی سیب می‌دهد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، هفتم و هشتم تیرماه سالروز حمله شیمیایی عراق به شهرستان سردشت و روز ملی مبارزه با سلاحهای شیمایی و میکروبی است. انجمن دفاع ازحقوق مصدومین شیمیایی سردشت به همین مناسبت پیامی را صادر کرده است.


متن این پیام به شرح زیر است:


مابه دنیا نیامدهایم که بمیریم آن هم درسپیده دمی که بوی سیب میدهد


بدون تردید استفاده ازسلاحهای شیمیایی وگازهای سمی رژیم بعثی وافلقی عراق علیه سردشت یکی از صفحات تاریک و سیاه گذشته نه چندان دور تاریخ بشری است. رها ساختن سلاح های میکروبی و شیمیایی در جنگ شاید، گواهی بر برتری تسلیحاتی باشد که بر محدودیت های جغرافیایی غلبه دارد، اما این برتری چیزی جز یک جنایت هولناک  علیه بشریت نیست.

در جنایت جنگی روز یک شنبه ساعت 5:15 بعد از ظهر هفتم تیر سال 1366، برابر با 28 ژوئن 1987 شهرستان سردشت مورد حمله شیمیایی قرار می گیردوسردشت سوزش گاز خردل را روی چشمان وپوست خود حس کرد، به شهادت تاریخ این بارز ترین نمونه از جنایت های شیمیایی در طول حیات بشر بود که این چنین بر سر مردم غیر نظامی فرود می آمد.

چیزی که مردمانش در بختک های خوابشان هم نمی دیدند، با وجود این که شهر بمباران شده بود مردم پس از بمباران از پناهگاها خارج و برای دیدن مناطق بمباران شده و کمک به هم نوعان خود عازم این مناطق شدند و خوشحال بودند که کشته و زخمی نداشتند بعد از مدتی بوی سیر گندیده تمام فضای شهر را فرا گرفت ، ناگهان پرندگان از بالای درختان بر روی زمین سقوط کردند و به دنبال آن مردم یکی یکی به روی زمین افتادند، زن و مرد، کودک ونوجوان یکی­پس­از­دیگری، کشته هایی که هرگز فکر نمی کردند با پوست های تاول زده در تابوت فرو خواهند رفت.

این تهاجم غیرانسانی شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان به جهانیان معرفی نمود .بمباران شیمیایی سردشت فاجعه ای بود که با استفاده از بمبهای شیمیایی در چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت انجام شد. در این فاجعه صد ها نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته و هزاران تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

هجران ابدی و غم از دست دادن عزیزان سفر کردهمان هنوز بر قلب هایمان سنگینی می کندو با پناه بردن به مشیت الهی و طلب غفران برای آن زنده یادان، انجمن دفاع ازحقوق مصدومین شیمیایی سردشت ضمن همدردی بابازماندگان شهدای این فاجعه وارج نهادن به صبروشکیبایی بی نظیرجانبازان ومصدومین شیمیایی براین اعتقاداست که:

1- علیرغم احراز و اطلاع مضر و خطرناک بودن سلاح های شیمیایی و ممنوعیت کامل استفاده و اشاعه این گونه سلاح ها در مقررات الزام آور حقوق بین الملل ، متاسفانه گزارش ها و تصاویری از کاربرد سلاح های شیمیایی در برخی نزاع ها و درگیری های نظامی در منطقه منتشر می گردد که این وضعیت علاوه بر تهدید جدی برای صلح در  جهان و منطقه ، نقض آشکار حقوق جنگ و مقررات حقوق بین الملل که لازم الاتباع برای همگان هستند ، می باشد.

2- این انجمن در طول سالها فعالیت خود همواره تلاش نموده تا جهانی عاری از سلاحهای شیمیایی و جنگ افزارهای نظامی برای بشر تدارک دیده شود و انعکاس وضعیت ناگوار مصدومین شیمیایی سردشت را در سطوح ملی و بین المللی عاملی مهم و درس عبرتی برای دراندگان استفاده از سلاح های شیمیایی میداند.

3- محیط شهر سردشت فاقد امکانات و استانداردهای لازم برای زندگی و ادامه حیات مجروحان شیمیایی است که متاسفانه تا کنون اقدامات لازم برای ارتقاء امکانات شهر متناسب با وضعیت مجروحان معمول نگردیده ، فلذا شایسته است مسئولین محترم شهر با اختصاص بودجه ویژه ، فراتر از بودجه مصوب سالیانه ، پروژههای شهرستان متناسب با وضعیت مصدومین در این شهر ایجاد گردد.

4- اقدامات وزارت امور خارجه برای پیگیری و تعقیب شکایات قربانیان شیمیایی در مراجع قضایی بین المللی و محاکمه خارجی متناسب با وظیفه ذاتی آن وزارت خانه نبوده و تداوم فرصت سوزیهای موجود موجب تضییع حقوق مردم غیر نظامی که متضرر از اثرات زیان بار و وسیع جنگ شدهاند خواهد بود.

5- عدم اجرای کامل و دقیق قانون الزام دولت به شناسایی جانبازان شیمیایی از سوی ارگانهای مسئول فاقد توجیه منطقی و قانونی بوده و هدف اصلی تدوین کنندگان این قانون پایان بخشیدن به شرایط ناگوار قربانیان شیمیایی فاقد درصد شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتن تمامی مصدومان شیمیایی بوده که متاسفانه تاکنون تنها 20 درصد قربانیان مورد شناسایی و احراز مجروحیت قرار گرفتهاند.

با امید به داشتن جهانی عاری از سلاحهای شیمایی و عدم توسل کشورها و گروهها به جنگ برای حل منازعات خود و وضع کامل عدم کاربرد سلاحها شیمیایی و پایان بخشیدن به محرومیت مضاعف و شدید مردم و مصدومین و قربانیان شیمیایی سردشت این انجمن خواستار توجه لازم افکار عمومی جهانیان به آثار دهشتناک استعمال سلاحهای شیمایی است.

انجمن دفاع ازحقوق مصدومین شیمیایی سردشت
7/4/1392
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار